Kimi Räikkönen sai tiimiradiossa erityisohjeet F1-avauksessa – ”Se oli sinun”

Julkaistu:

formula 1
Kimi Räikkösen aikainen varikkostoppi johtui jarrukanavaan ajautuneesta repäisykalvosta.
Alfa Romeon Kimi Räikkönen joutui tekemään Australian GP:ssä ainoan varikkokäyntinsä jo 12. kierroksella.

Kahdeksanneksi sijoittunut Räikkönen kertoi kisan jälkeen, että aikainen varikkopysähdys johtui visiirin repäisykalvosta, joka oli ajautunut jarrukanavaan.

Roska siivottiin varikkokäynnin yhteydessä.

F1-sarjan maanantaina julkaisema videokooste kisan tiimiradioista kertoo, miten kisainsinööri Julien Simon-Chautemps selosti tapahtumat.

– Varikkopysähdys on vähän hidas, meidän täytyy tsekata auton takapää vasemmalta puolelta, ettei siellä ole mitään jumissa, Simon-Chautemps sanoi Räikköselle.

– Okei Kimi, saimme sen pois. Vasemmassa jarrukanavassa oli repäisykalvo. Se oli sinun, joten ole varovainen kun irrotat sellaista, jätä se ohjaamoon.

F1-kuskilla on kypäriensä visiireissä kalvoja, joita he poistavat kisan aikana näkyvyyden selkeyttämiseksi, kun niihin tarttuu likaa.

Visiirinkalvot ovat joskus aiheuttaneet kuskeille samankaltaisia ongelmia. Fernando Alonson keskeytyksen 2015 Espanjassa uskottiin johtuneen kalvosta, joka ajautui jarrukanavaan ja aiheutti jarrujen ylikuumenemisen.

Mm. Alonson tapauksen takia F1-sarjassa harkittiin vuonna 2016 sääntöä, joka olisi kieltänyt visiirinkalvojen irrottamisen radalla. Edesmennyt kilpailunjohtaja Charlie Whiting päätti kuitenkin luopua sääntömuutoksesta, koska kalvojen pudottamista ohjaamoon pidettiin vaikeampana ja vähän vaarallisempana kuskeille.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt