Vappuna 1994 koko maailma pysähtyi: Ayrton Senna kuoli karmeassa onnettomuudessa – ei halunnut ajaa koko kilpailussa

Julkaistu:

formula 1
Ayrton Sennan kuolemasta on kulunut 25 vuotta. Varmaa on, että Sennan autosta petti ohjausakseli, mutta ennen vai jälkeen törmäyksen?
Vappupäivä 1994. Kello on Suomessa 15.17.

Miljoonat tv-katsojat näkevät, kun Ayrton Sennan ajama Williams FW16 törmää Imolan radalla rajusti betonimuuriin San Marinon GP:n seitsemännellä kierroksella, täysillä ajettavassa Tamburello-kaarteessa.

Vain 1,8 sekuntia myöhemmin Senna on käytännössä jo siirtynyt yläkerran kilparadoille.


Vajaan kahden minuutin kuluttua kypärä on saatu pois kolminkertaisen maailmanmestarin päästä. Kun F1-lääkäri Sid Watkins avaa 34-vuotiaan Sennan silmät, hän näkee heti pupilleista brasilialaisen saaneen erittäin vakavan aivovaurion.

Myöhemmissä tutkimuksissa selviää, että auton oikea etupyörä on osunut Sennan päähän. Myös jousituksesta ja oikeasta etutukivarresta irronneet osat ovat aiheuttaneet päävammoja, joista ei voi selvitä hengissä.

Professori Watkins tajuaa nopeasti, ettei Sennaa voida enää pelastaa. Kuljettaja nostetaan varovasti ohjaamosta ja lasketaan maahan. Samalla hetkellä tapahtuu jotain yllättävää.

– Ayrton huokaisi. Vaikka en usko mihinkään yliluonnolliseen, minusta tuntui siltä kuin hänen sielunsa olisi poistunut juuri sillä hetkellä, Watkins muisteli myöhemmin kirjassa Bernie’s Game.


Miljoonien ihmisten surujuhla

Kun Sennalla ei ole enää kypärää, hänen ystävänsä, valokuvaaja Angelo Orsi ottaa muutamia kuvia, kunnes toimitsijat tulevat väliin. Orsi on saanut kuvista tarjouksia, mutta hän on luvannut Sennan perheelle, ettei niitä koskaan julkaista.

Senna kuljetetaan helikopterilla Maggioren sairaalaan Bolognaan. Aivokuvaukset kertovat potilaan saaneen massiivisia vaurioita kalloon ja aivoihin. Toivoa ei ole.

Illalla kello 19.40 Suomen aikaa Ayrton Senna da Silva julistetaan virallisesti kuolleeksi.

Brasiliassa uutinen Sennan kuolemasta aiheutti valtavan järkytyksen aallon. Kyyneleet virtasivat kaduilla. Brasilian hallitus julisti maahan kolmen päivän suruajan.

Sennan ruumis lennätettiin ensin Pariisiin. Sieltä Brasilian presidentin Itamar Francon lentokone haki kansallissankarin viimeiselle kotimatkalleen.

Sao Paulossa pidetyistä hautajaisista muodostui miljoonien ihmisten surujuhla. Arkkua kantoivat mm. Emerson Fittipaldi, Alain Prost, Jackie Stewart ja Gerhard Berger.
Formulamoguli Bernie Ecclestone ei saanut Sennan perheeltä lupaa osallistua hautajaisiin. Kun kaikki kunnialaukaukset oli ammuttu, ilmavoimien hävittäjät lensivät hautapaikan yli ja piirsivät taivaalle savujuovin suuren S-kirjaimen.

Elämänsä viimeisenä iltana Imolan aika-ajojen jälkeen Senna oli erittäin järkyttynyt viikonlopun jo siihen asti synkistä tapahtumista. Hänen suojattinsa Rubens Barrichello oli loukkaantunut perjantain harjoituksissa syöksyttyään hurjannäköisesti ulos radalta 230 kilometrin tuntivauhdista.

Sen jälkeen Barrichello ei pystynyt osallistumaan kilpailuun.


Aika-ajoissa Roland Ratzenberger oli menettänyt henkensä suistuttuaan Simtek-tallin autolla radan reuna-aitaan, kun etusiiveke oli pettänyt 314 kilometrin tuntivauhdissa. Senna oli kiirehtinyt nopeasti onnettomuuspaikalle.
Varikolla monet itkivät avoimesti kuultuaan itävaltalaiskuljettajan menehtyneen. Lääkäri Watkins ehdotti Sennalle, että tämä jättäisi kilpailun väliin ja lähtisi hänen kanssaan kalastamaan.

Illalla Senna soitti järkyttyneessä tilassa jälleen tyttöystävälleen Adriane Galisteulle. Edellisenä iltana Senna oli itkenyt puhelun aikana kerrottuaan Barrichellon onnettomuudesta.

– Minulla on todella huonot fiilikset tätä kilpailua kohtaan. Mieluummin en ajaisi lainkaan, Senna sanoi puhelimessa tyttöystävän mukaan.

Useat tutkijat ovat yrittäneet selvittää, mitä Tamburello-kaarteessa todella tapahtui. Onnettomuutta on käsitelty hyvin perusteellisesti varsinkin Italiassa pidetyissä oikeudenkäynneissä, joissa syytettyjen penkillä ovat istuneet Williams-tallin perustajat Frank Williams ja Patrick Head sekä F1-sarjan tunnetuin autonsuunnittelija Adrian Newey.

”Kukaan saa koskaan tietää”

Näillä näkymin onnettomuuteen ei koskaan saada sataprosenttisen luotettavaa selitystä.

Sennan auto suistui radalta 310 kilometrin tuntinopeudella. Hän jarrutti ja ehti vaihtaa kahdesti pienemmälle vaihteelle ennen kuin osui reuna-aitaan 218 kilometrin tuntivauhdilla.

Adrian Neweyn on ollut hyvin vaikea päästä yli siitä tosiasiasta, että juuri hän suunnitteli auton, jonka ratissa Senna kuoli.

– Rehellinen totuus on, ettei kukaan saa koskaan tietää, mitä onnettomuudessa tarkalleen tapahtui, Newey sanoi taannoin brittilehti Guardianille.

Suosituin teoria onnettomuuden syyksi on ohjausakselin pettäminen. Senna oli toivonut muutosta ratin asentoon, koska hänen rystysensä hiertyivät ajaessa. Head ja Newey päättivät tehdä muutoksen ohjausakseliin. On esitetty väitteitä, että akseli katkesi huonon hitsaussauman takia.

Newey on myöntänyt, että hän suunnitteli sen huonosti.


– Ohjausakseli kiistatta petti, mutta iso kysymys on, hajosiko se vasta törmäyksen jälkeen vai aiheuttiko se onnettomuuden. Saatujen todisteiden perusteella auto ei kuitenkaan sen takia mennyt ulos radalta.

Vuonna 1992 Imolan F1-kisan harjoituksissa Riccardo Patresen ajamasta Williamsista petti oikeanpuoleinen takarengas samassa Tamburello-kaarteessa.

Damon Hill oli Sennan tallikaverina kaudella 1994. Hill on uskaltanut olla sitä mieltä, että Senna teki todennäköisesti ajovirheen, mutta todisteita tai edes kovin hyviä perusteluita hänellä ei ole ollut väitteensä tueksi.

Myös Patrick Head on sanonut uskovansa ajovirheeseen. Tamburello ei ollut vaikea kaarre, mutta F1-mestareista Nelson Piquet on ajanut siinä rajusti ulos varmuudella oman virheen takia vuonna 1987.

Neweyllä on ollut oma ykkösteoria onnettomuuden syyksi.

– Jos minun pitää valita yksi todennäköisin syy, niin luultavasti oikea takarengas alkoi pettää sen takia, että radalla oli jotain, joka sen hajotti.

Ayrton Senna

Syntynyt: 21.3.1960

Sao Paulossa, Brasiliassa

Kuollut: 1.5.1994

Bolognassa, Italiassa

F1-tallit: Toleman 1984, Lotus 1985–87, McLaren 1988–93 ja Williams 1994

F1-saavutuksia: 161 kilpailussa 3 maailmanmestaruutta (1988, 1990 ja 1991), 41 voittoa, 80 palkintosijaa, 65 paalupaikkaa ja 19 nopeinta kierrosta