Emma Kimiläinen kertoo rajun kolarin aiheuttamista oireista – ”maksimisuoritus oli tyttären vieminen tarhaan”

Julkaistu:

W Series
Emma Kimiläinen selviytyi rajusta kolarista ja tavoittelee nyt 100 000 dollarin palkintopottia.
Formulakuski Emma Kimiläisen heinäkuu on ollut juhlantäyteinen. Ensin hän täytti 30 vuotta, ja reilu viikko myöhemmin vuorossa oli ensimmäinen osakilpailuvoitto naisten formulasarja W Seriesissä. Se tuli toissa viikolla ratamoottoripyöräilijöiden kulttipaikassa eli Hollannin Assenissa.

– Sitä kutsutaan ”nopeuden katedraaliksi”, sanoo Kimiläinen, joka oli kisannut radalla 11 vuotta sitten.

– En muistanut radasta juuri mitään, mutta se sopi minulle.

Ykkössija maistui erityisen hyvältä, sillä helsinkiläisen kausi jää torsoksi. W Series alkoi vapun jälkeen dramaattisesti, kun nuori kanadalainen Megan Gilkes kolaroi suomalaisen keskeytyskuntoon jo ensimmäisellä kierroksella.

Kimiläinen joutui Hockenheimin avauskilpailun jälkeen pakkolepoon niskavamman vuoksi.

– Se toi haastetta arjen pyörittämiseen, kun olin itse poissa pelistä.

– Maksimisuoritus oli tyttären vieminen tarhaan, mutta loppuaika meni nukkuessa tai levätessä.

Kuskin onneksi läheltä löytyi tukijoukkoja.

– Ei minusta paljon apua ollut, mutta onneksi mies ja muu perhe auttoivat hienolla tavalla.

Kimiläinen oli kaksi kuukautta tekemättä mitään, mutta oireiden poistuttua hän pystyi jatkamaan harjoittelua ja palaamaan auton rattiin. Kaksi osakilpailua jäi väliin, mutta paluukisassa Nürnbergissä hän kaasutteli nopeimman kierroksen ja oli maalissa viides.


W Series on DTM-sarjan kylkiäinen, joten kisaviikonloppuina katsomoissa riittää väkeä. Nürnbergissä rata-alueella oli 170 000 katsojaa.

– Norisringin näyttämö oli aika vaikuttava, kun lähtö oli Zeppelinhaupttribünen edestä eli paikasta, jossa se yksi oli pitänyt puheitaan, Kimiläinen sanoo ja viittaa Adolf Hitlerin esiintymisiin NSDAP:n puoluepäivillä.

Formula 3 -autot eivät ole kuljettajille räätälöityjä. Autot ja insinöörit vaihtuvat joka kisaan, ja data ja taustatiedot ovat muiden kuljettajien käytössä. Kauden aikana Kimiläinen on huomannut, että paras insinööri ei takaa voittoa, ja että huonommallakin autolla voi pärjätä.

– Näyttää, että kuskin kokemus ja tietotaito merkitsevät eniten.

Voittokisassa Assenissa Kimiläisellä oli japanilainen kisainsinööri, joka on hiljainen kaveri eikä juuri puhu englantia. Kaksikolla oli aluksi kommunikaatiovaikeuksia.

– Ammattitaitoa hänellä on, joten homma toimi, kun viestimme vain olennaiset asiat.

Sarjan viimeinen kisa ajetaan 11. elokuuta Brands Hatchissa, jossa Kimiläinen on ajanut viimeksi kymmenen vuotta sitten.

– Se on tosi nopea rata, jossa vauhti ei putoa mutkissa yhtä paljon kuin katuratatyyppisissä kisoissa, kuten Norisringillä.

Nopea rata kysyy fysiikkaa, koska nopeissa mutkissa syntyy enemmän g-voimia.

– Radat, joissa tarvitaan vähän ekstraa, sopivat minulle, Kimiläinen vakuuttaa.

Ennen viimeistä kisaa Kimiläinen on sarjassa kuudentena 35 pisteellä. Osakilpailuvoitosta pisteitä saa 25, ja Kimiläinen voi kaiken osuessa nappiin nousta vielä kokonaistuloksissa neljännelle sijalle. Siitä olisi luvassa 100 000 dollarin eli noin 90 000 euron palkintopotti.

Kuudennesta sijasta palkintorahaa irtoaa noin 72 000 euroa.

Adrenaliini nostaa sykkeen 190:een

Kimiläinen harrasti nuorempana muun muassa koripalloa ja karatea. Fyysinen treeni on hänelle tuttua ja nautinnollista.

Kondista tarvitaan, koska kuljettajan keskisyke pyörii kisan aikana lukemissa 175–185.

– Suoralla putoaa, mutta mutkassa taas nousee, Kimiläinen taustoittaa.

Tiukassa ohitustilanteessa syke saattaa käydä 190:ssä adrenaliinin tuodessa oman lisänsä.

– Toisaalta se ei tunnu kisan aikana missään, mutta jälkeenpäin ihmettelen korkeita lukemia, koska oma maksimi on 200.


Ratin takana hän uskoo olevansa samalla viivalla miesten kanssa.

– Ei ole kiinni fysiologiasta. Pystymme ajamaan siinä, missä kunditkin, Kimiläinen sanoo.

Miksi naiset ovat harvinaisuuksia arvostetuimmissa luokissa?

– Kenen tahansa on vaikea päästä sinne. Tarvitaan ponnahduslautoja eli suhteita, politiikkaa ja rahaa.

Kimiläinen toivoo W Seriesin muuttavan tilannetta, mutta muistuttaa kontaktien tärkeydestä.

– Kundienkin pitää olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta paikka avautuu.

Monet tehdaskuljettajaohjelmat ovat maksullisia, vaikka kuskit valitaan niihin testien perusteella.

– Mutta ilman suhteita sinua ei edes kutsuta testiin, vaikka olisit kuinka lahjakas tahansa.

Emma Kimiläinen

Syntynyt: 8.7.1989 Helsingissä

Virallinen nimi: Emma Kimiläinen-Liuski

Perhe: Mies ja tytär.

Ammatti: Autourheilija ja radiojuontaja.

Ura: Ajanut kansainvälisissä sarjoissa vuodesta 2005 lähtien.

Kausi 2019: Kilpailee W Seriesissä, jossa on vain naiskuljettajia.

Muuta: Esikoiskirja Naisen autoiluopas ilmestyi 2015.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt