F1-tuomio: Tätä ei olisi Kimi Räikkösestä uskonut – tilanne näyttää melko lohduttomalta

Julkaistu:

F1-tuomio
Valtteri Bottas juhli Suzukan F1-osakilpailussa. Kimi Räikköselle kisa oli jo viides pisteetön putkeen. Japanissa nähtiin uskomaton ruutulippumoka.
IS:n toimittajaraati perkaa sunnuntaina ajetun Suzukan F1-kisan. Raadissa ovat tällä kertaa Janne Aittoniemi, Tommi Koivunen ja Ville Touru.

Valtteri Bottas sai kilpailuun loistavan lähdön ja tuli ruutulipulle ylhäisessä yksinäisyydessään. Kimi Räikkösen kisa sujui mollivoittoisesti – hän jäi 14:nneksi.
Suzukassa kolmanneksi sijoittunut Lewis Hamilton johtaa Bottasta MM-sarjassa nyt 64 pisteellä.

Janne Aittoniemi

Tähti: Valtteri Bottas saavutti arvokkaan voiton, koska Suzuka kuuluu ehdottomasti F1-sarjan haastavimpiin ratoihin. Varsin oleellista oli lopulta Mercedes-kuljettajien keskinäinen järjestys aika-ajoissa, joissa Bottas löi Lewis Hamiltonin vain yhdeksällä tuhannesosasekunnilla. Jos Bottas olisi joutunut lähtemään nelosruudusta, voittoa tuskin olisi tullut.


Puheenaihe: Uskomaton ruutulippumoka. Japanin GP:ssä ajettiin 53 kierrosta, niin kuin pitikin, mutta viralliset lopputulokset määräytyivät 52 kierroksen jälkeen, koska jostain syystä radan näyttötauluissa näytettiin ruutulippua kierrosta liian aikaisin. ’Kansainvälinen autoliitto FIA tutkii ihmeellistä möhläystä, jolla oli vaikutusta viimeisiin pistesijoihin.
Moka: Paalupaikalle päässyt Sebastian Vettel töppäsi pahasti startissa. Saksalainen olisi voinut menettää varaslähdöltä näyttäneessä sähellyksessä helposti enemmänkin kuin yhden sijan. Luultavasti ”Sebin” vauhti ei kuitenkaan olisi riittänyt molempien Mercedesten lyömiseen, vaikka hän olisi johtanut avauskierroksen jälkeen.


Päänahka: Vettel pystyi kuitenkin päihittämään Charles Leclercin kisassa ja myös aika-ajoissa. Se oli hänelle henkisesti tärkeää. Ennen Suzukaan saapumista Leclerc oli kukistanut tallikaverinsa jo yhdeksässä peräkkäisessä aika-ajossa. Leclerc teki kisan komeimmat ohitukset, mutta sitä ennen hän oli pilannut törmäilyllään oman ja myös Max Verstappenin kisan.
Yllätys: Alexander Albon oli kisassa hienosti neljäs ja ylsi aika-ajoissa yllättäen täsmälleen samaan kierrosaikaan kuin erittäin nopea tallikaveri Max Verstappen. Yllätys oli myös se, ettei Red Bull pystynyt Hondan kotiradalla paremmin haastamaan Ferraria ja Mercedestä. Ehkä Verstappen olisi kyennyt siihen, jos olisi välttynyt kolarilta avauskierroksella.

Tommi Koivunen

Tähti: Carlos Sainz nousi jo kuudenneksi MM-sarjassa ottamalla taas kerran maksimit irti McLarenistaan. Espanjalainen ajaa kovaa kautta. Täytyy tietysti mainita myös Valtteri Bottas: hieno ajo voittoon – joskin kisan lopussa jäi mietityttämään, olisiko Hamilton voinut ajaa voittoon ilman varikkopysähdystään. Britin taktiikka olisi voinut olla parempikin.


Puheenaihe: Tulos oli Red Bullille Hondan kotiradalla varmasti pettymys, mutta todettakoon, että kuskinvaihto Pierre Gaslysta Alex Alboniin on onnistunut. Albon ajoi vahvan aika-ajon ja jatkoi vahvoja kisaotteitaan nelossijallaan. Hän on itse asiassa kerännyt ylennyksensä jälkeen enemmän pisteitä kuin Max Verstappen (48–31).

Moka: Ihmeellinen munaus ruutulippujärjestelmän kanssa ei anna kovin ammattimaista kuvaa F1-sarjasta. Söhellys näkyi suoraan kisan tuloksissa, sillä Pierre Gasly työnsi Sergio Perezin seinään viimeisellä kierroksella, joka ei sitten ollutkaan kisan viimeinen kierros. Perez ei siis keskeyttänytkään ja saikin pari MM-pinnaa.

Päänahka: Sebastian Vettel peittosi Charles Leclercin oikeastaan joka osa-alueella, vaikka lähtö menikin pieleen. Tärkeä päänahka Vettelille, joskin on myös selvää, että Ferrarilta on tänä vuonna puuttunut tasainen ykköstykki. Se on osasyy siihen, että molemmat maailmanmestaruudet ovat jo tässä vaiheessa karanneet tavoittamattomiin.
Yllätys: Eipä olisi alkukaudesta uskonut, että Kimi Räikkönen on tässä vaiheessa kautta valahtanut MM-sarjassa 14:nneksi ja ajanut viisi pisteetöntä kisaa putkeen. Alfa Romeolla ei Räikkösen kommenttien perusteella oikein itsekään ymmärretä, miten tässä on näin käynyt. Kilpailukyky on kateissa.
Alkukaudesta suomalainen tosin voitti tasaisesti Antonio Giovinazzin aika-ajoissa ja oli hyvissä lähtöasemissa kisoihin, viime aikoina Räikkönen on ollut usein italialaista hitaampi ja joutunut aika heikkoihin lähtöruutuihin, joista on vaikea nousta pisteille. Alfan tilanne alkaa näyttää lohduttomalta; ero valmistajien MM-sarjan 8. sijaan (Racing Point) on 19 pistettä ja kisoja on enää neljä.

Ville Touru

Tähti: Valtteri Bottas paineli tylyn tehokkaasti voittoon. Paukusta maisemaan ilman sen suurempaa dramatiikkaa tai edes ruutuaikaa. Tällaisia suorituksia olisi vain pitänyt nähdä pitkin kautta, eikä vasta nyt 12 kisan tauon jälkeen. Noh, ehkä nyt viritellään jo alkutahteja ensi kauden Bottas 3.0:lle…
Puheenaihe: Ferrari onnistuu tavattoman usein pupeltamaan loistoasetelmansa. Tällä kertaa eturivi toi sijat 2. ja 6. Tällä kaudella Mersun ja Ferrarin paalutaisto on itse asiassa jo tasan 8–8, mutta niin vain merkkimestaruutta juhlitaan taas jo neljä kisaa ennen kauden loppua.

Moka: Rengasvalmistaja Pirellin pampulta Mario Isolalta kysytään ennen jokaista kisaa valistunutta arviota rengaskulumasta ja -taktiikasta. En ole pitänyt kirjaa, mutta onkohan herran lottorivi osunut vielä koskaan kohdalleen? Itselleni sellainen ei ainakaan tule ihan heti mieleen.



Päänahka: Carlos Sainz ajoi jälleen kuin varkain viidenneksi. Sainz suorastaan dominoi B-luokan MM-sarjaa. Kun Red Bullilla vuorotelleet jätetään pois laskuista, toisena oleva Daniel Ricciardo on jo 36 pisteen päässä.

Vähemmälle huomiolle on myös jäänyt, että Sainz on pyyhkinyt huippulupaavalla tallikaverillaan Lando Norrisilla lattiaa lähes mennen tullen. Suzukan vitossija oli Sainzille jo kauden seitsemäs top 6 -sijoitus. Kova temppu McLarenilla.

Yllätys: Mersu piti kuin pitikin Bottaksen kuljettajistaan edellä. Mestaruustaistokin on ratkennut jo aika päiviä sitten, joten tämä oli täysin oikeudenmukainen ratkaisu. Ei se kuitenkaan ollut Bottakselle itselleenkään mikään selviö.

”Oletko varma, että Lewis pysähtyy vielä”, Bottas kyseli hätääntyneenä kisainsinööriltään vielä kymmenisen kierrosta ennen maalia.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt