Niki Lauda on kuollut

rac

Julkaistu:

Suru-uutinen
Kolminkertainen F1-maailmanmestari Niki Lauda on kuollut 70 vuoden iässä.
Itävaltalainen F1-tähti Niki Lauda kuoli maanantaina läheistensä läsnäollessa, hänen perheensä kertoi varhain tiistaiaamuna.

– Syvän surun vallitessa ilmoitamme, että rakkaamme Niki nukkui maanantaina rauhallisesti pois perheensä läsnäollessa.

Lauda voitti maailmanmestaruuden Ferrarilla vuosina 1975 ja 1977 ja McLarenilla 1984. Hän oli kiinteästi lajissa mukana senkin jälkeen, kun lopetti aktiiviuransa kuljettajana, ja toimi muun muassa Mercedeksen F1-tallin puheenjohtajana vuodesta.

– Hänen unohtumattomat saavutuksensa urheilijana ja yrittäjänä ovat ja tulevat aina olemaan unohtumattomia, hänen väsymätön intonsa tarttua toimeen, hänen suoruutensa ja rohkeutensa elävät, perhe muistelee.


McLaren muisteli kuollutta tähteä varhain tiistaina.

– Hän tulee aina olemaan sydämissämme.
Niki Lauda selvisi hirvittävästä kolarista Nürburgringillä elokuun 1. päivä vuonna 1976. Hänen autonsa syttyi tuleen, hänen kasvonsa paloivat ja myrkylliset palokaasut vahingoittivat hänen keuhkojaan. Onnettomuus ei kuitenkaan lannistanut Laudaa, joka toipui käsittämättömän nopeasti ja ajoi kilpaa vain kuusi viikkoa onnettomuuden jälkeen.

Lauda sai keuhkosiirrännäisen kahdeksan kuukautta ennen kuolemaansa.

Perhe muisteli Laudaa myös rakastavana ja välittävänä aviomiehenä, isänä ja isoisänä. Lauda sai viisi lasta, joista kaksi, Mathias ja Lukas ovat hänen ensimmäisestä avioliitostaan Marlene Knausin kanssa. Christoph syntyi avioliiton ulkopuolisesta suhteesta.

Lauda meni naimisiin lentoemäntä Birgit Wetzingerin kanssa vuonna 2008 ja parille syntyi kaksoset Max ja Mia vuotta myöhemmin. Wetzinger lahjoitti Laudalle munuaisen, joka oli toinen Laudan munuaissiirränäisistä.

Niki Lauda 1949-2019

  • Syntyi Wienissä helmikuun 22. päivänä vuonna 1949.
  • Päätyi moottoriurheilun pariin vastoin perheensä tahtoa.
  • Aloitti uransa Formula 2 kuljettajana 1971 March Engineering -tallissa.
F1-ura
  • Kilpaili Marchilla (1971–1972) ja British Racing Motorsilla (1973), jonka riveissä hän vakuutti Ferrari-johdon siitäkin huolimatta, että BRM:n auto oli epäluotettava.
  • Siirtyi Ferrarille vuonna 1974, jolla hän voitti ensimmäisen kisansa Espanjan GP:ssä. Sijoittui debyyttikaudellaan Ferrarilla MM-sarjan neljänneksi.
  • Voitti kaksi maailmanmestaruutta seuraavan kolmen vuoden aikana (1975 ja 1977).
  • Joutui hengenvaaralliseen onnettomuuteen vuoden 1976 Saksan GP:ssä. Sai vakavia palovammoja kasvoihinsa ja vahingoitti keuhkojaan ollessaan jumissa autossaan, kun se syttyi liekkeihin.
  • Teki hämmästyttävän paluun radoille oltuaan sivussa vain kaksi kisaa. Hävisi lopulta 1976 vuoden maailmanmestaruuden vain yhdellä pisteellä arkkiviholliselleen, McLarenin James Huntille. Keskeytti viimeisen kisan Japanissa vaarallisten olosuhteiden takia.
  • Kilpaili entisen F1-pomon Bernie Ecclestonen omistamalla Brabhamilla vuosina 1978–1979. Lopetti uransa kahden menestyksettömän kauden jälkeen.
  • Teki paluun F1-radoille vuonna 1982 McLarenila.
  • Voitti kolmannen mestaruuden ja ensimmäisensä McLarenilla kaudella 1984. Päihitti tallikaveri Alain Prostin puolella pisteellä, vaikka Prost voitti enemmän kisoja.
  • Kilpaili viimeiset kisansa vuonna 1985. Voitti urallaan lopulta 25 osakilpailua.
  • Pääsi kansainvälisen autourheilun Hall of Fameen vuonna 1993.
Muuta
  • Perusti itävaltalaisen lentoyhtiön Lauda Airin vuonna 1979.
  • Oli konsulttina Ferrarille vuonna 1993.
  • Jaguarin tallipäällikkö 2001–2002.
  • Perusti Nikin, itävaltalaisen halpalentoyhtiön, vuonna 2003. Oli toisinaan pilottina yhtiön Airbus-jeteillä.
  • Nimettiin Mercedesin F1-tallin puheenjohtajaksi ennen kautta 2013. Oli mukana neuvotteluissa Lewis Hamiltonin talliin siirtymiseksi. Myöhemmin Hamilton on voittanut tallin kanssa neljä maailmanmestaruutta.
  • Otti haltuunsa taas yhden itävaltalaisen lentoyhtiön vuonna 2016 ja nimesi sen Laudamotioniksi.
  • Oli Mercedes AMG Powertrains -yhtiön hallituksen jäsen.
Lähde: Reuters

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt