F1-kisa päättyi Sebastian Vettelin suureen kiukutteluun – vastustajien mielestä Mercedeksellä on epäreilu etu

Julkaistu:

Formula 1
Sebastian Vettel ei voinut sulattaa voiton vienyttä rangaistusta. Vastustajien mielestä Mercedeksellä on epäreilu rengasetu.
Kanadan GP päättyi Lewis Hamiltonin voittoon ja Sebastian Vettelin lapselliseen kiukutteluun. Ensimmäisenä ruutulipulle ajanut Vettel ei voittanut – eikä Ferrari vieläkään saanut kauden ensimmäistä täysosumaa.
Kilpailun tuomaristo lätkäisi Vettelille viiden sekunnin aikarangaistuksen, joka pudotti hänet kakkosena maaliviivan ylittäneen Hamiltonin taakse toiseksi.

Vettel ei sulattanut rangaistusta, jonka hän sai palattuaan nurmikon puolelta tuomariston mielestä liian vaarallisesti Hamiltonin eteen. Vain Mercedeksen englantilaistähden nopea reagointi esti kolarin.

– Mihin h**vettiin minun olisi pitänyt auto ohjata? Vettel ärähti tiimiradiossa tultuaan maaliin.
Kilpailun jälkeen Vettel järjesti melkoisen show’n. Hän pysäköi autonsa aivan eri paikkaan kuin Hamilton ja kolmanneksi sijoittunut Charles Leclerc. Saksalainen ei jäänyt kisan jälkeiseen haastatteluun, vaan käveli pois paikalta kohti Ferrarin varikkotiloja.


Hänet saatiin kuitenkin suostuteltua tulemaan palkintojenjakoon. Sitä ennen Vettel kävi vielä siirtämässä hänen ja Hamiltonin sijoituksista kertovat ykkös- ja kakkoskyltit autojen edestä niin kuin niiden olisi kuulunut hänen mielestään olla.

– Tällaisilla päätöksillä meidän lajimme rikotaan kokonaan. Ihmiset haluavat nähdä, että me ajamme oikeasti kilpaa, Vettel meuhkasi Motorsport-Totalin mukaan.

– En luonnollisesti halua voittaa tällä tavalla, mutta pakotin hänet virheeseen, ja hän meni radalta ulos. Melkein törmäsimme sen jälkeen, Hamilton kommentoi.

Valtteri Bottas joutui tyytymään Montrealissa neljänteen sijaan. Kimi Räikkönen jäi 15:nneksi.

Bottaksen viikonloppu lähti menemään väärään suuntaan aika-ajojen päätösosiossa, jossa hän teki selviä virheitä ja joutui lähtemään kisaan kuudennesta ruudusta.

– Se vaikutti selkeästi kisaan. Kärkikolmikko meni omia menojaan, ja jäin itse alussa hitaampien autojen taakse. En pystynyt hyökkäämään niin kuin olisin halunnut. Kun olin muiden autojen lähellä, lämmöt alkoivat nousta koneessa ja jarruissa, Bottas kertoi C Morelle.
Vastustajat yrittävät keksiä keinoja hopeanuolten vauhdin hidastamiseksi. Monet tallit ovat valittaneet, että Pirellin nykyisiä renkaita on erittäin vaikea saada toimimaan halutulla tavalla. Mercedes on ainoa talli, joka saa ne aika nopeasti oikeaan toimintaikkunaan.

Varsinkin Ferrari ja Red Bull vaativat jo hyvin äänekkäästi, että F1-sarjassa pitää palata samanlaisiin renkaisiin, joita käytettiin viime kaudella.


Kilpakumppanien mukaan Mercedes hyötyi merkittävästi Pirellin tälle kaudelle tuomista renkaista, joissa on ohuempi kulutuspinta. Viime kauden kumeissa kulutuspinta oli 0,4 millimetriä suurempi.

Pirelli näyttää ratkaisseen Mercedeksen ongelman. Aiemmin renkaat ylikuumenivat Mercedes-tallin autoissa selvästi herkemmin kuin monissa muissa menopeleissä.

Renkaiden muuttaminen kesken kauden on mahdollista, jos seitsemän tallia kymmenestä tukee muutosvaatimusta tai Kansainvälinen autoliitto FIA tekee sellaisen päätöksen turvallisuussyiden takia.

– Luultavasti löytyisi jopa yhdeksän tallia, jotka olisivat tyytyväisiä renkaiden muuttamiseen, mutta yksi talli olisi aika tyytymätön, Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner sanoi brittikanava Sky Sportsille.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt