Kalle Rovanperä testasi Suomen upeinta simulaattoria – voiko omakotitalon hintainen kone pelastaa Suomen autourheilumaineen? - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Kalle Rovanperä testasi Suomen upeinta simulaattoria – voiko omakotitalon hintainen kone pelastaa maamme autourheilumaineen?

Kalle Rovanperä kokeili Seinäjoella rakennettua F1-simulaattoria.

Kalle Rovanperä koetti hulppeaa simulaattoria Seinäjoella.­

7.8. 6:09

Ahtaassa ohjaamossa istuva nuori rallitähti Kalle Rovanperä kiertää Belgian Span legendaarista F1-rataa. Todellisuudessa hän on samaan aikaan kaukana sieltä – Pohjanmaalla.

Ilta-Sanomat oli paikalla, kun Rovanperä tutustui uuteen suomalaiseen F1-ajosimulaattoriin teollisuusalueella Seinäjoen Keksijäntiellä.

– Hyvältä vaikutti. On ehdottomasti makein simulaattori, jota olen ajanut. Kun jokainen osa-alue saadaan kuntoon, siitä tulee tosi hieno laite, Rovanperä sanoi.

F1-ajoa erinomaisesti jäljittelevän simulaattorin on suunnitellut britti-insinööri Andy Symonds, joka muutti Seinäjoelle 15 vuotta sitten. Symonds on todellinen simulaattorispesialisti.

– Olen suunnitellut varmaankin satoja simulaattoreita. Ensimmäinen työpaikkani oli eräs simulaattorifirma Englannissa. Se oli erikoistunut lentokonesimulaattoreihin, Symonds kertoi.

Mielenkiintoisen simulaattoriprojektin puuhamiehiä ovat myös muiden muassa Seinäjoen Yrittäjien puheenjohtaja Ossi Viljanen sekä Timo Nisula, omaa kartingtallia pitkään pyörittänyt Jussi Kohtala ja suomalaisille F1-faneille tuttu insinööri Ossi Oikarinen.

Kalle Rovanperä piti simulaattoria onnistuneena.­

Toimintaa mahdollistaa Viljasen ja Nisulan keskusteluista liikkeelle lähtenyt Crazy Finland Academy (CFA). Ensimmäisinä kuljettajina siihen on valittu kartingin EM-osakilpailun viime sunnuntaina voittanut Tuukka Taponen ja Lauri Halonen.

Tiivistettynä CFA:n perusidea on auttaa lahjakkaimpia suomalaiskuljettajia uralla eteenpäin ja mahdollistaa heille huippuluokan harjoitteluolot Suomeen, jotta eroa saataisiin kavennettua paljon suuremmilla resursseilla menestystä tavoitteleviin ulkomaalaiskuljettajiin.

F1-tallien simulaattorit maksavat miljoonia euroja. Seinäjoelle rakennettu simulaattori on noin 300 000 euron arvoinen.

Tavoitteet ovat erilaiset. F1-tallille simulaattorin päätarkoituksena on tehdä autosta myös sitä kautta nopeampi. Seinäjoen F1-simulaattorilla halutaan auttaa lahjakkaita suomalaisia kuljettajia autourheilun kivikovassa maailmassa.

Ajatuksena on rakentaa jotain sellaista, joka auttaisi siinä, että Suomella olisi F1- ja rallitähtiä vielä myös Valtteri Bottaksen ja Kalle Rovanperän jälkeen.

Testipäivä formula 4 -autolla voi maksaa kymppitonnin, joten modernilla F1-simulaattorilla ajaminen noin tuhannen euron päivähinnalla on varmasti houkutteleva vaihtoehto. Varsinkin, kun Symonds vakuuttaa, että hänellä on yhteyksiä moniin F1-talleihin.

– Tällä hetkellä minulla on projekteja kolmen F1-tallin kanssa. Yksi niistä on Kimi Räikkösen talli Alfa Romeo.

Seinäjoen simulaattori on noin 300 000 euron hintainen.­

Symonds suunnitteli ensimmäisen F1-simulaattorinsa jo vuonna 2002 Williams-tallin käyttöön. Myöhemmin hän tutustui myös Bottakseen, kun nastolalainen teki sopimuksen Williamsin kanssa.

Nouseminen kartingista pikkuformuloihin ja yhä ylöspäin on kallista ja vaikeaa. Simulaattorilla saa monin tavoin tehtyä tärkeää pohjatyötä, jonka jälkeen on helpompi lähteä oikeille radoille.

– Simulaattoriimme pystytään laittamaan dataa juuri siitä tiimistä ja autosta, jota kuljettaja on myöhemmin menossa ajamaan. Se on tässä hyvin merkittävää, simulaattori-idean isä Ossi Viljanen painotti.

Symondsin kehittämän simulaattorin ajokokemus on pystytty viemään hyvin lähelle oikeaa F1-autoa. Käytössä on esimerkiksi samanlainen ohjelma, grafiikka ja näkymä kuin F1-talleilla.

– F1-tallien simulaattoreissa tehot ovat isommat liikealustassa. Isoin ero tulee ohjelmistossa. Kun F1-talli ostaa sinne yhden radan, se on kuvattu millintarkasti ja tehty vain heille, Viljanen muistutti.

Viljasen mukaan nuorille kuljettajille tehdään heti selväksi, että kyseessä ei ole mikään peli.

– Heidän pitää pystyä ensin ajamaan pienemmillä simulaattoreilla tietty määrä kierroksia tiettyyn aikaan ennen kuin pääsevät uuteen laitteeseen. Sen jälkeen ajamisessa aletaan noudattaa F1-talleilta saatua päiväohjelmaa.

Seinäjoen simulaattoritesteissä kalleinta on ajamisesta analysoitava data. Siinä auttaa Oikarinen.

– Yritän auttaa kuljettajaa ja katsoa, mistä niitä kymmenyksiä ja sadasosia löytyy, Oikarinen sanoi.

Oikarisen analysoima data voidaan lähettää F1-talleille, jolloin ne pystyvät näkemään jo aikaisessa vaiheessa, kenessä suomalaiskuljettajassa on selvästi potentiaalia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?