Kommentti: F1-kaaos piilotti alleen karun totuuden – onko muilla mitään mahdollisuuksia? - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Kommentti: F1-kaaos piilotti alleen karun totuuden – onko muilla mitään mahdollisuuksia?

Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton näyttävät kisaavan mestaruudesta keskenään.

Julkaistu: 6.7. 9:59

Mestaruustaistelusta näyttää tulevan Mercedeksen jäsentenvälinen, kirjoittaa Tommi Koivunen.

Kahden kauppa?

Kyllä, jos kauden ensimmäisestä F1-kisasta lähdetään vetämään johtopäätöksiä.

Itävallan GP oli hehkutettu viihdepaketti, mutta kaoottiseksi mennyt loppu piilotti alleen MM-taiston kannalta ikävän, joskin suomalaisittain mukavan, faktan: Mercedes näyttää painivan täysin omassa sarjassaan, kuten Valtteri Bottas jo aika-ajojen jälkeen summaili.

Max Verstappen toki lähti kisaan kovemmilla renkailla ja joutui tekniikkavian takia keskeyttämään, joten hollantilaisen iskukykyä ei nähty. Verstappen voi joissakin kisoissa varmasti kiusata mustaksi maalattuja Mersuja, mutta mestaruustaisto saattaa tänäkin vuonna olla liikaa.

Muiden tallien sijaan Mersun peikko taitaa olla omien vehkeidensä luotettavuudessa.

Saksalaisvalmistajan moottoreita käyttävän Racing Pointin Lance Stroll keskeytti moottoririkkoon, ja niin Bottas kuin Lewis Hamiltonkin joutuivat varomaan kanttikiviä vaihdelaatikoidensa sensoriongelman takia.

Oleellisen kertoo tietysti se, että Mersut kontrolloivat silti kisaa aivan miten tahtoivat.

Arvaamattomuutta

Vaikka joitakin ohituksia nähtiinkin, kisa alleviivasi taas erinomaisesti sitä, mikä formulakisoista on perinteisesti tehnyt viihdyttävän.

Vaaditaan teknisten ongelmien ja ajovirheiden tuomaa arvaamattomuutta, jotka ovat kehityksen myötä vähentyneet takavuosista radikaalisti.

Ohitusten puutteesta ja lajin ”tylsäksi muuttumisesta” valitetaan joka vuosi ja kaivataan ”vanhoja hyviä aikoja” vaikkapa 1990-luvulta, vaikka jo silloin ohittaminen oli hyvin vaikeaa – ja yhtä lailla silloin lähes joka vuosi yhden tallin auto oli selvästi nopeampi kuin muiden.

Takana on poikkeuksellisen pitkä kisatauko, joten ei ihme, että kuskit ja tallit olivat ruosteessa. Sitä sietää ihmetellä vielä vähemmän, että jostain syystä yhä Haasilla ajava Romain Grosjean leikkaili nurmikkoa.

Voi voi, Vettel

Mercedes on dominoinut F1-luokkaa siitä asti, kun siirryttiin nykyiseen V6-hybridimoottorien aikakauteen.

Parin viime kauden aikana Ferrari on tosin vaikuttanut usein jopa nopeammalta autolta, mutta nyt asiasta ei voi edes keskustella.

Kaikki Ferrarin moottoreita käyttävät tallit eli Ferrari, Haas ja Alfa Romeo olivat aika-ajoissa hitaampia kuin viime vuonna samalla radalla (!), joten kaikesta päätellen FIA:n moottorista löytämät salaisuudet olivat iso syy punaisten huippuvauhtiin.

Kisassa nähtiin myös symboliikkaa, joka veti jopa surulliseksi. Sebastian Vettel möhli taas, osui tulevan korvaajansa Carlos Sainzin perään ja pyöri loppukisan ajan peräjoukoissa. Nelinkertaiselta maailmanmestarilta toivoisi parempaa.

Kimi Räikkösen tai hänen faniensa ei tarvitse onneksi heittää kuitenkaan kirvestä vielä kaivoon.

Kilpailu osoitti, että huonosta aika-ajotuloksesta huolimatta Alfa pystyy kamppailemaan muita vastaan keskikastissa, ja tapahtumarikkaissa kisoissa voi ropista myös pisteitä.

Räikkösellä oli kosolti epäonnea, mutta hän ehti ajamalla nousta Antonio Giovinazzin ohi ennen lukuisia kannaltaan ikäviä sattumuksia. Huonosti kiinnitetyn etupyörän irtoaminen oli yksi niistä.

Nelikymppinen ikänestori voi vielä tuoda hyviäkin tuloksia, vaikka viime kauden kaltaisia pisteputkia ei välttämättä nähdäkään.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?