F1-kuskin käsittämätön kohtalo toistui karulla tavalla Australiassa – suomalaismekaanikko: ”Tallin pahin painajainen”

Julkaistu:

F1
Romain Grosjeanin kauden avauskisa keskeytyi uskomattoman episodin jälkeen – taas.
Sveitsiläis-ranskalaisen F1-kuljettajan Romain Grosjeanin, 32, epäonni Australian GP:ssä hakee vertaistaan.

Haas-tallin kuljettajan taival Melbournessa päättyi viime kauden tavoin keskeytykseen. Erikoista episodissa on, että syy keskeytykseen oli sama kuin vuosi sitten: huonosti kiinnitetty vasen eturengas.

Haasin kausi 2018 alkoi käsittämättömästi, kun Australian osakilpailun aika-ajoissa loistaneet kuljettajat Grosjean ja tanskalainen Kevin Magnussen jäivät itse kisassa radan varteen.

Yhdysvaltalaistallin mekaanikot olivat olleet varikkopysähdysten aikana vaikeuksissa molempien autojen renkaidenvaihdossa. Magnussenin vasen takapyörä ei ollut kunnolla kiinni, Grosjeanilla petti vasen etupyörä.

Haasin tallipäällikkö Günther Steiner otti tuolloin tiiminsä mokan erittäin raskaasti. Tulisieluinen italialaispomo vakuutti ennen tämän vuoden kisaa, ettei vastaavaa enää nähtäisi. Toisin kävi.

Lupaavassa vauhdissa ollut Grosjean oli tukevasti kiinni kuutossijassa tullessaan varikolle 16. kierroksella. Pysähdyksestä tuli katastrofi. Mekaanikoilla oli jälleen vaikeuksia saada vasenta eturengasta paikalleen, ja kuski pääsi liikkeelle vasta 10,8 sekunnin jälkeen.

13 kierrosta myöhemmin Grosjean joutui keskeyttämään, kun etupyörä irtosi.

Pettymystä nieleskellyt Steiner kertoi, että pyörän mutteri vaurioitui, kun rengasta yritettiin laittaa väkisin kiinni Grosjeanin autoon.

– Se oli deja vu. Renkaidenvaihdossa oli ongelmia. Saimme renkaan paikoilleen toisella yrityksellä, mutta jokin vaurioitui kun tilanteessa käytettiin raakaa voimaa, tallipomo selitti kisan jälkeen Motorsport.com-sivustolle.


Moni on ihmetellyt, miten Haasin tasoinen F1-talli onnistui toistamaan saman virheen. Yhdysvaltalaistalli ei ole toistaiseksi kertonut tarkempia syitä ongelmien taustalla. Steinerin mukaan kyse ei ollut tällä kertaa harjoituksen puutteesta.

Tulevia formula- ja rallimekaanikkoja Kouvolan aikuiskoulutuskeskuksessa opettava Pasi Kahelin pitää tapahtunutta isona iskuna tallin imagolle.

– Voi sanoa, että tuo on tallin pahin painajainen, kokenut mekaanikko sanoo Ilta-Sanomille.

– Formula ykkösissä ja pienemmissä luokissa renkaan irtoaminen on suurin yksittäinen vaaratilanteen aiheuttava asia. Siitäkin huolimatta, että autoissa on nykyään erilaisia varmistusjärjestelmiä.

Kahelin ei tunne Haasin rengaskatastrofin yksityiskohtia, mutta kommentoi F1-mekaanikkojen työtä yleisellä tasolla. Hän korostaa, että rengasongelmiin voi olla monta syytä.

– Tekniikka voi pettää tai itse renkaanvaihtotapahtumassa voi olla jotain hämminkiä. Tuollainen on mekaanikollekin aika katastrofaalista. Renkaan kiinnittäminen on kuitenkin asia, jota on harjoiteltu satojatuhansia kertoja.


Tähtikulttiin perustuvassa F1-maailmassa huomio keskittyy kuljettajien edesottamuksiin ja tunnetiloihin. Samalla voi unohtua, että kilpailut ovat tärkeitä näytönpaikkoja myös muille tiimin jäsenille.

Kahelin muistuttaa, että mekaanikoilla on yhtä lailla paineita onnistua. Stressitilassa virheitä voi tulla etenkin kauden alussa.

– Ensimmäisissä kisoissa kaikilla talleilla on paine saada tiimi toimimaan hyvin. Kilpailutilanteessa stressi on ihan omalla tasollaan verrattuna harjoituksiin ja testeihin.

– En tiedä, kuinka paljon Haasilla on samoja mekaanikkoja kuin viime vuonna, mutta kyllähän edellisen vuoden virheitäkin käydään läpi. Siellä on taustalla varmaan sellainenkin peikko, että viime vuonna kävi näin, joten nyt on pakko onnistua.

Kahelin uskoo, että Haasin tiimi käy surullisenkuuluisan varikkopysähdyksen tapahtumia tarkasti läpi. Sarjassa, jossa maine on kaikki kaikessa, vastaaviin epäonnistumisiin ei ole varaa.

– Jos etusiipi irtoaa ilman mitään onnettomuutta tai takasiivestä lähtee pala, ne ovat yhtä pahoja juttuja. Mutta suuri yleisö ei todennäköisesti ristiinnaulitse suunnittelijaa, Kahelin pohtii.

– Sen sijaan kuka tahansa katsoja voi seurata varikkopysähdystä tv-kuvista. Jos renkaanvaihto menee pieleen, se heikentää tallin uskottavuutta. Katsojalle voi tulla helposti olo, että hitto, ettekö te tuota osaa?

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt