Formula 1: Muistatko Adrian Neweyn mullistavan luomuksen? - Formula 1 - Ilta-Sanomat

F1-nero Adrian Neweyn uskomaton ura alkoi pikkutallista – mullistava luomus löi Ayrton Sennallekin luun kurkkuun

Ivan Capelli oli Leyton House Marchin tähtikuljettaja. Hän siirtyi Ferrarille kaudella 1992 ja siirto likimain romutti italialaisen lupaavan uran.

Julkaistu: 25.5. 6:40

Leyton House oli hetken aikaa F1:n kuuma yllätystalli. Omistaja sotkeutui petosvyyhtiin. Hieno tarina päättyi ennen aikojaan.

Kaikki F1-sarjaa edes satunnaisesti 1990-luvulta eteenpäin seuranneet tunnistavat Adrian Neweyn nimen. Suunnittelijagurun kädenjälki on näkynyt lukemattomissa mestari- ja kisavoittaja-autoissa 90-luvulta tähän päivään saakka.

Newey oli avainroolissa Nigel Mansellin, Alain Prostin, Damon Hillin ja Jacques Villeneuven autojen suunnittelussa Williamsilla ennen siirtymistään McLarenille 1997.

Siellä hän kynäili pääsuunnittelijana Mika Häkkisen maailmanmestariautot. Vuodesta 2005 eteenpäin Red Bull on voittanut neljä maailmanmestaruutta ja lukuisia kisoja Neweyn suunnittelemilla autoilla.

Adrian Newey suunnitteli Mika Häkkisen maailmanmestariajokit.

61 vuoden ikään ehtineen suunnittelijan alkutaival F1:ssä oli paljon vaatimattomampi. Aerodynamiikkaa ja astronautiikkaa Southamptonin yliopistossa opiskellut Newey valmistui vuonna 1981 ja löysi nopeasti töitä ensin Fittipaldin F1-tallista.

Pian tämän jälkeen hommat jatkuivat Marchin kilpa-autoyhtiössä. Siellä hän työskenteli mm. formula 2 -sarjan autoilla ja myös Pohjois-Amerikassa IndyCar-sarjassa. Neweyn suunnittelema March 85C voitti IndyCar-mestaruuden Al Unserin ajamana 1985.

Suunnittelija piipahti välillä muissa F1- ja CART-hankkeissa, mutta sai ensimmäisen F1:n pääsuunnittelijan työnsä 1987, kun kuninkuusluokkaan palannut March palkkasi hänet takaisin leipiinsä.

March kisasi F1-sarjassa 1970–77 ja 1981–82. Talli palasi F1-sarjaan japanilaisen Leyton House -nimisen kiinteistöfirman rahoilla ja talli tunnettiin nimellä Leyton House March.

March oli perinteisesti kuulunut F1-sarjan keskikastin tai häntäpään talleihin osallistuessaan. Paluukausi 1987 oli pitkälti samanlainen. Talli ajatti yhtä autoa, ja sen ohjaimissa lupaava italialainen Ivan Capelli keskeytti yhdeksän kertaa 16 kilpailussa.

Monacossa Capelli kurvaili kuudenneksi ja otti tallin ainoan MM-pisteen – kaksi kierrosta voittaja Ayrton Sennasta jääneenä ja osin Alain Prostin loppuhetkien moottoririkon vuoksi.

1988 räjäytti pankin

Ensimmäinen Neweyn kokonaan suunnittelema auto oli Marchin kauden 1988 ajokki. Kuten Neweyn opiskeluhistoriasta saattaa päätellä, hänen painotuksensa autoa suunnitellessa ei ollut raaka voima, vaan aerodynamiikka.

– Vuoden 1988 auto oli F1-historian ensimmäinen, jossa auton koko etuosa oli yksi yhtenäinen aerodynaaminen kokonaisuus. Se muutti F1:n sen ajan suuntausta, jossa valtavat turbomoottoriautot olivat kehittyneet isoiksi ja kömpelöiksi, Newey kertoi vuonna 2012.

Tämä näky ei enää kauden 1988 edetessä ollut yllätys: Leyton Housen auto edellä, Ferrarit ja kumppanit perässä. Kuvasta näkee hyvin, miten eri näköinen suunnittelultaan sininen auto oli aikansa turbohirviöihin verrattuna.

Leyton House shokeerasi F1-maailmaa vuonna 1988. Tuo on kausi, jolloin McLaren dominoi täysin pysäyttämättömällä tavalla ja voitti 15 kauden 16 osakilpailusta. Sen takana muut kilpailivat murusista, ja Leyton House laittoi kauden mittaan kampoihin niin Williamsille, Benettonille kuin Lotuksellekin.

Se oli Neweyn suunnitteleman auton ansiota. Menopeli oli kompaktimpi ja ketterämpi kuin sen ajan turbohirviöt. Se kompensoi auton tehovajetta, sillä Marchin auto oli yksi harvoista, jolla ei ollut voimakasta turbomoottoria.

Juddin uusi vapaasti hengittävä V8 oli selvästi tehottomampi, mutta mahdollisti paremman aerodynaamisen paketoinnin. Newey pääsi näyttämään kyntensä.

March 881 -niminen menopeli oli kauden alussa epäluotettava. Capelli ja tallikaveri Mauricio Gugelmin keskeyttivät ehtimiseen. Kurssi alkoi kääntyä kauden viidennessä kilpailussa Kanadassa, kun Capelli ajoi viidenneksi. Pian tämän jälkeen Gugelmin oli Silverstonessa komeasti neljäs. Pisteitä alkoi sadella.

March-tallissa oli vain noin 50 työntekijää, mutta auto kulki kovaa. Keskellä kuljettajat Gugelmin ja Capelli, Newey on kuvassa kuudes oikealta.

Turkoosi auto löi tasaisesti samaa Juddin moottoria käyttäneen lajin mahtitallin Williamsin. Se osoitti ratkaisevan laatueron tallien suunnittelussa – ja herätti epäilemättä myös Frank Williamsin kiinnostuksen.

Senna jäi taakse

Loppukausi oli pikkutallille juhlaa. Capelli ajoi Belgiassa taas viidenneksi, mutta kun molemmat Benettonit edeltä hylättiin, nousi March upeasti palkintokorokkeelle. Capelli oli Italiassa taas viides, ja kohu tallin ympärillä vain kasvoi. Portugalin Estorilissa nähtiin kauden shokkitulos.

Aika-ajossa Capelli oli kolmas ja Gugelmin viides. Kilpailussa Capelli haastoi vaikeuksista kärsineen Sennan. Kierroksella 22 hän kaikkien järkytykseksi ohitti brasilialaisen ja alkoi välittömästi tehdä pesäeroa. Mitä ihmettä?

Capelli jopa ajoi kiinni kärkimies Prostia, mutta alkoi hidastaa kun huomasi Gugelminin joutuneen keskeyttämään moottoririkon vuoksi eikä halunnut kärsiä samaa kohtaloa.

– Meillä oli ihan piskuinen talli, 50 työntekijää ja neljä insinööriä kaikkiaan. Sitä ei uskoisi tämän päivän mittapuulla, mutta vuonna 1988 me olimme ainoa vapaasti hengittävä auto, joka johti kisaa. Ja löimme Sennan Estorilissa, Newey muistutti taannoin ja vertasi Leyton Housea Red Bullin 800 hengen työntekijämäärään.

Palkintopallilla Alain Prost, Ayrton Senna ja... Ivan Capelli? Sennan ilmeestä näkee, että nyt hävittiin kaverille, jolle ei pitänyt hävitä.

Tuohon aikaan vain kuusi parasta sai pisteitä, ja tallin kokonaispistemäärä 22 riitti valmistajien kuudenteen sijaan. Williams jäi taakse, ja edellä turbomoottoritallit Arrows sekä Lotus olivat vain pisteen päässä. Auto oli kauden nopein vapaasti hengittävällä moottorilla kulkenut menopeli.

Seuraava kausi oli surkea. Kaudeksi 1989 turbomoottorit kiellettiin, ja kilpailijatallit kopioivat surutta Neweyn aerodynaamiset innovaatiot. Marchin etu haihtui savuna ilmaan.

Epäluotettavuus riivasi Leyton Housea sen menestysvuosina.

Gugelmin yllätti ajamalla Brasiliassa kauden avauskilpailussa palkintokorokkeelle kotiyleisönsä edessä. Suoritus tuli vanhalla 881-autolla. Sen jälkeen koko kaudella ei tullut yhtään pistettä, vaikka talli sai uuden 891-auton käyttöön kolmannessa kisassa.

Yksi huippusuoritus, sitten mahalasku

Leyton Housen omistaja Akira Akagi osti tallin toiminnan 1990 ja tallin nimi muuttui kokonaan Leyton Houseksi. Edellisen kauden pettymyksestä huolimatta Akagi luotti yhä Neweyyn, joka kynäili CG901-auton. Se oli jälleen kerran aerodynaamisesti aikaansa edellä, mutta kärsi sekä epäluotettavuudesta että selittämättömistä ongelmista.

– Tuulitunnelin antama data ei korreloinut mitenkään sen kanssa, miten auto suoriutui radalla. Lopulta keksimme, että ongelma oli ollut itsessään tuulitunnelissa. Kun löysimme vian ja teimme tarvittavat korjaukset niin yhtäkkiä aika-ajoissa karsiutumisen sijaan olimmekin kilpailussa toisena.

901-autosta tehtiin B-versio Ranskan GP:hen, ja se oli täysosuma. Hyvin aika-ajossa suoriutuneet Capelli ja Gugelmin johtivat kilpailua lähes kaksi kolmasosaa matkasta – omalla vahvuudellaan, ei muiden ongelmien vuoksi. Rata sopi uusitulle menopelille täydellisesti.

Gugelmin joutui keskeyttämään, Capelli jatkoi johdossa. Ihme haihtui ilmaan vain kolme kierrosta ennen loppua, kun italialaisenkin moottori alkoi piiputtaa. Prost ajoi ohi, mutta Capelli selviytyi toisena maaliin.

Samoihin korkeuksiin Leyton House ei enää loppukaudella yltänyt, vaikka olikin aivan uudella tavalla kilpailukykyinen. Neweyn välit Akagiin olivat kuitenkin jo rapistuneet, ja talli antoi britille potkut.

GC901 oli työnäyte, joka kiinnitti lopullisesti muun F1-maailman huomion. Williams nappasi Neweyn leipiinsä, kun taas Akagin ja Leyton Housen tarina päättyi pikavauhtia.

Akagi sotkeentui 1990-luvun alussa Fuji-pankin skandaaliin, johon liittyi mm. rahanpesua ja petoksia. Akagi joutui linnaan, Leyton House meni nurin ja lopulta kaatui myös Marchin kilpatalli, vuonna 1993.

– Jos emme olisi menettäneet rahoitustamme, tästä olisi voinut tulla Red Bullin tyyppinen tarina. Valitettavasti omistaja laitettiin telkien taakse petoksen vuoksi. Se homma loppui aika lailla siihen, Newey kuittasi joitain vuosia sitten.

Capelli oli Leyton Housen tähtikuljettaja. Siirto Ferrarille 1992 oli katastrofaalinen.

Tähtikuljettaja Capelli jatkoi matkaansa unelmapestiinsä Ferrarille. Se osoittautui painajaiseksi, eikä hänen uransa F1:ssä enää koskaan palannut raiteilleen. Tallin lopun aikojen harvoja isoja voittajia oli Newey, jonka tie jatkui tunnetusti Williamsille, McLarenille ja Red Bullille.

Monta suunnittelijagurun mestaruutta ja muuta upeaa saavutusta myöhemmin ei voi kuin pohtia, että mitä jos? Kuten Newey vihjaa, tallissa oli valtavasti potentiaalia. Se oli aikaansa edellä ja tarvitsi vain kunnon rahoituksen.

Siinä, missä yksityistalleista Williams, McLaren ja Benetton porskuttivat eteenpäin, jäi vuosikymmenen taitteen väriläiskä lyhyeksi sivuhuomioksi F1:n pitkässä historiassa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?