Keskustelu F2-kuskin traagisesta kuolemasta jatkuu kovana – salliiko FIA:n uudistus kaahaamisen turva-alueilla?

Julkaistu:

formula 2
Koituiko turva-alue Anthoine Hubertin kohtaloksi Spassa?
Jälkipyykki ranskalaiskuski Anthoine Hubertin kuolemaan johtaneista tapahtumista Span radalla jatkuu kiivaana.

Entinen formula ykkösten maailmanmestari, itsekin isänsä onnettomuudessa vuosia sitten menettänyt Jacques Villeneuve totesi viikonloppuna, että ajosimulaattorit totuttavat nykykuskit turvallisuuden tunteeseen, joka voi olla kohtalokas, kun radalla tapahtuu jotain yllättävää.

– Radalla testaamisen sijaan kuljettajat ajavat nykyään simulaattoreilla. Kun he tulevat radalle, he käyttäytyvät niin kuin simulaattorissa. Heillä ei enää ole oikein käsitystä riskeistä eikä vaaroista, Villeneuve sanoi belgialaisen televisiokanavan RTBF:n haastattelussa.
Puheeksi ovat nousseet myös asvaltoidut turva-alueet, joita autourheilupäättäjät ovat halunneet ajoradan ympärille perinteisen soran tai hiekan sijaan.

FIA:n päättäjien mielestä radalta ajautunut auto pysyy paremmin pyörillään asfaltilla kuin hiekalla. Sen vastineeksi turva-alueella voi ajaa lujaa – ja päätyä pahimmillaan rajuun onnettomuuteen kuten lauantaina kävi.

– Vaaran tunne katoaa, kun turva-alueet on asvaltoitu, rata-alueen reunoilla ovat rengasvallit ja turva-aidat, autoissa turvakaaret. Turvaverkko on täydellinen, sillä kuskit tuntevat itsensä vahingoittumattomiksi, entinen F1-kuski Jean Alesi sanoi Auto Motor und Sportille.

Alesi tiesi mistä puhui, sillä hänen poikansa Giuliano Alesi ajoi kohtalokkaassa F2-kisassa ja oli mukana Hubertin kuolemaa edeltäneissä tapahtumissa.

Nuoremmalta Alesilta puhkesi ensin rengas ja pyörähdyksen jälkeen hänen autostaan levisi hiilikuitua radalle.

Kun sveitsiläinen Ralph Boschung huomasi Alesin ongelmat, hän kurvasi oikealle turva-alueelle.

Perässä tullut Hubert kolhaisi sen jälkeen Boschungin autoon, ajautui rengasvalleihin ja kimposi takaisin turva-alueelle, jossa Alesia väistämään ruvennut Juan Manuel Correa törmäsi kilpakumppaniinsa yli 250 kilometrin tuntinopeudella.

Kansainvälinen autoliitto tutkii parhaillaan onnettomuuden yksityiskohtia.

Jacques Villeneuven mukaan turva-alueella voi tapahtua ikäviä jatkossakin, mikäli ei palata vanhaan.

– Kuskit sanovat, että mitä tahansa sattuukin, turva-alueella on asvalttia, joten voidaan ottaa enemmän riskejä. Asvaltilla autot eivät kuitenkaan pysähdy niin nopeasti kuin soralla tai hiekalla. Se luo vääränlaisen turvallisuuden tunteen, Villeneuve totesi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt