Kommentti: Mitä ihmettä Ferrarilla tapahtui?

Julkaistu:

Formula 1
Ferrarin sukellus tuli yllätyksenä kaikille, kirjoittaa Ilta-Sanomien moottoriurheilutoimittaja Janne Aittoniemi.
Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto puisteli varikkomuurilla päätään jo paljon ennen kauden ensimmäisten aika-ajojen päättymistä. Binotto näki, että Ferrarien vauhti ei mitenkään riitä hopeanuolten lyömiseen.

Yleinen konsensus talvitesteissä ja niiden päätyttyä oli, että Ferrari on edellä Mercedestä. Kaikissa talleissa uskottiin, että Ferrari lähtee ennakkosuosikkina kauden avauskilpailuun. Niin uskottiin myös Mercedeksen leirissä.

Yllättävän suuri ero aika-ajoissa johtuu Mercedeksen kehitystyöstä, mutta vielä enemmän Ferrarin selkeästä sukelluksesta.

Kun katsotaan aika-ajojen tuloksia, osa faneista uskoo nyt Mercedeksen bluffanneen testeissä. Selkeä vauhdin piilottelu olisi kuitenkin varmasti saatu selville tavalla tai toisella.

Ensimmäisinä testipäivinä uuden Mercedes W10:n balanssi oli aika pahasti pielessä. Auto aliohjautui nopeissa kaarteissa. Kuljettajat eivät olleet tyytyväisiä.

Toiselle testiviikolle tullut aerodynamiikkapaketti teki Mercedeksen F1-autosta jo paljon paremman, mutta Valtteri Bottas valitteli edelleen pidon puutetta. Vasta viimeisenä testipäivänä Mercedes otti selvän kehitysaskeleen eteenpäin.

Mercedeksen kehitystyö näyttää onnistuneen erinomaisesti myös testien päätöspäivän ja ensimmäisen kisaviikonlopun välillä. Autoon tuli modifioitu etusiipi, joka muistuttaa enemmän Ferrareissa olevaa siipeä. Bottaksella oli aika-ajojen jälkeen todellakin syytä kiitellä Mercedes-tallin väkeä erinomaisesta työstä.


Aika-ajoissa Mercedes löi Ferrarin peräti 0,7 sekunnilla. Se oli suuri yllätys Bottakselle ja kaikille hänen työkavereilleen.

– Kukaan meidän tallissamme ei olisi testien jälkeen uskonut, millaisessa tilanteessa nyt olemme, Bottas sanoi aika-ajojen jälkeen.

Näin voi käydä, kun kauden ensimmäinen kilpailu ajetaan hyvin erilaisella radalla kuin talvitestit, ja keli on 10-15 astetta lämpimämpi. Autoa ei muutenkaan ole helppo säätää Melbournen puistoradalle.

Jo perjantaina Mercedeksen leiri sai selville, että Ferrarilla on suuria ongelmia. Ferrari hävisi Mercedekselle varsinkin tiukoissa 90 asteen mutkissa. Pito- ja balanssiongelmat sekä myös suurempi rengaskulutus olivat siirtyneet Ferrarin autoihin.

Albert Parkin radalla Ferrari SF90 ei toimi varsinkaan pehmeillä renkailla läheskään niin hyvin kuin kaikki odottivat. Italialaistallin insinöörit saavat vielä enemmän mietittävää, jos Mercedes on selvästi nopeampi myös sunnuntaina kisapituutta ajettaessa.

Varikolla liikkui lauantaina myös sellainen huhu, että Ferrari joutui aika-ajoissa pudottamaan suunniteltuja moottoritehoja luotettavuusongelmien välttämiseksi.

Aika-ajoista ei vieläkään saa yhtään MM-pistettä. Vuosi sitten Mercedes oli Melbournen aika-ajoissa 0,6 sekuntia Ferraria nopeampi. Silti Ferrari voitti kaksi ensimmäistä kilpailua.