Mika Salo muisteli F1-podcastissa satumaista Ferrari-siirtoaan – piilotteli tallipäällikön Italian asunnossa kesken hääsuunnittelujen - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Mika Salo muisteli satumaista Ferrari-siirtoaan – piilotteli tallipäällikön asunnossa kesken hääsuunnittelujen

Vaikkei Mika Salo voittanut yhtään F1-kilpailua, riittää uralta värikkäitä tarinoita.

Mika Salo kuvattuna elämäkertakirjansa julkaisutilaisuudessa syksyllä 2019.­

3.7. 15:15

Mika Salo ajoi vuosina 1994–2002 yhteensä 111 kilpailua autourheilun kuninkuusluokassa.

Siitä huolimatta, että Salo ei päässyt kertaakaan tuulettamaan F1-osakilpailun voittoa, oli hänen uransa värikäs ja muistorikas.

53-vuotias suomalainen muisteli uraansa F1-sivuston tuoreessa, keskiviikkona julkaistussa Beyond The Grid -podcastissa.

Vuodet 1994–1998 Salo ajoi Lotus-, Tyrrell- ja Arrows-talleissa. Vuodelle 1999 Salo jäi ilman tallipaikkaa, kunnes hän pääsi ajamaan kolme osakilpailua BAR-tallissa brasilialaiskuski Ricardo Zontan loukkaannuttua.

Parhaiten Salo muistetaan F1-piireissä kuitenkin kauden 1999 loppupuolesta, jolloin hän pääsi ajamaan Ferrarilla. Ferrarille Salo kutsuttiin, koska Michael Schumacher mursi jalkansa 11. heinäkuuta Iso-Britannian GP:ssä.

Mika Salo (vaaleat hiukset) pääsi kaudella 1999 huipputalli Ferrarin leipiin. Kuvassa hän saa onnitteluja samana vuonna rallin maailmanmestaruuden voittaneelta Tommi Mäkiseltä.­

Beyond The Grid -podcastissa Salo kertoo, että hän kävi paikan päällä Britannian GP:ssä, mutta ennen varsinaista osakilpailua hän oli jo matkustanut Suomeen. Niinpä Salo näki Schumacherin onnettomuuden televisiosta.

Saksalaistähden loukkaantumisen jälkeen kaikki tapahtui nopeasti.

– Jean Todt (Ferrarin silloinen tallipäällikkö) soitti minulle, että ”haluan sinun tulevan Maranelloon”. Kysyin, että ”milloin”. Todt vastasi ”nyt”. Otin seuraavan lennon, Salo muistelee huvittuneena.

Kun Salo oli matkustanut Italiaan, Ferrarin kuuluisaan kotipaikkaan, häntä piiloteltiin visusti julkisuudelta. Ferrari ei halunnut, että Schumacherin korvaajan nimitys lipsahtaisi julkisuuteen ennen kuin talli itse on siihen valmis.

– Piilottelin Jean Todtin asunnossa viikon. En saanut mennä ulos. Kävin Ferrarin tehtaalla – he veivät minut sinne jonkinlaisella pakettiautolla, jossa oli tummennetut ikkunat, Salo kertoo hämmentävästä siirrostaan Ferrarin leipiin.

Tilanteen monimutkaisuutta lisäsi, että todellisuudessa Salon piti olla Helsingissä valmistelemassa häitään. Naimisiin Salo kuitenkin pääsi. Salo ja japanilainen Noriko Endo vihittiin 17. heinäkuuta 1999. Pari erosi vuonna 2015.

Salo (oik.) ja pohjoisirlantilainen Eddie Irvine olivat tallikavereita kuuden osakilpailun ajan kaudella 1999 Michael Schumacherin loukkaannuttua.­

Salo ajoi Ferrarin punaisessa lopulta kuusi osakilpailua.

Ikimuistettavin oli Hockenheimin kilpailu Saksassa, jota Salo johti ja olisi myös voittanut ilman tallimääräystä. Talli käski kuitenkin Saloa päästämään Eddie Irvinen ohitseen, koska Irvine taisteli mestaruudesta Mika Häkkistä vastaan.

Podcastissa Salo kertoo myös loukanneensa Toyotalla-tallin testeissä selkäänsä niin pahoin, että se vaivaa nykypäivänäkin.

Salo testasi Toyotan F1-autoja vuoden 2001 ajan, ja vuonna 2002 Toyota aloitti kilpailemisensa F1-sarjassa.

Mika Salon (vas.) F1-uran viimeinen talli oli Toyota. Vieressä kauden 2002 toinen Toyota-kuski, skotti Allan McNish.­

– Itse asiassa testijakson alussa (vuonna 2001) loukkasin itseni aika pahasti. Mursin selkäni kolmesta kohtaa, joten olin sivussa melkein neljä kuukautta. Selkävamma häiritsee nykypäivänäkin. Täytyy venytellä paljon ja tehdä muuta sellaista, että pääsen aamuisin ylös, Salo paljasti.

F1-uran päättymisen jälkeen Salo ajoi muun muassa CART-sarjassa sekä FIA GT -sarjassa. Salo on myös työskennellyt F1-lähetysten tv-kommentaattorina sekä Virittäjät-ohjelman juontajana.

Nykyisistä F1-kuljettajista parhaiksi Salo nimeää Charles Leclercin, Lewis Hamiltonin ja Max Verstappenin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?