Heikki Kovalainen paljasti C Morella uransa suurimman virheen - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Heikki Kovalainen paljasti C Morella F1-uransa suurimman virheen – teki kulissipelissä väärän päätöksen

McLarenin Heikki Kovalainen (vas.) ja manageri, Renault’n tallipäällikkö Flavio Briatore keskustelivat varikolla Brasiliassa vuonna 2008.

Julkaistu: 19.5. 13:42

Heikki Kovalainen kertoi C Morella olevansa yhä pettynyt, ettei F1-ura kestänyt kauempaa.

Heikki Kovalainen ajoi debyyttikautensa formula ykkösissä vuonna 2007 Renault’n tallissa. Vuotta myöhemmin McLarenin ratissa hänestä tuli F1:n historian sadas osakilpailuvoittaja, kun hän nousi muiden epäonnen myötä ykköseksi Unkarin GP:ssä.

Parin McLarenin vuoden jälkeen suomussalmelainen siirtyi Lotukselle, joka ei ollut yhtä kilpailukykyinen talli kuin Kovalaisen aikaisemmat työnantajat.

Ura hiipui ja Kovalainen oli ulkona F1-sirkuksesta muutamassa vuodessa.

C Moren haastattelussa Kovalainen kertoo olevansa yhä pettynyt, ettei vuosia kuninkuusluokassa kertynyt useampia. Yksi iso syy on, että Kovalaisen ja italialaisen managerin Flavio Briatoren tiet erkanivat kanssa syksyllä 2009.

– Itse asiassa suurin virheeni oli, kun lopetin manageriyhteistyön Flavion kanssa. Se on suurin yksittäinen virhe urallani, Kovalainen paljasti C Moren haastattelussa.

Briatore sai rangaistuksen

Briatorelle tuomittiin elinikäinen toimintakielto kauden 2008 Singaporen osakilpailun tahallisesta kolarista. Renault’n tallipäällikkö Briatore määräsi tuolloin Nelson Piquet juniorin ajamaan päin seinää, jotta ykköskuski Fernando Alonso voittaisi.

– Olin puun ja kuoren välissä. Siinä kohtaa tein ratkaisun, että irtaannun Flavion managementista ja otin hommat omiin näppeihini. Se oli suuri virhe, Kovalainen kertoi C Morelle.

Kovalainen neuvotteli itselleen kahden vuoden sopimuksen Lotukselle. Seuraavan vuoden alussa Briatore sai pyörrettyä Kansainvälisen autoliiton FIA:n lätkäisemän elinikäisen rangaistuksen.

Heikki Kovalainen Caterhamin ratissa 2012.

Kovalainen oli pulassa, koska hänen saatettiin nyt nähdä rikkoneen sopimustaan Briatoren kanssa. Hän joutui käymään italialaisen kanssa parin vuoden oikeustaistelun.

Kesällä 2010, kun Kovalaisen sopimusta Lotuksen kanssa oli kulunut vain puolisen vuotta, hänelle tarjottiin parempaa paperia. Renault havitteli suomalaista takaisin talliinsa.

Uusien oikeustoimien pelossa Kovalainen ei uskaltanut käydä neuvottelupöytään.

– Uskon, että siinä kohtaa Flavio olisi saanut neuvoteltua sen. Siinä olisi ollut oikea aika siirtyä taas parempaan talliin ja yrittää parempia tuloksia, mutta itse en vaimon kanssa saanut sitä tehtyä, ja se oli väärä päätös, Kovalainen toteaa C Morelle.

Lotus vaihtoi nimensä Caterhamiksi kaudelle 2012. Talli ei tarjonnut jatkosopimusta Kovalaiselle enää vuodeksi 2013.

Renault peri Lotuksen nimen. Tässä Lotus F1 Teamissa Kovalainen ajoi uransa kaksi viimeistä F1-kisaa vuonna 2013, kun hän tuurasi selkäleikkaukseen joutunutta Kimi Räikköstä Yhdysvaltojen ja Brasilian osakilpailuissa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?