Alkavalle F1-kaudelle tuli vino pino kiisteltyjä ja kiiteltyjä uudistuksia – katso tästä mikä muuttuu

Julkaistu:

F1
Ilta-Sanomat kokosi tietopaketin uudelle F1-kaudelle tulleista muutoksista.
1. Autojen aerodynamiikkaan vaikuttavilla sääntömuutoksilla yritetään parantaa ohitusmahdollisuuksia. Uusi etusiipi on 20 senttiä aiempaa leveämpi, kaksi senttiä korkeampi ja sitä on siirretty 2,5 senttiä eteenpäin. Päätylevyjen pitää olla hyvin yksinkertaisia eikä niissä saa olla enää pieniä lisäsiivekkeitä.

2. Uudenlainen takasiipi on kaksi senttiä korkeampi ja kymmenen senttiä leveämpi. Sekin auttaa takana ajavaa seuraamaan edessä ajavaa lähempänä. Lisäksi avattava takasiipi avautuu kaksi senttiä enemmän, ja muutos parantaa sen tehoa 25 prosentilla.

3. Pienemmät ja tehottomammat sivuilmanohjaimet sekä yksinkertaisemmat jarrujen jäähdytysputket. Niilläkin vaikutetaan ilmavirtauksiin niin, että edessä ajavan seuraamisen pitäisi olla hieman helpompaa.

4. Takasiiven päätylevyihin on tullut led-valo, joka parantaa autojen näkymistä huonossa säässä. Valon pitää palaa aina, kun käytetään välikelin tai sadekelin renkaita.

5. Kuljettajat ovat saaneet biometriset ajohanskat. Niissä olevat anturit mittaavat sykettä ja veren happipitoisuutta, joten hanskojen avulla saadaan onnettomuustilanteissa tärkeää tietoa kuljettajan tilasta.

6. Kypärät ovat entistä vahvempia. Niissä on yhä parempi ballistinen suoja. Visiiriaukko on sentin aiempaa matalampi.

7. Kuljettajan paino päätettiin pitää erillään auton painosta. Auton minimipaino ilman polttoainetta nostettiin 733:sta 740 kiloon. Siitä vähintään 80 kiloa on oltava kuskin, penkin ja ajovarusteiden yhteenlaskettua painoa.

8. Polttoainetta ei tarvitse säästellä kilpailuissa samalla tavalla kuin aiemmin. Sallittu polttoainemäärä nostettiin 110 kiloon aiemmasta 105 kilosta.

9. Kilpailun nopeimman kierroksen ajanut kuljettaja palkitaan yhdellä lisäpisteellä. Pisteen saa sillä ehdolla, että sijoittuu kisassa kymmenen parhaan joukkoon. Nopeimmasta kierroksesta sai yhden MM-pisteen myös vuosina 1950–1959.

10. Monet kuskit vaihtoivat tallia. Kimi Räikkönen palasi Sauberille, jonka uudeksi nimeksi tuli Alfa Romeo Racing. Ferrari nosti Sauberilta Räikkösen paikalle Charles Leclercin. Daniel Ricciardo loikkasi Red Bullin leiristä Renault’lle. Toro Rossolla ajanut Pierre Gasly pääsi Red Bullin ykköstalliin. Carlos Sainz lähti Renault’lta ja teki sopimuksen McLarenin kanssa. Lance Stroll siirtyi Williamsilta uuteen Racing Point -talliin (entinen Force India), jonka pääomistaja on hänen isänsä Lawrence Stroll.


11. Tulokaskuskeja on kolme. Koko F2-sarjan viime kauden kärkikolmikko George Russell, Lando Norris ja Alexander Albon sai ajopaikan F1-sarjasta. Russell siirtyi Williamsille, Norris ajaa McLarenilla ja Thaimaata edustava Albon pääsi Toro Rossolle.

12. Kolme aiemmin F1-sarjasta ulos joutunutta kuljettajaa palasi kisakuskiksi. Helmikuussa 2011 pahaan rallionnettomuuteen joutuneen Robert Kubican paluu toteutuu Williamsilla. Vuonna 2017 edelliset F1-kisansa ajanut Daniil Kvjat palasi Ferrarin simulaattorikuskin paikalta Toro Rossolle. Kahteen F1-kisaan Sauberilla kauden 2017 alussa startannut Antonio Giovinazzi pääsee täydelle kisakaudelle Alfa Romeolla.

13. Viime kaudella ajaneilla entisillä kisakuskeilla on yhä sidoksia F1-talleihin. Fernando Alonso testaa McLarenia ja jatkaa tallin PR-miehenä. Esteban Ocon on paikalla kaikissa kisoissa Mercedeksen varakuljettajana ja Stoffel Vandoornesta tuli tallin uusi simulaattorikuski. Brendon Hartley nimitettiin Ferrarin kehityskuskiksi ja Sergei Sirotkin Renault’n varakuskiksi. IndyCar-sarjaan siirtyneellä Marcus Ericssonilla on yhä sopimus kolmannen kuskin roolista Alfa Romeo -tallissa.

14. Ferrari vaihtoi tallipäällikköä. Maurizio Arrivabene joutui lähtemään. Hänen paikkansa otti Ferrarin teknisenä johtajana työskennellyt Mattia Binotto.

15. Mercedeksen teknisellä osastolla on tapahtunut muutoksia. Autonsuunnitteluun suuresti vaikuttanut Aldo Costa haluaa viettää enemmän aikaa kotimaassaan Italiassa, mutta jatkaa vielä neuvonantajana. John Owen on entistä vastuullisemmassa roolissa teknisen johtajan James Allisonin alaisuudessa. Suorituskyvystä vastannut johtaja Mark Ellis pitää sapattivuoden. Hänen paikalleen on nostettu Loic Serra.

16. McLarenilla muutosprosessi jatkuu. Porschen WEC-projektia vetänyt Andreas Seidl aloittaa toukokuussa työt McLarenin uutena tallipomona. Tallin uusi tekninen johtaja on Toro Rossolta tuleva James Key.

17. Vain Red Bull vaihtoi moottorikumppania. Se lopetti 12 vuotta kestäneen yhteistyön Renault’n kanssa ja siirtyi Hondan moottoriasiakkaaksi.


18. Kolmella tallilla on uusi nimisponsori. Haasin autojen väritys muuttui täysin tallin tehtyä sopimuksen pienen brittiläisen energiajuomayhtiön Rich Energyn kanssa. Kenialaisen urheiluvedonlyöntiyhtiön Sport Pesan nimi liitettiin Racing Pointin viralliseen nimeen. Älypuhelimia ja langattomia lähiverkkoja rakentava brittiläinen Rokit on Williamsin uusi pääsponsori.

19. Viime vuonna tarjolla oli seitsemän eriväristä kuivan kelin rengasta, mutta nyt enää kolme, jotta rengasvalikoima olisi selkeämpi. Pirellillä on kuivalle kelille viisi seosta, joista aina kolme valitaan kisaviikonlopulle. Pehmeät renkaat on merkitty punaisella värillä, keskikovat keltaisella ja kovat valkoisella.

20. Sarjassa on samat 21 kilpailua kuin viime kaudella. Lokakuussa ajettavien USA:n ja Meksikon osakilpailujen järjestys kalenterissa vaihtui. Kausi alkaa viikkoa aiemmin kuin edelliskaudella ja päättyy viikkoa myöhemmin, vasta joulukuun alussa Abu Dhabissa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt