Mika Salo turvautui huijaamaan, kun F1-talli tarvitsi sponsoreita – ”Jos Verstappen oli ihan ihmeissään”

Julkaistu:

formula 1
Mika Salo paljasti temppunsa F1-testeissä.
Formula 1 -tallien väliset voimasuhteet selviävät joka vuosi vasta vähitellen, kun kauden ensimmäiset kilpailut ajetaan.

Talvitesteissä saadaan ensimakua, mutta usein kuullaan puheita siitä, kuinka osa talleista saattaa piilotella vauhtiaan tarkoituksellisesti.

Toisinaan pienet tallit saattavat hakea medianäkyvyyttä ajamalla kevyellä autolla kärkiaikoja. Kun esimerkiksi Brawn-talli perustettiin Hondan raunioille 2009, osa kuvitteli tallin ajavan kovia kierrosaikoja PR-mielessä houkutellakseen sponsoreita puhtaanvalkoiseen autoonsa.

Toisin kävi, sillä Brawn GP oli ylivoimainen ja avasi kauden kaksoisvoitolla – voittaen kauden lopuksi molemmat maailmanmestaruudet Jenson Buttonin johdolla.

Toisin kävi myös Tyrrellille, Brawnin esi-isälle (Tyrrell muuttui BARiksi, Hondaksi ja sitten Brawniksi), jonka vuosien 1995–97 suomalaiskuski Mika Salo muistelee tuoreessa elämäkerrassaan vuoden 1997 talvitestejä.

Tyrrell oli päässyt eroon Yamahan epäluotettavista moottoreista, mutta tilalle otetut Ford-Cosworthit paljastuivat talvitesteissä pahemman kerran alitehoisiksi.

– Olihan se hirveä pettymys kuulla meidän käyttävän jotain samoja vanhoja pannuja, joilla kaiken maailman pikkutallit Fortit ja Pacificit olivat joutuneet räpiköimään. Heti kättelyssä sitten nähtiin, että ne olivat auttamattoman alitehoisia. Kun sponsorimarkkinoilla tarvittiin talvitesteissä kovia kierrosaikoja, jouduin pari kertaa oikaisemaan shikaanissa sellaisen saavuttamiseksi. Tallikaverini Jos Verstappen oli ihan ihmeissään, miten pystyinkin olemaan niin nopea, Salo muisteli Heikki Kullan kirjoittamassa kirjassa.


Salo saavutti kolmevuotisen Tyrrell-pestinsä päätöskaudella vain kaksi MM-pistettä. Ne tulivat Monacosta, jonka kaduilla hän ajoi kisan läpi ilman varikkopysähdystä ja oli viides. Salo ajoi urallaan Monacon kaduilla peräti neljä kertaa pisteille ollen kolmesti viides ja kerran neljäs.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt