Suomalainen tallipomo antoi ”historian surkeimmalle kuskille” kenkää – sai heti kutsun Bernie Ecclestonen toimistoon: ”Nyt taisi tulla uran isoin virhe”

Afa Heikkinen muistelee Carmen Jordán lähtöpasseja Koiranen GP:ltä.

Bernie Ecclestone ja Carmen Jordá keskustelemassa Espanjassa vuonna 2014.

28.7.2019 8:07
  • Tämä juttu on julkaistu aiemmin kesällä Urheilulehdessä Koiranen Motorsportia käsittelevän laajan artikkelin yhteydessä. Lue parhaat jutut tuoreeltaan joka keskiviikkotilaa Urheilulehti kotiisi tästä.

Formulatallin kuskivalinnoissa joutuu joskus tekemään kompromisseja. Koirasen historiaa tutkaillessa yhden kuljettajan pesti nousee ylitse muiden: kohukuskin maineessa oleva Carmen Jordá, nyt 31, ajoi Koiranen GP:n autoa kaudella 2014 GP3-sarjassa.

Kun Marko Koiraselta ja Afa Heikkiseltä kysyy Jordásta, heistä näkee, ettei Jordán ajattaminen ollut tallin suurin ylpeydenaihe.

– Älä sano sitä ääneen, Koiranen tokaisee kieli poskessa.

Toisaalta aiheesta saa veisteltyä myös huumoria.

Kuten silloin, kun muistellaan Jordán ajosuorituksia Belgian Spassa radalla, joka oli kuivumassa sateen jäljiltä.

– Hän ei uskaltanut ajaa, vaan tuli varikolle ilmoittamaan, että jarrut eivät pelaa. Auto tutkittiin ja hänet käskettiin vielä kerran kokeilemaan. Sama tulos: jarrut eivät muka pelaa. Keli oli niin liukas ja petollinen, ettei hän uskaltanut vetää vaan keksi jarruvian. Silloin tajusin, että eihän tässä ole mitään järkeä.

Jordá on F1-moguli Bernie Ecclestonen, 88, vaimon Fabianan hyvä ystävä, joka toi talleihin hyvin rahaa.

– Sen takia Jordá pyörii siinä asemassa. Jordá oli pakko ottaa, että saimme fyrkkaa sisään. Niidenkin rahojen kanssa oli aika takkuista. Kaikki ei tullut ihan aikataulussa, Heikkinen kertoo.

Jordá sai lähteä Koiraselta kaksi kisaviikonloppua ennen kauden päätöstä, kun maksut laahasivat.

– Oma episodinsa oli sekin, Heikkinen toteaa sopimuksen purkamisesta.

Heikkinen oli irtisanonut Jordan sopimuksen ja saapui Venäjän GP-varikolle, kun F1-organisaation turvamies tuli välittömästi ilmoittamaan, että Bernie Ecclestone haluaa tavata.

– Milloin? kysyi Heikkinen.

– Nyt.

Siitä alkoi piinaava matka Bernie Ecclestonen toimistoon.

– Panin Markolle viestiä, että nyt taisi tulla uran isoin virhe ja olen tosi pahoillani. Voi olla leikki loppu.

Jordán mielestä Koiranen GP oli purkanut sopimuksen laittomasti.

Antti ”Afa” Heikkinen työskenteli Koiranen GP:n tiimimanagerina.

Nyt Afa Heikkisen täytyi istua neuvottelupöytään Bernie Ecclestonen kanssa. F1-varikoiden kaikkivaltiaan, joka oli saanut jo kuulla Jordan version tapahtuneesta.

– Ecclestone on ehkä älykkäin ihminen, jonka olen ikinä tavannut. Niin kartalla kuin kukaan voi olla, ja ikää oli kuitenkin jo silloin reilusti yli 80 vuotta.

– Teimme kompromissiratkaisun, ja tietyillä ehdoilla sovimme asian käsitellyksi. Jälkikäteen ajateltuna olisi itse pitänyt olla tiukempi, mutta oli shokki joutua kylmiltään Ecclestonen luo. Valmistautumiseen oli aikaa viisi minuuttia. Se tuli niin puun takaa, etten ehtinyt käymään prosessia mielessäni läpi.

Seitsemän kisaviikonloppua eli 14 kisalähtöä Koirasella ajanut Jordá oli parhaimmillaan 17:s tallin autolla. Vajaan kolmen kauden aikana pyöreät nolla pistettä GP3:ssa saavuttaneen espanjalaisen ura sarjassa katkesi siihen paikkaan.

Koiranen otti tilalle Dean Stonemanin, joka voitti heti Sotshissa ja oli ykkönen myös Abu Dhabin pidemmässä kisassa.

– Ecclestone lähetti vielä viestintuojan tuomaan terveisiä, että hienosti hoidettu, ja että hän olisi tehnyt ihan samalla tavalla.

Carmen Jordá on viime vuosina pysynyt otsikoissa mm. sen takia, että hänet valittiin FIA:n moottoriurheilun naiskomissioon. Valinta on aiheuttanut voimakasta kritiikkiä Jordán surkeiden ajonäyttöjen ja naiskuskien kykyjä vähätelleiden kommenttien takia.

– Hän on maailmanhistorian huonoin kilpa-autoilija, mutta varmasti hyvä kaikessa muussa. Kauheinta on se, kun joutuu ajamaan autoa. Kaikki muu on hienoa: Instagramiin kuvien lataaminen ja varikolla pyöriminen, summaa Heikkinen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?