IS Silverstonessa: Kimi Räikkönen kertoi kantansa F1-maailman kuumiin puheenaiheisiin

Julkaistu:

formula 1
Kimi Räikkönen kertoi näkemyksistään liittyen rangaistuksiin ja kilvanajon parantamiseen.
Kaksi viikkoa sitten ajettu Itävallan GP tarjosi viihdettä ja ennen kaikkea jännittävän loppuratkaisun, jota puitiin kisan jälkeen pitkään.

Lopulta Max Verstappenin voiton ratkaissut ohitus Charles Leclercistä tuomittiin sääntöjen mukaiseksi, ja hollantilainen sai pitää ykköstilansa.

Kisa kiihdytti entisestään kesän kuumia F1-kysymyksiä: miten kilvanajosta saataisiin parempaa ja viihdyttävämpiä? Entä mitä pitäisi tehdä kisojen tuomarilinjalle?

F1-sarjan ikänestori, Alfa Romeon 39-vuotias suomalaiskuljettaja Kimi Räikkönen jakoi näkemyksiään torstaina tallinsa varikkotiloissa Silverstonessa.

– Mikään tilanne ei ole samanlainen kuin toinen. Ei ole olemassa kahta samanlaista tilannetta, Räikkönen painotti puhuessaan tuomareista ja rangaistuksista.
Esimerkiksi Itävallassa Lando Norris ohitti Räikkösen samassa paikassa kuin Verstappen Leclercin niin, että Räikkönen luovutti mutkan vastustajalleen huomattavasti aiemmin kuin Leclerc.

Ferrarin monacolaiskuski taisteli Verstappenia vastaan loppuun asti niin, että tila loppui kesken, kun hollantilainen ei sitä antanut. Autot osuivat yhteen ja Leclerc oli pakotettu ajamaan leveäksi.

Räikkönen ei niellyt tilanteiden vertailua.

– Se ei ollut sama tilanne, eikö niin? Ei lähelläkään. Aina on eroja kilvanajotilanteissa. Ohitetuksi tulleen auton kuljettaja ei tietenkään ikinä ole iloinen, Räikkönen sanoi.

– Yritän itse ajaa aina niin puhtaasti kuin voin. Joskus sitä osuu toiseen autoon monista eri syistä. Kukaan ei halua toiseen autoon, etenkin kun tiedämme, miten helposti autot voivat hajota.


Räikkönen puhui tuomaristosta ymmärtäväisesti ja totesi kisatuomarien ratkaisujen kuuluneen aina kilvanajoon. Hän tosin ihmetteli ennen kautta tehtyjä linjauksia.

– Ennen kautta sanottiin, että kuljettajien annetaan kisata enemmän ja vapaammin. Se ei oikein osu yhteen tapahtuneen kanssa.

Moni on nähnyt kyseenalaisten tilanteiden lisääntyneen entisestään, kun ns. turva-alueet ovat lisääntyneet ja rataviivojen ulkopuolella on yhä useammin asvalttia kuin ruohoa tai hiekkaa.

– En henkilökohtaisesti ajattele niin, mutta siinä voi olla osa totuutta. Jos olisi ruohoa tai soraa, sinne ei voisi ajaa. Nykysysteemi antaa kuskeille enemmän mahdollisuuksia, Räikkönen arvioi.
Viime viikkoina on puhuttu paljon esimerkiksi sääntömuutoksista autojen suhteen, mutta Räikkönen myös korosti ratojen merkitystä viihdyttävien kisojen tarjoamiseksi.

– Esimerkiksi Itävallassa oli paljon ohituksia jo silloin, kun aloitin formula ykkösissä. Se tapahtui ilman drs:n (avattava takasiipi) apua.

– Tietyillä radoilla on aina hyvää kilvanajoa, olivat säännöt mitkä tahansa. Kuten vaikka Spassa, Räikkönen huomautti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt