F1-kuskin sanat tiimiradiossa saivat tallipomon räjähtämään – Mika Salolla selvä näkemys Kanadan GP:n poikkeuksellisesta episodista

Julkaistu:

F1
Kevin Magnussenin teki melkoisen käytösmokan Kanadan F1-osakilpailussa.
Viikonloppuna ajettu Kanadan F1-osakilpailu oli murheellinen yhdysvaltalaistalli Haasille.

Haas lähti kuluvaan kauteen tavoitteenaan taistella tosissaan pisteistä suurtallien Mercedeksen ja Ferrarin takana. Kauden alku on ollut kuitenkin vaikea, ja vauhti on ollut välillä täysin kateissa.

Tilanne ei parantunut Montrealin GP:ssä. Haasin kuljettajat, tanskalainen Kevin Magnussen (17:s) ja ranskalais-sveitsiläinen Romain Grosjean (14:s) jäivät kokonaan ilman pisteitä.

Jo lähtökohdat kisaan olivat vaikeat. Magnussen rysäytti autonsa aika-ajoissa seinään, minkä jälkeen tallin mekaanikot tekivät yön läpi töitä, jotta ajokki saataisiin starttiviivalle. Magnussen joutui lähtemään kisaan varikolta. Grosjean taas karsiutui aika-ajojen kakkososiossa.

Itse kilpailussa Magnussenilla meni hermo hitaaseen kisavauhtiin. Kilpailun puolivälissä todistettiin erikoista episodia, kun tanskalaiskuski päätti avautua tunnelmistaan tiimiradiossa.

– Tämä on pahin kokemus, joka minulla on ollut koskaan millään kilpa-autolla, Magnussen tuskaili.

Valitusvirsi oli sikäli ihmeellinen, että Magnussen oli iso osasyyllinen viikonlopun ongelmiin. Tulisieluiselle tallipäällikölle Günther Steinerille riitti. Vihainen tallipomo tuli linjoille ja teki Magnussenille selväksi, kuka määrää.

– Tämä ei ole kenellekään meistä kiva kokemus. Nyt saa riittää! Tätä on kuultu tarpeeksi, Steiner ärähti.

Steinerin lisäksi Magnussenin käytös raivostutti lukuisia F1-faneja, jotka ovat vaatineet 26-vuotiaalle tanskalaiskuskille jopa potkuja. Myöskään entinen huippukuski ja C Moren F1-asiantuntija Mika Salo ei arvostanut Magnussenin toimintaa.

– Magnussen ei ajatellut asiaa ihan loppuun asti. Hän ei muistanut, että tilanne oli alun perinkin hänen vikansa ja että hän oli rikkonut auton. Günther kypsyi siihen ja sanoi, että turpa kiinni, Salo sanoi maanantaina Ilta-Sanomille.

– Oli alun perinkin tyhmää Magnussenilta avata suutaan, kun on itse pilannut kaiken hölmöilyllään. Auton haukkuminen on koko tiimin dissaamista.


Salo uskoo, että Magnussenin käytöksen taustalla oli puhtaasti turhautuminen ”pirun hitaaseen vauhtiin”. Kuski tunnetaan varikon ulkopuolella rauhallisena persoonana, mutta radalla raju kilpailuvietti on johtanut monta kertaa ylilyönteihin.

– Magnussen ei oikein tunnista tilannetta, kun pitäisi antaa periksi. Siksi hän on niin usein mukana kolareissa, Salo pohti.

Magnussenin valitus oli erikoinen temppu, mutta niin oli myös Steinerin raju vastaus. Yleensä tallipäälliköt pyrkivät olemaan hillitympiä, mutta suorasanainen italialaispomo on Salon mukaan täysin oma lukunsa.

– Günther Steiner on poikkeuksellinen persoona. Hän on ainoa tallipomo, joka tulee toimistoomme huutamaan suoraa kurkkua. Hän on ollut usein toimistossamme arvostelemassa kaikkia muita paitsi itseään, F1-tuomaristossa silloin tällöin vaikuttava Salo kertoi.

– Steinerilla on vahvat mielipiteet niin kuin saa ollakin. Tuossa tilanteessa hän toimi ihan oikein, kun hiljensi Magnussenin saman tien. Mielestäni Steinerilla oli siinä hyvää pelisilmää.


Sittemmin pöly näyttää laskeutuneen Haasin kulisseissa. Steiner kertoi Magnussenin pyytäneen kilpailun jälkeen anteeksi käytöstään.

– Oli hyvä, että Kevin teki niin. Kaikki ovat turhautuneita. Ihmiset tekevät töitä aamukolmeen ja sitten olemme jämäsijoilla. Se ei motivoi ketään, eikä siinä kaivata lisää keskustelua siitä, miten paha tilanne on, tallipomo sanoi Racer-sivuston mukaan.

Steiner korosti, että tapaus on loppuun käsitelty.

– Kevin pyysi anteeksi kaikilta. Se on aikuisen ihmisen käytöstä. Menemme eteenpäin, ei ole mitään järkeä vatvoa tätä.

Magnussen on kuljettajien MM-pisteissä yhdeksäntenä 14 pisteellä, tallikaveri Grosjean 17:ntenä kahdella pisteellä. Valmistajien MM-mittelössä Haas on vasta kahdeksas takanaan ainoastaan Williams ja Alfa Romeo Racing.

Yhdysvaltalaistalli yrittää kohentaa asemiaan vajaan kahden viikon päästä ajettavassa Ranskan osakilpailussa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt