Löysikö Ferrari jälleen F1-säännöistä porsaanreiän? Tallipomo ihmettelee: ”Polttoaine haisee greippimehulta”

Julkaistu:

Formula 1
Ferrarin F1-auton ”ihmemoottori” hämmästyttää vastustajia.
Mercedes saavutti Ferrari-kuljettajien ongelmien jälkeen kaksoisvoiton Bahrainin GP:ssä toissa sunnuntaina.

Ferrarit olivat kuitenkin suorilla niin nopeita, että se huolestuttaa Mercedestä ja muitakin talleja. Charles Leclerc ja Sebastian Vettel pystyivät tekemään Sakhirin radan neljällä suoralla yhteensä 0,4 sekunnin eron hopeanuoliin.

– Kukaan muu ei pysynyt sellaisessa vauhdissa, Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff ihmetteli Auto Motor und Sportin mukaan.

Mercedes ei saanut mutkissa kiinni eroa, jonka Ferrari rakensi suorilla.

Myös Haasin ja Alfa Romeon F1-autoissa pitäisi olla sama moottoriversio kuin Ferrareissa. Erittäin monimutkaisissa voimanlähteissä voi silti olla eroja. Haas hävisi Ferrarille suorilla 0,6 sekuntia.

Ferrarin vastustajien mielestä punaisten autojen huima suoravauhti johtuu moottoritehoista.

– Viime vuonna he voittivat meitä kiihdytysvaiheessa. Huippunopeudessa olimme tasoissa, eräs Mercedeksen F1-insinööri sanoi saksalaislehdelle.

– Nyt he ovat suorilla nopeampia alusta loppuun saakka. Meillä nopeus suorilla tasaantuu jossain kohdassa, koska (jarrutusenergiaa kierrättävä) MGU-K ei enää anna enempää tehoja. Ferrarilla se ei näytä menevän pois päältä. Näyttää siltä, että he saavat etua sekä polttomoottorista että sähkömoottoreista.


Formulapiireissä arvellaan, että Ferrari on saattanut löytää säännöistä jonkinlaisen porsaanreiän. Mahdollista on sekin, että tallin polttoainekumppani Shell on keksinyt jotain sellaista, mitä muiden bensiineissä ei ole.

– Ferrarin polttoaine haisee ihan greippimehulta, Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner ihmetteli.

– Me luulimme jo, että FIA on saanut moottorisäännöissä tukittua kaikki porsaanreiät, Red Bullin tekninen johtaja Adrian Newey puolestaan tokaisi.

Kaksi seuraavaa rataa, Shanghai ja Baku, sisältävät pitkiä suoria. Niiden pitäisi sopia erittäin hyvin Ferrarille.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt