Valtteri Bottaksen kytkinongelma kuumensi F1-veteraanin – haluaa insinöörit, nörtit ja teinipojat pois radoilta

Julkaistu:

formula 1
Martin Brundle on kyllästynyt tylsiin F1-kisoihin.
Yhteensä 158 F1-kisaa ajanut Martin Brundle on huolissaan suunnasta, mihin autourheilun kuninkuusluokka on lujaa vauhtia menossa.

Brittiläiselle Skylle kirjoittamassaan kolumnissa Brundle käyttää esimerkkinä GP-sarjan nykysuuntauksista Barcelonassa viime viikonloppuna ajettua kisaa, joka ratkesi lähtösuoralla, kun paalulta lähtenyt Valtteri Bottas ei saanut Mercedestään yhtä kovaan vauhtiin kuin Lewis Hamilton kytkinongelmien takia.

– Kisassa ajettiin 66 kierrosta, mutta Bottaksen mahdollisuudet voittaa kaatuivat käytännössä jo ennen avausmutkaa, kun hänen kytkimensä ravisti. Taustalla oli lukematon määrä osia ja ohjelmia, jotka jäävät harmaan peittoon suurelta yleisöltä, samoin mieletön määrä lahjakkaita ihmisiä verhojen takana tehtyine töineen – ja silti yhden kytkimen ravistelu lähtösuoralla pilaa 300 kilometriä kestävän kisan, Brundle kirjoitti.

Kovasanaisessa kolumnissaan Brundle vaatii formula ykkösten palauttamista kuskien, ei insinöörien, väliseksi kisailuksi.

– Formula ykkösten pitää olla ennen kaikkea hyvää viihdettä. Tehdään autoista 100–150 kiloa nykyistä kevyempiä. Lisäksi tarvitaan kunnon kisarenkaita, vaikka se tarkoittaisi lisää varikkokäyntejä. Aerodynamiikkaakin on karsittava niin, että superpehmeillä renkailla ja takasiivillä kikkailu loppuu. On palattava vanhoihin kunnon aikoihin – toki nykyaikaisin maustein.
Brundlen katse on ennen kaikkea kaudessa 2021, jolloin uusien teknisten sääntöjen pitäisi astua voimaan. Sääntöjen on määrä tehdä lajista talleille aiempaa halvempaa, mutta esimerkiksi Ferrari ei ole suhtautunut mahdollisiin uudistuksiin positiivisesti.

Brundlen katse on ennen kaikkea ohjaamossa:

– Formula ykkösten pitää olla kuskien välinen kisa, ei kilpailu insinöörien välisistä taidonnäytteistä. Autoista pitää saada sen luokan vihaisia hirviöitä, etteivät teinipojat uskalla hypätä niihin ja naputella säätöjä kohdalleen lounastuntiin mennessä. Ajajien pitää olla gladiaattoreita, kun tällä hetkellä heitä ei erota ohjaamosta kuin kypärien maalauksista ja roudariteipeistä, joilla ohjaamokamerat on kiinnitetty turvakaareen.

Britti Brundle toimii tätä nykyä Skyn kommentaattorihommien lisäksi F1-sarjan kisahaastattelijana.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt