Bottaksen entinen pääsponsori ihmetteli F1-kauden avauskisaa: ”Aikamoista räpeltelyä” - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Bottaksen ex-pääsponsori, miljardööri Antti Aarnio-Wihuri ihmetteli F1-kauden avauskisaa: ”Aikamoista räpeltelyä”

Valtteri Bottaksen entinen pääsponsori Antti Aarnio-Wihuri (pikkukuvassa) kommentoi Ilta-Sanomille kauden avauskilpailua.

Julkaistu: 6.7. 8:57

Aarnio-Wihuri näkee, että pitkä tauko ja kauden pienempi kisamäärä vaikuttivat suureen keskeytysten määrään.

Pitkäaikainen autourheilun tukija, monialayritys Wihurin pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Antti Aarnio-Wihuri kommentoi Ilta-Sanomille sunnuntaina ajettua F1-kauden avauskilpailua.

Vuosi takaperin Suomen kolmanneksi rikkaimmaksi arvioitu Aarnio-Wihuri toimi Mercedeksen suomalaiskuljettaja Valtteri Bottaksen tärkeimpänä sponsorina parisenkymmentä vuotta, aina vuoden 2019 alkuun asti.

Bottas ajoi sunnuntaina Itävallan GP:n alusta loppuun kilpailun kärkipaikalla.

– Ihan hyvä suoritus. Mutta jos muiden autot olisivat toimineet, niin ei se voitto olisi ollut itsestään selvää. Red Bull, eli pahin kilpakumppani, putosi pelistä omista syistään. Todella kovaa kilpailua ei syntynyt, vaan aika rauhassa sai ajella, Aarnio-Wihuri kommentoi IS:lle kilpailun jälkeen.

Aarnio-Wihuri (vas.) toimi pari vuosikymmentä Valtteri Bottaksen merkittävänä tukijana. Kuva vuodelta 2014 Monzasta.

Kahdella edellisellä kaudella Itävallan GP:n voittanut Red Bull -kuski Max Verstappen joutui keskeyttämään teknisen vian takia jo 11. kierroksella.

Alexander Albonin kisa jäi kesken muutama kierros ennen maalia hänen kolaroitua aiemmin Lewis Hamiltonin kanssa.

Vain 11 autoa selvisi avauskilpailussa ruutulipulle asti, mikä oli myös 80-vuotiaan Aarnio-Wihurin päähavainto Itävallan gp:stä.

– Aikamoista räpeltelyä. Sinänsä varmaan ihan kiva kilpailu televisiokatsojille, hän tuumasi.

Aarnio-Wihuri uskoo, että tulevissa kilpailussa aivan samanlaista määrää draamaa tuskin nähdään.

– Kilpailuja on niin vähän tiedossa, että kaikilla on kiire kerätä pisteitä. Siksi voi olla monenlaista sotkua, mutta eiköhän tämä rauhoitu, kun paineet vähenevät. Luulisin, että ensi viikonlopun kisa on rauhallisempi ja eiköhän tekniikkakin pelaa paremmin.

Bottas (keskellä) pääsi sunnuntaina juhlimaan F1-kauden ensimmäisen kisan voittoa yhdessä toiseksi sijoittuneen Ferrarin Charles Leclercin (oik.) ja kolmanneksi yltäneen McLarenin Lando Norrisin kanssa.

Aarnio-Wihuri oli lisäksi tyytyväinen, etteivät Mercedes-kuskit olleet niin ylivoimaisia kuin etukäteen ennakoitiin.

Hamilton jäi kisan neljänneksi saatuaan aikasakon törmäilystä Albonin kanssa, eikä Bottaskaan missään vaiheessa kunnon karkumatkalle päässyt.

– Onneksi ei mennyt niin kuin mersumiehet etukäteen kehuivat, että he ajavat omassa luokassaan. Kisaan jäi mielenkiintoa ja kivoja tapahtumia, Aarnio-Wihuri totesi.

Formula 1 -kausi 2020

Sunnuntaina 5.7. ajetun Itävallan GP:n lopputulokset (71 kierrosta, 306,452 km): 1) Valtteri Bottas Suomi, Mercedes 1.30.55,739, 2) Charles Leclerc Monaco, Ferrari jäljessä 2,700 sekuntia, 3) Lando Norris McLaren –5,491, 4) Lewis Hamilton Britannia, Mercedes –5,689, 5) Carlos Sainz Jr. Espanja, McLaren –8,903, 6) Sergio Perez Racing Point –15,092, 7) Pierre Gasly Ranska, AlphaTauri –16,682, 8) Esteban Ocon Ranska, Renault –17,456, 9) Antonio Giovinazzi Italia, Alfa Romeo –21,146, 10) Sebastian Vettel Saksa, Ferrari –24,545, 11) Nicholas Latifi Kanada, Williams –31,650.

Keskeyttäneet: Max Verstappen, Hollanti, Red Bull, Daniel Ricciardo Australia, Renault, Lance Stroll Kanada, McLaren, Kevin Magnussen Tanska, Haas, Romain Grosjean Ranska, Haas, George Russell, Britannia, Williams, Kimi Räikkönen, Suomi, Alfa Romeo, Alexander Albon, Thaimaa, Red Bull, Daniil Kvjat, Venäjä, AlphaTauri. Hamilton ja Perez saivat viiden sekunnin aikarangaistuksen.

Nopein kierros: Norris 1.07,475.

Kuskien MM-tilanne: 1) Bottas 25, 2) Leclerc 18, 3) Norris 16, 4) Hamilton 12, 5) Sainz Jr. 10, 6) Perez 8, 7) Gasly 6, 8) Ocon 4, 9) Giovinazzi 2, 10) Vettel 1.

Valmistajien MM-tilanne: 1) Mercedes 37, 2) McLaren 26, 3) Ferrari 19, 4) Racing Point 8, 5) AlphaTauri 6, 6) Renault 4, 7) Alfa Romeo 2.

Seuraava kilpailu: 12.7. Itävallan GP (Spielberg).

F1-kalenterissa on toistaiseksi 8 kilpailua. Koko kauteen suunnitellaan 15–18 kilpailua.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?