Mika Salo lymyili Ferrari-pomon kotona Maranellossa – hänet salakuljetettiin toistuvasti F1-tehtaalle ennen uutisen paljastamista

Julkaistu: , Päivitetty:

Formula 1
Mika Salo päätyi 20 vuotta sitten kesäduunariksi Ferrarille. Uran ainoa voitto lipesi käsistä tallimääräyksen takia.
Tilastojen mukaan Mika Salo ei voittanut F1-urallaan kilpailuakaan.

Hänellä on kuitenkin kotonaan yksi ykköspalkinto, joka on peräisin Saksan GP:stä vuodelta 1999. Kisan voittanut Eddie Irvine antoi kisan jälkeen voittopokaalinsa Salolle.

– Eddie sanoi heti kun olimme pysäyttäneet autot, että sinä voitit tämän kilpailun. Sori tästä, se oli vain tallimääräys, Salo muisteli Ilta-Sanomille.


Aikanaan kovaa kohua herättänyt tilanne johtui Ferrari-tallin sisäpolitiikasta.

Irvine taisteli maailmanmestaruudesta McLarenin Mika Häkkistä vastaan. Salo oli puolestaan loukkaantunutta Michael Schumacheria paikkaamaan palkattu kesäduunari, jonka piti panna työnantajansa etu oman etunsa edelle.

Schumacherin korvaajan henkilöllisyys oli F1-maailman kuumin puheenaihe kesällä 1999. Julkisuuskuvastaan äärimmäisen tarkka Ferrari onnistui kuitenkin pitämään nimityksen salassa, kunnes uutisoi sen itse lakonisella tiedotteella 13. heinäkuuta:

”Ferrari on solminut yhteistyösopimuksen nykyisestä kaudesta kilpa-autoilija Mika Salon kanssa. Hän ajaa autoa numero 3 seuraavasta, Itävallan GP:stä lähtien.”

– Ennen julkistamista olin piilossa Italiassa, Salo kertoi.

Hän lymyili Ferrarin tallipäällikön Jean Todtin talossa Maranellossa, josta hänet välillä salakuljetettiin pakettiautolla Ferrarin tehtaalle mm. kilpa-auton istuimen rakentamista varten.

”Se oli työni silloin”

Monelle kuskille voiton menettäminen olisi ollut kova paikka. Salo kuitenkin sanoo ymmärtäneensä tilanteen täydellisesti.

– Ei se ollut katkera hetki. Se oli työni silloin. Etukäteen oli sovittu, että jos tällainen tilanne tulee, niin näin tapahtuu.

– Minun tehtäväni oli auttaa Eddie voittamaan maailmanmestaruus. Silloin ei tietenkään tiedetty, että Eddie ei titteliä tule voittamaan. Olisin siis aivan hyvin voinut voittaa sen kisan, Salo sanoi.


Salo lähti Hockenheimin radalla ajettuun kilpailuun neljännestä ruudusta. Hän sai hyvän lähdön ja nousi Häkkisen taakse kakkoseksi.

Maanmiehensä epäonnistuneen varikkokäynnin jälkeen Salo otti kärkipaikan.

– Sitten Häkkisen rengas räjähti. Eddie oli takanani, ja tiimiradiossa sanottiin, että päästä Eddie ohi. Tv-kamerat seurasivat sillä hetkellä Häkkisen ulosajoa.
Loppukilpailun ajan Ferrarit ajoivat maalia kohti kaksoisjohdossa.

– Eddie ajoi vähän liian hiljaa. Jouduin muutaman kerran sanomaan radiossa, että pankaa se lisäämään vauhtia. Heinz-Harald Frentzen otti meitä kiinni. Piti painostaa, ettei Frentzen mene minusta ohi, Salo kertoi.


Ferrarille Salo päätyi, kun Schumacher oli jarruvian vuoksi ajanut kovaa vauhtia päin ratavallia Britannian GP:ssä. Murtuneesta jalasta kärsineen tähden tilalle tarvittiin korvaaja.

Valinta osui Saloon, joka alkukaudesta oli ajanut pätkäpestin BAR-tallissa Ricardo Zontan sairauslomasijaisena.

Salo ehti ajaa Ferrarilla kuusi kisaa. Ensimmäinen oli Itävallan GP 25. heinäkuuta ja viimeinen Euroopan GP 26. syyskuuta. Saksan kilpailun lisäksi Salo nousi palkintokorokkeelle myös Unkarissa, jossa hän oli kolmas.

– Pesti oli hieno kokemus ja antoi minulle lopulta melkein 15 vuodeksi duunia F1-uran jälkeen. Ajoin Ferrarilla GT-kisoja ja kaikenlaisia keikkoja, Salo kertoi.


Klo 9.04: Otsikkoa muokattu.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt