Ferrarin tallimääräyssekoilu kuohutti – Vettel ei totellut käskyä, näin Leclerc kommentoi kohutilannetta

Julkaistu:

Formula 1
Tunteet kuumenivat Ferrarilla, joka munasi kaksoisvoiton.
Charles Leclerc ajoi lauantaina jo neljättä kertaa peräkkäin paalupaikalle. Yhteensä kuusi kertaa aika-ajojen ykköseksi ajanut Leclerc on kauden paalukuningas, mutta voittoja hänellä on vain kaksi.

Voitto jäi haaveeksi myös Sotshissa. Leclerc oli maalissa kolmas, kun Mercedes juhli yllättävää kaksoisvoittoa Lewis Hamiltonin johdolla.

Kaksoisjohdossa olivat kisan alussa Ferrarit. Sotshin radan pitkä lähtösuora on yksi paalupaikkamiehen kannalta epäedullisimmista paikoista. Tälläkin kertaa johtopaikka vaihtui, kun Leclercin takaa tullut Sebastian Vettel nousi imusta tallitoverinsa edelle kärkeen.
Tallin radioliikenteestä paljastui nopeasti, että Ferrari oli sopinut jo etukäteen, että Leclerc valitsee ajolinjansa niin, että Vettel pääsee imuun muiden, ensisijaisesti kakkosruudusta startanneen Hamiltonin, sijasta. Leclerc ei pannut vastaan, kun Vettel nousi kärkeen.

– Menin startissa vasemmalle antaakseni Sebille imuavun. Tiesin, että hän tulisi ohi, Leclerc selitti kisan jälkeen Autosportin mukaan.

Näin Ferrari sai varmistettua yhteispelillä itselleen kaksoisjohdon. Ennen kisaa oli kuitenkin myös sovittu, että Vettel antaa kärkipaikan takaisin Leclercille.

Kun Vetteliä sitten käskettiin tekemään tilaa Leclercille, saksalainen ei suostunut. Hän mutisi tallilleen, että olisi päässyt ”muutenkin” ohi ja että Leclercin pitää päästä lähemmäksi häntä.

Leclerc ei autonsa ohjaamossa ollut todellakaan tyytyväinen ja huomautti itse tehneensä sovitusti, vaikka kohteliaasti totesikin, että ”ei ongelmaa”.

Ferrari ratkaisi tilanteen varikkotaktiikalla: Leclerc otettiin sisään pari kierrosta ennen Vetteliä, ja stoppien jälkeen monacolainen oli ottanut paikkansa saksalaisen edeltä.

Sitten kisa sai kuitenkin Ferrarin kannalta karmean käänteen. Vettelin auto jäi radan varteen aiheuttaen virtuaalisen turva-auton eli nopeusrajoituksen, jonka avulla Hamilton pääsi livahtamaan varikolla kisan kärkeen. Bottas nousi toiseksi, kun Leclerc teki turva-auton takana uuden stopin vaihtaen samat, pehmeät renkaat kuin Mersuilla.

Ferrarilla käytiin jo toisessa kisassa putkeen rajua tiimiradiokeskustelua taktisista valinnoista. Kun kaiken lisäksi nuori Leclerc on vauhdillisesti päihittänyt nelinkertaisen mestarin Vettelin toistuvasti, tilanne haisee räjähdysherkältä.

Leclerc vakuutti kuitenkin Autosportissa, että hän luottaa yhä Vetteliin, joka ei kisassa totellut määräystä päästää hänet edelle.

– Nähdäkseni luottamus ei ole muuttunut. Minun ja Sebin pitää luottaa toisiimme. Se on hyvin tärkeää tallin kannalta, että pystyy luottamaan toiseen tallin autoon.... Se on hyvin tärkeää, ja kyllä, luottamus on yhä olemassa, Leclerc sanoi.

Tallipäällikkö Mattia Binotto vakuutteli niin ikään, että hänen nähdäkseen molemmat kuljettajat pitivät kiinni siitä, mitä ennen kisaa sovittiin.

– Minun puoleltani on paras, kun en sano mitään, Vettel puolestaan vastasi Binotton puheenvuoron jälkeen Ferrarin tiloissa.

Aiemmin saksalainen oli sanonut tv-kameroille, että piti mielestään kiinni siitä, mitä ennen kisaa oli sovittu.

– Keskeytykseni oli valtava sääli, koska nähdäkseni meillä oli hyvät mahdollisuudet ottaa kaksoisvoitto, Vettel sanoi.

Ferrari otti kaksoisvoiton viikko sitten Singaporessa. Silloin Vettel nousi varikkotaktiikalla kolmospaikalta paalumies Leclercin ohi kärkeen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt