Mercedeksen taktiikka ihmetytti – talli pyysi Valtteri Bottasta hidastamaan, Lewis Hamilton kävi kuumana

Julkaistu:

Formula 1
Valtteri Bottaksen voitto Japanin GP:ssä kismitti suuresti tallikaveri Lewis Hamiltonia.
Japanin GP:tä hallinnut Valtteri Bottas ja myös monet katsojat epäilivät sunnuntaina kilpailun loppuvaiheessa, ettei Lewis Hamilton ehkä sittenkään tee enää toista varikkostoppia. Suomalaiskuljettaja oli siinä vaiheessa käynyt toisen kerran varikolla ja pudonnut sen takia tallikaverinsa taakse toiseksi.

Talli ei kuitenkaan pettänyt Bottasta, jota oli pyydetty aiemmin hidastamaan hieman vauhtia sen jälkeen, kun Ferrarin Sebastian Vettel oli tehnyt toisen varikkopysähdyksensä. Sillä haluttiin turvata kärkipaikkaa.

– Päätimme, että Valtteri puolustaa johtoaan Vetteliä vastaan varhaisella ensimmäisellä pysähdyksellä, Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff kertoi Auto Motor und Sportin mukaan.

– Sitten pyysimme häntä pudottamaan vauhtia ja moottoritehoja. Siinä vaiheessa oli jo selvää, että tämä kisa menee Valtterille. Emme toimi taktiikka-asioissa sillä tavalla, että tallikaverit joutuvat ajamaan toisiaan vastaan, Wolff sanoi.

Hamilton pyydettiin renkaidenvaihtoon 11 kierrosta ennen maalia. Sitä ennen hän johti Suzukan kilpailua noin kahdeksan sekunnin erolla Bottakseen, eikä heidän kierrosajoissaan ollut siinä vaiheessa kovin merkittäviä eroja.

Toisen varikkokäyntinsä jälkeen Hamilton tipahti takaisin kolmanneksi. Talli uskoi, että tuoreemmilla renkailla Hamilton pystyy vielä ohittamaan toisena olleen Vettelin. Se ei kuitenkaan onnistunut.


Kolmanneksi jäänyt Hamilton kävi lämpöisenä. Hänen oli vaikea ymmärtää tallin taktisia ratkaisuja.

Kohti kuudetta MM-titteliään etenevä brittikuljettaja oli sitä mieltä, että hän olisi voinut voittaa, jos taktiikka olisi ollut paremmin selvillä jo kilpailun alkuvaiheessa.

Alun perin Hamiltonin piti ajaa kilpailu läpi yhden pysähdyksen taktiikalla. Talli kuitenkin päätti siirtyä myös Hamiltonin kohdalla kahteen stoppiin, koska renkaat näyttivät kuluvan odotettua nopeammin.

– Joka kerta, kun minun piti kaventaa eroa (Vetteliin), kulutin renkaita aika paljon. Jos minulle olisi alusta asti sanottu, että venytetään radalla pysymistä ja katsotaan pystymmekö hallitsemaan tilannetta, niin olisin ajanut eri tavalla, ja mahdollisesti renkaat olisivat kestäneet loppuun asti, Hamilton valitti Autosportin mukaan.

Jos Hamiltonia ei olisi pyydetty toistamiseen renkaidenvaihtoon, Wolffin mukaan sen jälkeen eteen olisi voinut tulla sellainen tilanne, että englantilaiskuljettaja olisi määrätty päästämään Bottas ohi.

Wolffin mielestä oli hyvin epätodennäköistä, että Hamilton olisi selviytynyt yhden pysähdyksen taktiikalla viimeisistä kierroksista ilman suuria rengasongelmia.

– Molemmista renkaista katosi pito hyvin nopeasti yhden kierroksen aikana. Kumpikin kuljettaja kertoi niin. Tässä kisassa oli paljon vaikeita päätöksiä. Lewisin pyytäminen lopussa varikolle oli 50–50-päätös, Wolff sanoi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt