Kommentti: Kolmenkympin kriisiä poteva Sebastian Vettel on likaamassa maineensa lopullisesti - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Kommentti: Kolmenkympin kriisiä poteva Sebastian Vettel on likaamassa maineensa lopullisesti

Saksalaistähti on menettämässä maineensa yhtä nopeasti kuin hän sen nuoruudessaan ansaitsi, kirjoittaa Tuomas Arkimies.

1.4.2019 17:15

Sebastian Vettel on jäämässä F1-historiaan miehenä, jonka saavutuksia on helppo vähätellä.

Vettelin neljää maailmanmestaruutta ei voi kukaan häneltä viedä, mutta suurimmista suurimpien joukkoon häntä ei voi hyvällä tahdollakaan nostaa. Saksalaistähti on likaamassa maineensa yhtä nopeasti kuin hän sen nuoruusvuosinaan ansaitsi.

Vetteliä pidetään rattimiehenä, mutta Ayrton Senna ja Michael Schumacher kaasuttavat kuvainnollisesti kaukana hänen edessään. Vettel on jäämässä pahasti myös aikalaistensa Lewis Hamiltonin ja Fernando Alonson varjoon.

Vetteliin kohdistuvan kritiikin alkulähteenä on usein se, että hän voitti mestaruutensa ylivoimaisella Red Bull -ajokilla vuosina 2010–2013. Tämä arvostelu on tietyin varauksin perusteltua, ja siksi Vettelillä on 31-vuotiaana yhä paljon todistettavaa.

Erityisen paljon todistettavaa hänellä on siksi, että tehtävä Ferrarilla ei ole onnistunut – ei sinne päinkään. Itse asiassa viime ajat ovat olleet Vettelille painajaismaisia. Ja tämä liskojen yö alkoi jo kauan sitten.

On sanottu, että moottoriurheilussa ei ole mitään hohdokkaampaa kuin voittaa F1-maailmanmestaruus Ferrarilla. Tämä oli varmasti myös Vettelin mielessä, kun hän siirtyi ”punakoneelle” kaudeksi 2015.

Innoittajana – tai painolastina Ferrari-siirrossa Vettelille olivat maanmies Michael Schumacherin Ferrarilla voittamat mestaruudet.

Sebastian Vetteliä verrataan usein Michael Schumacheriin – halusipa hän sitä tai ei.

Ferrari on osa F1-mytologiaa, mutta kuljettajien keskuudessa ja varikolla sillä on edelleen aitoa vetovoimaa. Kolikolla on silti tässäkin asiassa kääntöpuolensa. Ison ja maineikkaan tallin toiminta ei ole aina siitä notkeimmasta päästä. Työskentelyä Ferrarilla sävyttävät politikointi, tempoilu päätöksenteossa ja ennen muuta kovat paineet.

Tämän on myös Vettel saanut kokea.

Ferrarilla on joka kausi vain yksi ja ainoa tavoite eli maailmanmestaruus. Vettel palkattiin Ferrarille tuomaan sen ensimmäinen kuljettajien mestaruus sitten vuoden 2007 ja Kimi Räikkösen loiston päivien. Tämä projekti uhkaa nyt jumiutua yhdessä Vettelin pääkopan kanssa.

Alonsokaan ei pystynyt Ferrarilla mestaruutta nappaamaan, mutta espanjalaisen sädekehä on silti kirkkaampi kuin Vettelin.

Oikukkaasta luonteestaan tunnettua Alonsoa pidetään miehenä, jolla on kyky puristaa kaikki irti ajokistaan. Tätä hyvettä ei yhtä kärkkäästi yhdistetä Vetteliin.

Myös Schumacherilla oli aikoinaan vaikeutensa Ferrarilla, mutta Vettelin kokeman arvosteluvyöryn alle ”Schumi” ei koskaan päätynyt.

Vettelin ahdinko kärjistyi karulla tavalla Bahrainin GP:ssä viikonloppuna. Hän yritti väkipakolla vastata Lewis Hamilton ohitukseen ja spinnasi. Aika-ajokaan ei sujunut virheittä.

Romain Grosjeanille määrättiin rangaistus tilanteesta, jossa hän eteni hitaasti Lando Norrisin edessä. Raju törmäys vältettiin viime hetkellä. Sekä Grosjean että Norris väittivät, että syypää tapaukseen oli Vettel.

Mokailu paineiden alla on ollut Vettelille leimallista jo pitkään. Ja nyt lisää löylyä kiukaalle viskelee nuori ja nopea tallitoveri Charles Leclerc.

Räikkösen tilalle tullut Leclerc, 21, tiedettiin kyvykkääksi, mutta Ferrarin johto lupasi silti Vettelille ykkösmiehen aseman jo ennen kauden alkua. Nyt tuo linjaus tuntuu aiempaakin hölmömmältä, koska Leclerc kerää kehuja joka suunnalta, ja Vettel tarpoo syvällä suossa.

Hölkkääkö viikset kasvattanut Sebastian Vettel jo eläkkeelle?

Julkisuudessa Vettel on ylistänyt nuoren tallitoverinsa suorituksia, mutta kuumaverisyydestään tunnetun saksalaisen sisällä kipinöi.

F1-sarjan haialtaassa kaveruus on jätettävä taka-alalle. Itse asiassa tilanne muistuttaa nyt paljolti kautta 2014, jolloin Vettel jäi yllättäen nuoren haastajan Daniel Ricciardon jalkoihin Red Bullilla.

Mielenkiintoista Bahrainin GP-viikonlopussa oli myös se, että Vettel pohti julkisesti uransa lopettamista.

Vettel viittasi pohdinnoissaan F1-sarjaan kaavailtujen muutoksien mielekkyyteen, mutta loppujen lopuksi hän mietti mahdollista uran päättymistä nimenomaan omista lähtökohdistaan. Tuskin kukaan ruotii lopettamista medialle, jollei ole sitä jollain tasolla tykönään jo aiemmin puntaroinut.

Vuonna 2010 pilke silmäkulmassa ensimmäistä mestaruuttaan jahdannut Vettel on enää kaukainen muisto.

Vettel ajaa jo 13. kauttaan F1-sarjassa. Poissa ovat nuoruuden menestysvuosien kujeilu ja vitsailu. Tilalle on tullut vakavampi ja virhealttiimpi ote.

Saksalaistähden sopimus Ferrarilla päättyy kauden 2020 jälkeen. Kolmenkympin kriisiä tai ei, vuodet vaativat veronsa. Varsinkin Ferrarilla. Kysykää vaikka Fernando Alonsolta tai ensimmäisen Ferrari-pestinsä jälkeen rallipoluille vetäytyneeltä Kimi Räikköseltä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?