Tästä normaali autoilija voi vain haaveilla – Miten ihmeessä F1:n renkaanvaihdot hoituvat alle kahdessa sekunnissa?

Julkaistu:

F1
Red Bull -talli teki varikkopysähdysten maailmanennätyksen. Se vaati nappionnistumisen yli 20 ihmiseltä.
Formula ykkösten MM-sarjan nettisivuilla on julkaistu lista jokaisen GP:n nopeimmista varikkopysähdyksistä vuodesta 2015 alkaen.

Heinäkuun lopulla Hockenheimissa Red Bullin varikkotiimi pysäytti ajanottolaitteet uuteen maailmanennätysaikaan. Max Verstappenin ajokkiin vaihdettiin neljä rengasta käsittämättömästi 1,88 sekunnissa.

Saksassa Red Bull paransi varikkopysähdysten ME-aikaa jo toisessa osakilpailussa peräjälkeen. Talli on dominoinut varikkopysähdyksissä läpi kauden. Se johtaa F1-sarjan ”varikkopysähdysten MM-sarjaa” 324 pisteellä.

Toisena on yllättäen vain yhden MM-pisteen varsinaisissa kilpailuissa tällä kaudella saalistanut Williams 258 pisteellä. Kärkitalleista Ferrari on pistetaulukossa kolmantena ja Mercedes viidentenä.

Formula 1:n varikkopysähdykset muuttuivat dramaattisesti kaudelle 2010, kun välitankkaukset kiellettiin. Aiemmin renkaiden vaihtoon oli verrattain ruhtinaallisesti aikaa, sillä auton tankkaaminen kesti joka tapauksessa renkaiden vaihtoa pidempään.


Nykyään auton läheisyydessä on varikkostopin aikana reilun 20 hengen ryhmä. Varikkoryhmä toimii parhaimmillaan yksikkönä, jossa jokainen yksilö tekee oman tehtävänsä virheettömästi. Huipputalleissa varikkotiimin jäseniä kohdellaan lähes kuin huippu-urheilijoita.

Esimerkiksi McLaren on käyttänyt Britannian olympiajoukkueen kanssa työskennellyttä tohtori Stafford Murrayta varikkotiiminsä treenauttamiseen. Monilla talleilla on palkkalistoillaan fysioterapeutti, joka vastaa pelkästään varikkoryhmän kunnossa pitämisestä.

Jokaisen renkaan luona työskentelee yleensä kolme mekaanikkoa. Yksi vastaa renkaiden irrottamisesta ja kiinnittämisestä, toinen vanhan renkaan pois ottamisesta ja kolmas uuden renkaan asettamisesta paikoilleen.

– Renkaiden pois ottaminen voi kuulostaa helpolta, mutta sitä se ei ole. Renkaat ovat raskaita, ja mekaanikkojen pitää kurotella ja toimia vaikeassa asennossa, Red Bullin tiimimanageri Jonathan Wheatley kuvaili rengastiimin urakkaa MM-sarjan nettisivustolla vuonna 2017.

Lisäksi auton ympärillä omia tehtäviään suorittavat muun muassa etu- ja takasiiven puhdistajat ja autoa käsillään vakaana pitävä mekaanikko.

Varikkostopeissa käytettävään teknologiaan panostetaan paljon. Pelkästään auton ilmaan nostavat tunkit maksavat 80 000 euroa kappaleelta.


Myös kuljettajilta vaaditaan millintarkkaa onnistumista varikkopysähdyksessä. Heidän täytyy pysähtyä 100 kilometrin tuntivauhdista lähes sentilleen merkittyyn kohtaan, muuten koko varikkotiimi joutuu siirtymään paikoiltaan ennen kuin he pääsevät aloittamaan renkaiden irrottamisen.

– Jos kaikki menee nappiin ja jokaisella on täydellinen päivä samaan aikaan, voi tapahtua jotain todella erityistä, Wheatley kommentoi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt