Mercedeksen F1-talli on pulassa – ”Olemme liian hitaita”

Julkaistu:

Formula 1
Mercedeksen nopeusetu katosi, mutta suurempi huolenaihe tallille on se, onko Ferrari edellä myös seuraavan kauden käynnistyessä.
Tällaista tilannetta F1-sarjassa ei ole ollut vuonna 2014 käyttöön otettujen V6-hybridimoottorien aikakaudella: Mercedes on voittanut seitsemästä edellisestä kilpailusta ainoastaan kaksi ja jäänyt jo viidessä peräkkäisessä kisassa ilman paalupaikkaa.

Mikäli Mercedes ei voita myöskään sunnuntaina Sotshissa, se olisi ensimmäinen kerta kauden 2013 jälkeen, kun talli on jäänyt ilman voittoa neljässä peräkkäisessä kilpailussa.

Selvässä MM-johdossa olevan Lewis Hamiltonin mielestä Mercedes lähtee altavastaajana loppukauden kilpailuihin.

– Emme ole enää suosikkeja loppukauden kuudessa kilpailussa, mutta se ei tarkoita, ettemme voisi vielä voittaa, Hamilton sanoi uutistoimisto Reutersin mukaan.

Jos kausi olisi käynnistynyt Hockenheimista heinäkuussa, Ferrarin uusi tähtikuljettaja Charles Leclerc johtaisi nyt MM-sarjaa seitsemän pisteen erolla Hamiltoniin.


Mercedes voitti kauden kahdeksan ensimmäistä kilpailua. Talli oli alkukaudella niin vahva, että se on voinut jo hyvissä ajoin keskittyä kehitystyössä enemmän kauden 2020 autoonsa.

Mercedes saavuttaa myös tällä kaudella päätavoitteensa: valmistajien ja kuljettajien maailmanmestaruuden. Käytännössä Ferrari ei pysty enää kuromaan umpeen Mercedeksen 133 pisteen etumatkaa tallien sarjassa. Kuljettajien sarjassa Leclerc on jo 96:n ja tallikaveri Sebastian Vettel 102 pisteen päässä Hamiltonista.

Loppukauden voimasuhteita suurempi huolenaihe Mercedekselle on se, onko Ferrari edellä myös seuraavan kauden käynnistyessä ja miten vahva yhdistelmä silloin on Max Verstappen ja Red Bull-Honda.

Maranellossa ymmärretään nyt vihdoinkin Ferrarin tämänvuotista SF90-autoa, joka on tuonut tallille ensimmäisen kerran tällä vuosikymmenellä kolme peräkkäistä F1-voittoa. Se auttaa Ferraria valmistautumisessa uuteen kauteen.

Ferrareissa on nykyisin tehokkain F1-moottori, joten voitot erittäin nopeilla radoilla Spassa ja Monzassa eivät tulleet yllätyksenä. Kaksoisvoitto viime sunnuntaina Singaporen hitaalla katuradalla oli kuitenkin iso yllätys. Se perustui etenkin mainiosti toimineisiin uusiin aerodynamiikkaosiin ja aiempaa parempaan renkaidenhallintaan.


Sunnuntaina kello 14.10 käynnistyvässä Venäjän GP:ssä Ferrarilla on hyvät mahdollisuudet toiseen peräkkäiseen kaksoisvoittoon.

Startin jälkeen on hyvin pitkä suoraosuus ennen ensimmäistä jarrutuspaikkaa. Mercedeksen leirissä ajateltiin jo ennen aika-ajoja, että lähdön jälkeen Ferrari pääsee varmasti kaksoisjohtoon paljon paremman suoranopeuden ansiosta.

Siksi Mercedes päätti, että Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas eivät starttaa kilpailuun pehmeillä renkailla. Talli haluaa rakentaa erilaista taktiikkaa kovemmilla renkailla ja yrittää Ferrarien ohittamista sitä kautta.

Todennäköisesti toinen Mercedes-tallin autoista tekee varikkostopin ennen Ferrareita. Sillä keinolla pakotetaan Ferrari reagoimaan vastustajan taktiikkaan. Toinen hopeanuolista tulisi sitten varikolle vasta paljon myöhemmin.

On taktiikka mikä tahansa, molempien Ferrarien kukistaminen kuivalla kelillä on erittäin vaikeaa. Leclerc on selvä ennakkosuosikki.

– Olemme liian hitaita, emmekä tiedä siihen syytä. Jos olemme rehellisiä, niin olemme täällä vasta kolmanneksi paras talli, Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff sanoi Sotshissa.

IS seuraa kello 14.10 alkavaa Sotshin F1-kisaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt