5 peräkkäistä F1-mestaruutta vieneen Mercedeksen ylivoima on murentunut – miksi Ferrari on noussut MM-suosikiksi?

Julkaistu:

Formula 1
Ilta-Sanomat arvioi tallien voimasuhteita kauden kynnyksellä.
Suosikki

Ferrari

Uusi Ferrari SF90 on erittäin nopea auto. Charles Leclerc ajoi testeissä parhaan kisasimulaation ja Sebastian Vettel nopeimman kierroksen. Luotettavuusongelmia oli enemmän kuin Mercedeksessä, mutta italialaistalli lähtee suurimpana voittajasuosikkina avauskisaan. Mestaruustaistelun ratkaisee kuitenkin kehitystyö kauden edetessä.

Haastajat

Mercedes

Mercedes on voittanut valmistajien MM-tittelin nyt viisi kertaa peräkkäin (2014–18). Hopeanuoli oli testien kisasimulaatioissa keskimäärin muutamia kymmenyksiä kierroksella Ferraria hitaampi. Uusi aeropaketti nosti Mercedestä lähemmäs Ferraria, jossa on parempi vetopito. Testeissä renkaiden kuluminen tuntui olevan Mercedekselle suurempi ongelma kuin monille muille. Autossa on vielä paljon kehityspotentiaalia.

Red Bull

Siirtyminen Hondan moottoreihin ei ollut huono päätös, ja Max Verstappen on yksi nopeimmista kuljettajista. On mielenkiintoista nähdä, millaista on Red Bullin kisavauhti Melbournessa, kun autoon tulee uusi aerodynamiikkapaketti. Tallin uusi kuski Pierre Gasly saattaa olla iso pettymys.

Keskikasti

Haas

Keskikastissa erot ovat pieniä. Edelleen 70 prosenttia Haas-auton tekniikasta tulee Maranellosta. ”Jenkki-Ferrarin” pitkät vedot olivat testeissä hyvin lupaavia. Kovilla renkailla Haas oli jopa lähellä aidon Ferrarin vauhtia. Auton luotettavuutta pitää parantaa vielä paljon.

Alfa Romeo

Kimi Räikkönen sai käsiinsä mielenkiintoisen auton, jonka suunnittelussa on pyritty mahdollisimman paljon välttämään kompromisseja. Sillä pitäisi pystyä taistelemaan ainakin viimeisistä pistesijoista. Ensimmäinen testiviikko sujui tallilta paremmin kuin jälkimmäinen.


Renault

Lähemmäs kärkeä pitäisi päästä, mutta neljännen sijankin säilyttäminen tallien sarjassa voi olla vaikeaa. Renault’n voimanlähteeseen on huhujen mukaan saatu 40 hevosvoimaa lisää, mutta muutkin F1-moottorit ovat parempia kuin viime kaudella. Daniel Ricciardo on erinomainen vahvistus.

Toro Rosso

Käytännössä Hondan testitalli ja entistäkin selkeämmin Red Bullin kakkostalli. Testaa kehityspalikoita kauden aikana ja pyrkii monin tavoin auttamaan Red Bullin ykköstallia. Toro Rosson perä on samanlainen kuin Red Bullin ajokissa.

McLaren

Ei vieläkään selviä nousun merkkejä. Uusi McLaren ei ollut testeissä kovinkaan nopea eikä luotettava. Fernando Alonson jättämät saappaat ovat liian isot tallin uudelle espanjalaiskuskille Carlos Sainzille.

Racing Point

Varaosien puute oli ongelmana testeissä. Nousupotentiaalia on melko paljon. Suuri päivityspaketti tulee jo avauskilpailuun ja vielä suurempi toukokuussa Barcelonan kisaan.


Peränpitäjä

Williams

Valmistautuminen uuteen kauteen on sujunut huonosti. Williams FW42 myöhästyi testeistä kaksi ja puoli päivää. Se oli hitain auto. Tallin sisällä kuohuu. Tekninen johtaja Paddy Lowe siirtyi jo sivuun.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt