Näin Suzukan F1-radalla valmistauduttiin hirmumyrskyn hurjaan höykytykseen – kulkulupa vain harvoilla ja valituilla

Julkaistu:

Formula 1
Japanin yli vyöryvän taifuunin odotetaan riepottelevan Suzukan rata-aluetta etenkin lauantaina.
Supertaifuunin nimi Hagibis tulee Filippiineillä puhuttavan tagalogin kielen sanasta, joka tarkoittaa nopeutta.

MM-sarjassa toisena oleva Valtteri Bottas oli Mercedeksellä nopein molemmissa perjantain harjoituksissa.

Se voi jopa riittää Bottakselle paalupaikkaan. Jos sunnuntaille siirrettyjä aika-ajoja ei päästä ajamaan karmean sään takia, Japanin GP:hen startataan toisen harjoitusjakson sijoitusten mukaisessa järjestyksessä.

Viikonlopun ohjelmaa ja aikataulua jouduttiin muuttamaan taifuunin takia. Lauantain ratatapahtumat peruttiin. Aika-ajot pyritään aloittamaan sunnuntaina kello 4 aamuyöllä Suomen aikaa ja kilpailu alkuperäisen suunnitelman mukaisesti kello 8.10.

On kuitenkin täysin mahdollista, ettei radalla pystytä ajamaan vielä myöskään sunnuntaiaamuna paikallista aikaa, jolloin aika-ajot olisi tarkoitus järjestää.

Vuonna 1950 käynnistyneessä formula ykkösten MM-sarjassa osakilpailuja on lyhennetty ja keskeytetty, mutta ei koskaan kokonaan peruttu sääolojen takia.


F1-sarjassa on jo totuttu siihen, että Japanissa voi odottaa kauden inhottavin keli.

Myös vuonna 2004 aika-ajoja oli siirrettävä yhdellä päivällä taifuunin vuoksi. Vuonna 2010 samanlaiseen ratkaisuun päädyttiin niin ikään hirmumyrskyn takia.

Viisi vuotta sitten ranskalaiskuljettaja Jules Bianchi joutui taifuuni Phanfonen tuomalla sadekelillä onnettomuuteen, joka ei unohdu. Bianchi törmäsi Suzukan radan vieressä olleeseen nostotraktoriin ja menehtyi saamiinsa vammoihin seuraavana kesänä.

Kaksi vuotta sitten Pierre Gasly menetti mahdollisuutensa Japanin Super Formula -sarjan mestaruuteen sen takia, ettei kahta viimeistä kilpailua pystytty Suzukassa ajamaan taifuunin takia.

Perjantain harjoitusten jälkeen tallit ja kilpailun järjestäjät aloittivat valmistautumisen myrskyyn. Uutistoimisto Reutersin mukaan mm. lähtövalot ja radalla olevat näyttötaulut poistettiin.

Palkintokoroke purettiin. Lähetyskeskuksessa olleita laitteita siirrettiin varikon päärakennukseen. Järjestäjät jakoivat hiekkasäkkejä tulvan varalle.

Tallit siirsivät varikkopilttuista ja vierastiloistaan kaiken tärkeän materiaalin suurempiin varastoihin.


Lauantaina Suzukan varikolle on sisäänpääsylupa vain joillakin Kansainvälisen autoliiton FIA:n sekä F1-sarjan omistavan Liberty Median edustajilla. Kun pahin on ohi, jokaisesta tallista kaksi työntekijää pääsee varikolle tarkastamaan tiloja.

Kuljettajat pysyttelevät hotellissa. Max Verstappen ehdotti, että lauantain ajot korvattaisiin jalkapalloaiheisella FIFA-videopelillä. Lentävä hollantilainen pitää itseään parhaana myös siinä lajissa.

Daniel Ricciardo puolestaan vitsaili, että hän menee radalle ajamaan yhden kierroksen vesiskootterilla, jos sataa oikein kunnolla.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt