Mika Salo loukkasi itseään rajussa F1-onnettomuudessa – ei muista, kuinka jatkoi ajamista: ”Ei olisi kyllä kannattanut”

Julkaistu:

formula 1
Mika Salo on kiitollinen ollessaan hengissä.
Mika Salo on 52-vuotias ja hengissä. Salon tuoreessa elämäkertakirjassa Mika Salo: Elämäni (Readme.fi) sivutaan hänen monia onnettomuuksiaan, jotka olisivat huonommalla tuurilla voineet riistää jopa suomalaisen elämän.

Yksi Salon rajuista mälleistä tapahtui Belgiassa 1998. Salon Arrows paiskautui seinään lauantain harjoituksissa.

Kokeneen F1-toimittajan Heikki Kullan kirjoittamassa kirjassa Salo muistelee tällin jälkeistä tapaamistaan legendaarisen F1-lääkärin Sid Watkinsin kanssa.

– Sid sanoi, että hänellä oli silloin sekä hyviä että huonoja uutisia. ”Hyvät uutiset ovat, että sinulla on aivot, mutta huonot olivat, että ne olivat vähän kärsineet.” Se oli jonkinmoinen aivotärähdys. Sid sanoi vain, että saat ajaa, jos haluat. Jos et halua, älä sitten aja, Salo kertoo kirjassa.

Watkins antoi Salolle runsaasti lääkkeitä, ja päätös jäi Salolle itselleen.

Urheilijoille on melko tyypillistä, että ottelua tai kisaa halutaan jatkaa, oli tilanne mikä hyvänsä.

Näin teki myös Salo, joka jatkoi kisaviikonloppuaan. Tietoisuus aivovammoista on lisääntynyt, ja voisi kuvitella, että nykypäivänä Salo ei olisi saanut jatkaa GP-viikonloppuaan.

– Vaikea sanoa, mutta ei silloinkaan olisi kyllä kannattanut ajaa, kun en oikein muista koko viikonlopusta mitään, vaikka ajoin aika-ajot ja kisan, Salo itse arvioi nyt Ilta-Sanomille.


Kisa tosin päättyi lyhyeen, kun Salo oli mukana startin joukkokolarissa.

Salon F1-ura alkoi kauden 1994 lopussa ja päättyi 2002, joten hänen aktiiviaikanaan kuninkuusluokassa ei onneksi nähty kuolemantapauksia. Suomalaisen läheinen ystävä Roland Ratzenberger menehtyi Imolan mustana viikonloppuna 1994 – kuten myös lajin suurlegenda Ayrton Senna.

Suomalainen koki matkan varrella ja jo ennen F1-sarjaan nousua pahoja paikkoja, joista hän onneksi selvisi.

– Turvallisuus on parantunut nykyaikana paljon. Saan olla kiitollinen ollessani hengissä. Nyt ei puhuta pelkästään formula ykkösistä, mutta myös sitä ennen F3000:ssa Japanissa oli rajuja kolareita. Se oli ihan lian nopea laite minulle. Lisäksi olin heikko kuin mikä. Otin aika kovia iskuja.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt