F1-kisa haukuttiin historian tylsimmäksi – Antti Aarnio-Wihurilla selvä näkemys, miten kisoihin saataisiin helposti lisäväriä

Julkaistu:

Formula 1
Valtteri Bottaksen entinen päätukija, teollisuuspatruuna Antti Aarnio-Wihuri palauttaisi välitankkaukset formula 1 -sarjan MM-osakilpailuihin.
Sunnuntaina ajettu Ranskan GP oli tappavan tylsä. Mercedeksen Lewis Hamilton johti kisaa lähdöstä maaliin, eikä kisassa tapahtunut juuri muutakaan mielenkiintoista.

Hamiltonkaan ei ollut kisan jälkeen kovin innoissaan ylivoimaisesta voitostaan.
Mitä F1-sarjalle pitäisi tehdä? Miten autourheilun kuninkuusluokkaan saataisiin mielenkiinto palautettua?

Suomalaisella F1-vaikuttajalla, Valtteri Bottaksen entisellä päätukijalla Antti Aarnio-Wihurilla on yksi selvä ja konkreettinen ehdotus, jolla kisoihin saataisiin lisää tapahtumia.

Jos Aarnio-Wihuri saisi olla hetken formuladiktaattorina, hän palauttaisi autojen välitankkaukset osakilpailujen aikana. Tankkaukset poistettiin – suurelta osin turvallisuussyistä – kymmenen vuotta sitten eli kauden 2009 jälkeen.

– Varikkokäynneistä tuli paljon arvaamattomampia ja eroista paljon isompia, kun autoja tankattiin kesken kisan. Nyt nopeimmat renkaidenvaihdot tapahtuvat 2,2 sekunnissa ja hitaimmatkin 3,2 sekunnissa, Aarnio-Wihuri sanoo.

– Ymmärrän kyllä perustelut tulipalovaarasta, miksi tankkaukset poistettiin, mutta samalla oli vahinko, että ne poistettiin, Aarnio-Wihuri lisää.


Aarnio-Wihuri yhtyy kansainväliseen kritiikkiin, että Mercedeksen tämän hetken ylivoima vie paljon mielenkiintoa MM-sarjasta.

– Jos yksi auto on ihan ylivoimainen, niin kyllähän se latistaa. Eihän sille kuitenkaan mitään voi, jos Mersu on onnistunut tekemään selvästi paremman auton kuin muut, kun välineurheilusta kuitenkin on kysymys.

Joissakin muissa autoluokissa voimasuhteita tasoitetaan esimerkiksi lisäpainoin menestyksen mukaan.

Aarnio-Wihuri ei lämpene tasoerojen tasoittamiseen tällaisin keinotekoisin menetelmin.

– Se tuntuu väärältä ja vähän rangaistukseltakin, jos jokin talli saisi autoonsa lisäpainoa sen takia, että tiimi on tehnyt oman työnsä mahdollisimman hyvin. Kyllä jokaisen tallin pitää saada tehdä niin hyvä auto kuin suinkin osaavat, Aarnio-Wihuri painottaa.

Hän vertaa tilannetta siihen, että Usain Bolt olisi joutunut aikoinaan juoksemaan lyijypainot nilkoissa tai että Magnus Kirt joutuisi heittämään 900-grammaisella keihäällä.

Tapahtumat lisäävät mielenkiintoa

Aarnio-Wihuri sanoo, että iso osa formulafaneista seuraa osakilpailuja sillä odotusarvolla, että jotakin mielenkiintoista tapahtuu.

– Se on vähän ruma sanoa, mutta ihmiset menevät katsomaan, ajaako joku ulos. En tietenkään toivo mitään pahoja onnettomuuksia, mutta jo aikoinaan Eläintarhanajojen aikaan 1950–60-luvulla oli nähtävissä, että jos tänä vuonna joku kuoli, niin seuraavana vuonna katsojaluvut olivat kaksinkertaiset.

Vähintä mitä Aarnio-Wihurin mielestä pitäisi tehdä, on ohittamisen helpottaminen jotenkin. Tylsä jonossa ajaminen ei jaksa kauan kiinnostaa, ja sitä on viime kisoissa nähty aivan riittämiin.

– Jos autot menevät tasan tarkkaan samaa nopeutta, niin ohittaminen on tietysti aika vaikeaa. Jotain pitäisi tehdä, ettei F1-sarja mene tylsäksi. Jostain pitäisi saada toimintaa! Ainakin palauttaisin ne tankkaukset...

Ota kantaa

Pitäisikö välitankkaukset palauttaa F1-kisoihin?

Kyllä 85% Ei 15%
Ääniä yhteensä 10999

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt