Valtteri Bottas paalulta ja Kimi Räikkönen takarivistä juhlakisaan – 70 vuotta sitten juhli Alfa Romeo, rataa kiersivät myös prinssi ja jazzmuusikko - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Valtteri Bottas paalulta ja Kimi Räikkönen takarivistä juhlakisaan – 70 vuotta sitten juhli Alfa Romeo, rataa kiersivät myös prinssi ja jazzmuusikko

Sunnuntaina ajettava Silverstonen kilpailu on 70-vuotisjuhlakisa, mutta miten F1-autojen MM-sarja alkoi?

F1-sarjan ensimmäisen MM-osakilpailun startti on tapahtunut Silverstonessa toukokuussa 1950.­

9.8. 11:00

Valtteri Bottas hyökkää sunnuntaina paalupaikalta ja Kimi Räikkönen viimeisestä lähtöruudusta Silverstonen F1-kisaan, joka on nimetty MM-sarjan 70-vuotisjuhlakilpailuksi. Britannian GP ajettiin samalla radalla jo viikkoa aiemmin.

Aika harvat formulafanit tietävät, miten F1-sarja polkaistiin aikoinaan käyntiin.

Ensimmäistä MM-sarjaa Grand Prix -autoilla ajettiin jo kesällä 1925, mutta kaikkien aikojen ensimmäisenä F1-kilpailuna pidetään Torinossa syyskuussa 1946 järjestettyä katuratakisaa. Se ajettiin siis jo lähes neljä vuotta ennen MM-sarjan alkamista. Kilpailun voitti Alfa Romeolla ajanut Achille Varzi.

Italialainen kilpa-autoilija ja rattikelkkailija Antonio Brivio oli ensimmäinen, joka ehdotti Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle, että perustetaan MM-sarja F1-autoille.

Päätös MM-sarjan aloittamisesta syntyi Pariisissa marraskuussa 1949. Siihen vaikutti aiemmin samana vuonna käynnistynyt ratamoottoripyöräilyn MM-sarja.

Aiemmin Grand Prix -kilpailuja oli ajettu eri puolilla Eurooppaa jo nimellä Formula A. Myöhemmin nimeksi vaihtui International Formula Number 1.

Ensimmäinen MM-osakilpailu ajettiin Silverstonessa lauantaina 13. toukokuuta 1950. Pisteitä annettiin vain viidelle parhaalle kuljettajalle jaolla 8–6–4–3–2. Nopeimmasta kierroksesta sai lisäpisteen.

Siihen aikaan kuljettajavaihdot olivat sallittuja kesken kilpailun. Samalla autolla saattoi ajaa kisan aikana kolmekin kuljettajaa. Pisteet jaettiin auton kuljettajamäärän mukaan.

Ensimmäisellä MM-kaudella ratoina olivat Silverstone, Monaco, Indianapolis, Bremgarten Sveitsissä sekä Spa, Reims ja Monza.

FIA:n kokouksessa Yhdysvaltojen edustaja vaati osakilpailun myös omaan maahansa, koska hänen mielestään MM-sarjasta puhuminen oli suurta liioittelua, jos kaikki kilpailut ajettaisiin Euroopassa. MM-arvo päätettiin antaa Indy 500 -kisalle.

Myös Monacon rata on kuulunut MM-sarjaan vuodesta 1950 saakka. Tämä kuva on vuoden 1955 Monacon GP:stä.­

MM-sarjan ensimmäisessä kilpailussa Silverstonen radalla tunnelma oli korkealla. Englantilaiset maalaistiet olivat tukossa, kun noin 120 000 katsojaa saapui seuraamaan historiallista kilpailua.

Englannin kuningas Yrjö VI ja tuleva kuningatar Elisabet II kättelivät kaikki 21 kuljettajaa ennen starttia. Kuljettajien keski-ikä oli 39 vuotta.

Vahvan Alfa Romeo -tallin kilpa-autot ajettiin maanteitä pitkin Banburystä Silverstoneen. Italialaistalli hallitsi kilpailua 385-hevosvoimaisilla Alfetta 158 -malleillaan. Ne oli rakennettu jo ennen toista maailmansotaa, vuonna 1937.

Alfa Romeo saavutti kolmoisvoiton 70 kierrosta sisältäneessä kilpailussa. Nino Farina ajoi voittoon 2,6 sekunnin erolla Luigi Fagioliin. Reg Parnell törmäsi radalle loikkineeseen jänikseen, mutta tuli kolmantena maaliin.

Alfa Romeon lisäksi mukana oli sellaisia automerkkejä kuin Maserati, Talbot-Lago, ERA ja Alta GP. Ylivoimaiset Alfa Romeot olivat kahdeksan sekuntia kierroksella nopeampia kuin lähimmät vastustajat.

Enzo Ferrari ei ollut tyytyväinen brittien lupaamiin starttirahoihin. ”Il Commendatore” myös arveli tallinsa häviävän Alfa Romeolle, joten Ferrari osallistui vasta sarjan toiseen kilpailuun. Se ajettiin viikkoa myöhemmin Monacossa.

Tunnettu belgialainen jazzmuusikko Johnny Claes sijoittui ensimmäisessä MM-osakilpailussa 11:nneksi.

Thaimaan kuninkaalliseen perheeseen kuulunut prinssi Bira keskeytti polttoaineen loputtua. Myöhemmin hän osallistui neljiin olympialaisiin purjehduksessa.

Kauden lopussa Farinasta tuli F1-sarjan ensimmäinen maailmanmestari.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?