F1-tuomio: Formulavarikko muistuttaa yhä enemmän Kauniita ja rohkeita – piikittelyä, vaiettuja sopimuksia, protesteja ja välirikkoja - Formula 1 - Ilta-Sanomat

F1-tuomio: Formulavarikko muistuttaa yhä enemmän Kauniita ja rohkeita – piikittelyä, vaiettuja sopimuksia, protesteja ja välirikkoja

F1-tuomio arvioi Unkarin GP-viikonlopun onnistujia ja epäonnistujia.

Lewis Hamilton juhli jälleen Hungaroringillä.­

20.7. 6:05

Joonas Kuisma

Tähti: Red Bullin mekaanikot loksauttivat leuat. Tallin ykköskuski Max Verstappen teki jo ennen lämmittelykierrosta ajovirheen kostealla radalla, suistui tieltä ja törmäsi reunavalliin. Verstappenin autoon piti varttia ennen lähtöä kyhätä uusi keula. Kuin ihmeen kaupalla mekaanikot saivat auton kuntoon ajoissa. Verstappen sanoi kisan jälkeen ajokkinsa olleen “kuin uusi”. Nuori hollantilainen kutsui tiimiään joukoksi legendoja. Täysin ansaitusti.

Puheenaihe: “Pinkeistä mersuista” eli Racing Pointin autoista on F1:n maailmassa jauhettu koko viikko. Talli on parantanut vauhtiaan hillittömästi viime kaudesta, minkä seurauksena Renault jätti kilpakumppanistaan protestin viime sunnuntaina. FIA tutkii Racing Pointin autojen sääntöjen mukaisuutta. Talli myöntää kopioineensa Mercedeksen viime kauden mestariautoa, mutta väittää tehneensä sen sääntöjen puitteissa. Pinkit kuskit lähtivät Unkarin kisaan toisesta rivistä. Lance Stroll oli hienosti neljäs. Sergio Perez tippui seitsemänneksi.

Moka: Valtteri Bottas lähti Unkarin osakilpailuun toisesta lähtöruudusta MM-sarjan johtajana. Suomalainen tyri voittotaistelun heti lähdössä. Hän kertoi häiriintyneensä kojetaulussa vilkkuneesta valosta, mikä sotki startin täysin. Seurauksena Bottas tippui lähdössä seitsemänneksi. Nousu kolmanneksi oli ok suoritus, mutta ihan oikeasti, jos Bottaksen tavoitteena on voittaa maailmanmestaruus, tällaisia töpeksintöjä ei voi tapahtua. Lewis Hamilton sai MM-sarjassa niskalenkin ajamalla kuusinkertaisen mestarin elkein ylivoimaiseen voittoon.

Päänahka: Max Verstappenin kilpailussa riitti ohjelmaa ulosajosta lähtien. Myöskään hollantilaisen lähtöruutu numero seitsemän ei luvannut hyvää kisaa ajatellen. Kaikesta huolimatta 22-vuotias hilasi itsensä heti lähdöstä kakkospaikalle ja säilytti asemansa maaliin asti. Kun Bottas nosti itsensä kolmanneksi, vaikutti pitkään siltä, että Mersu painaa Verstappenista ohi. Kierrokset loppuivat kuitenkin kesken, ja Verstappen esti Mercedeksen kaksoisvoiton.

Max Verstappen ehti ruutulipulle toisena lämmittelykierroksen kolaristaan huolimatta.­

Yllätys: Formulafanit saattoivat hieraista kisan alussa silmiään, kun sijoituksissa kolme ja neljä olivat kiinni Haasin tallin kuljettajat Kevin Magnussen ja Romain Grosjean. Heidän lähtöpaikkansa olivat nimittäin ruuduissa 16 ja 18. Talli veti hihastaan taktisen ässän juuri ennen lähtöä. Kuskit huomasivat lämmittelykierroksella, että sateen kastelema rata alkoi kuivua. Autot otettiin sisään, molempien alle vaihdettiin kuivan kelin renkaat ja Haasit starttasivat varikolta. Kun kaikki muut tallit tekivät saman ratkaisun vasta kisan alettua, Haasin autot nousivat kärkeen. Realismi löi nopeasti visiiriin: Magnussen oli lopputulosten kymmenes, Grosjean 16:s.

Teemu Suvinen

Tähti: Hamiltonin ylivoimaisuus on jo niin turruttavaa, ettei häntä osaa edes ajatella kisaviikonlopun tähtenä. Brittikuskin suoritushan oli jo aika-ajoissa kerrassaan briljantti. Kisassa Hamilton olisi voinut vaikka pitää kahvitauon ja ajella silti rauhallisesti ensimmäisenä ruutulipulle. Siksi nimeän Unkarin GP:n tähdeksi Red Bullin mekaanikkotiimin, joka pelasti sadekelin spesialistina tunnetun Verstappenin nöyryyttävältä kisakokemukselta.

Puheenaihe: F1-varikko alkaa muistuttaa päivä päivältä enemmän Kauniita ja rohkeita: piikittelyä, vaiettuja sopimuksia, protesteja ja välirikkoja. Renault on raivoissaan Racing Pointin kohuautosta, Ferrarin ja Mercedeksen pomot ovat tukkanuottasilla ja kulttihahmo Gunther Steiner tylyttää omia kuljettajiaan. Mutta ei se haittaa! Laji kaipaa säpinää.

Moka: Suomalaiset starttikouluun. Bottaksen virhe oli kriittinen ehkä koko mestaruustaistelun kannalta. Uhoa on riittänyt, mutta maailmanmestarit eivät sorru tiukoissa paikoissa näin huolimattomiin virheisiin. Kaiken kokenut Kimi Räikkönen ei osunut omaan lähtöruutuunsa ja sai sakkoa. Harmi, sillä kisavauhti oli kelvollinen.

Valtteri Bottaksen voittomahdollisuudet haihtuivat jo lähtösuoralle.­

Päänahka: Kritisoitu ja haukuttu Lance Stroll näytti kaikille ja kukisti selvästi tallitoverinsa Sergio Perezin sekä joukon muita huippukuskeja. ”Isänsä rahojen ansiosta” Racing Pointin F1-autoa kuljettavalle Strollille nelossija maistuu taatusti paremmin kuin hyvin. Ehkä hän ei olekaan F1-sirkuksen huonoin kuljettaja?

Yllätys: Kisatapahtumat ajetaan ilman yleisöä, mutta kotikatsojaa se ei ole haitannut tippaakaan. Pelkäsin koronaformuloiden tuntuvan keinotekoiselta. Tästä ei ole enää pitkä matka siihen, kun F1-kuljettajat ohjaavat virtuaaliautojaan kotikomeroista ja katsojat seuraavat suoria lähetyksiä eli striimejä.

Tommi Koivunen

Tähti: Haasin varikkomuurilla tehtiin loistopäätös, kun molemmat kuskit kutsuttiin vaihtamaan kuivan kelin renkaat ennen starttia. Jenkkitallin vauhti on ollut hukassa, mutta riskillä onnistunut strateginen veto palkittiin – kiitos Kevin Magnussenin loistavan ajon. Huippusuoritus juutilta. Kisan jälkeen tosin selvisi, että vuoden 2017 sääntömuutosten myötä on sääntöjenvastaista kutsua kuljettaja varikolle lämmittelykierroksen aikana, koska se tulkitaan liialliseksi kuljettajan avustamiseksi. Hölmö ja erikoinen sääntö, jonka takia Magnussen sitten putosi 9. sijalta 10:nneksi ja yhteen pisteeseen.

Puheenaihe: Tämä toistaa jo vähän itseään, mutta Mercedeksen ylivoima. Ei siitä mihinkään pääse. Kaikki viidettä sijaa huonommat jäivät kierroksella Lewis Hamiltonille. Viimevuotisen Mersun kopiolla Racing Pointilla olisi kuivalla kelillä varmaankin otettu kolmos- ja nelossijat, mutta Sergio Perez on kehno kostealla ja kärsi aika-ajoissa huimauksesta.

Moka: Valtteri Bottas ei tehnyt itselleen palvelusta, vaikka kämmi startissa olikin inhimillinen. Se maksoi ainakin kolme arvokasta pistettä mutta myös mahdollisuuden edes yrittää kamppailla voitosta. On toinen asia, olisiko Bottaksenkaan kyyti riittänyt Hamiltonin tahtiin tämän bravuuriradalla.

Päänahka: Ei Sebastian Vettel nyt ihan mennyt mies sentään ole: Charles Leclerc jäi taakse niin aika-ajoissa kuin kisassakin, jossa Leclerciä tosin rokotti väärä rengasvalinta ensimmäisillä stopeilla. Ferrarilla ei kärkisijoista ajeta, mutta tämän kaksinkamppailun seuraaminen on joka tapauksessa kiinnostavaa.

Yllätys: En olisi uskonut, että Red Bullin mekaanikot saavat Max Verstappenin auton korjattua starttiin. Hattu nousee. Sama poppoo on varikkopysähdyksissäkin sarjan eliittiä eli ei tästä kai sikäli pitäisi olla niin yllättynyt... Huimia kavereita, jotka saavat ensi viikonloppuna ansaittua taukoa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?