Britannian GP:hen iso muutos – ”turha ja vaarallinen” kokeilu ohi Silverstonen F1-radalla

rac

Julkaistu:

Formula 1
Silverstonen osakilpailuun viime kesäksi lisätty kolmas DRS-vyöhyke on poistettu käytöstä ennen viikonlopun GP:tä.
Silverstonen radan pääsuoran DRS-alue oli käytössä ensimmäistä kertaa kesän 2018 osakilpailussa. Tänä kesänä Silverstonessa käytetään aiemmilta vuosilta tuttuun tapaan vain kahta DRS-aluetta.

Pääsuoran DRS-kokeilun teki erikoislaatuiseksi se, että F1-kuljettajilla oli mahdollisuus ajaa myös radan kaksi ensimmäistä mutkaa takasiipi aukinaisena.
  • Video: jutun pääkuvana olevalla videolla on Silverstonen rataesittely.
Kun kuljettaja ottaa DRS-ohitusavustuksen käyttöön, auennut takasiipi sulkeutuu vasta, kun kuljettaja käyttää seuraavan kerran jarrupoljinta.

Silverstonen radan ensimmäisissä kahdessa mutkassa jarruja ei välttämättä tarvitse käyttää, joten takasiipi oli viime vuonna mahdollista pitää auki läpi vauhdikkaiden Abbey- ja Farm-mutkien.

Kuljettajien täytyi siis joko sulkea DRS manuaalisesti kesken käännöksen tai ajaa avausmutkat takasiipi auki, jolloin auton pito kärsii. Uudenlainen tilanne aiheutti kuljettajille ongelmia.

Romain Grosjean ajoi ulos ensimmäisessä mutkassa jo harjoituksissa, ja Marcus Ericsson teki saman kilpailussa.

Uusi DRS-alue sai osakseen kritiikkiä muun muassa viisinkertaiselta maailmanmestarilta Lewis Hamiltonilta, joka piti kokeilua Motorsport-sivuston mukaan ”turhana ja tavallaan vaarallisena”.


FIAn kilpailujohtaja Charlie Whiting puolusteli pääsuoran DRS-aluetta vielä viime kesänä.

– Mielestäni ykkösmutkan onnettomuudet olivat kiinni kuljettajien omista päätöksistä. Se oli niin kuin mikä tahansa muu tilanne: jos he luulevat pystyvänsä siihen, he voivat yrittää sitä. DRS:ää ei ole pakko käyttää, Whiting kommentoi Motorsportille.

Ohittamisen kannalta kolmannesta DRS-alueesta ei osoittautunut olevan juuri apua, ja tänä vuonna palataan kahteen alueeseen, jotka sijaitsevan radan viidennen mutkan (Aintree) ja 14. mutkan (Chapel) jälkeen, Hangar- ja Wellington-suorilla.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt