Kommentti: Mercedeksen uusi F1-auto on liian hidas – tekikö huipputalli suunnitteluvirheen?

Julkaistu:

Formula 1
Ferrari toi kauden ensimmäiselle testiviikolle selvästi paremman auton kuin Mercedes, kirjoittaa Ilta-Sanomien moottoriurheilutoimittaja Janne Aittoniemi.
Uusi Mercedes W10 oli Kataloniassa ensimmäisen testiviikon aikana erittäin luotettava, mutta niin oli myös Ferrari SF90. Niillä ajettiin eniten kierroksia.

Testeissä kokeillaan aina hyvin monenlaisia asioita, ajetaan erilaisilla renkailla, ja myös polttoainemäärät vaikuttavat tietenkin suuresti kierrosaikoihin. Ensimmäisen talvitestiviikon jälkeen vallitsee silti suuri yksimielisyys siitä, että Ferrarin uusi auto on tällä hetkellä jopa aika selvästi Mercedestä nopeampi.

Kolmena ensimmäisenä testipäivänä Mercedeksen F1-autossa oli koko ajan varsin paljon polttoainetta. Vasta neljäntenä päivänä talli lähti tavoittelemaan parempia kierrosaikoja. Näytti kuitenkin siltä, ettei Mercedes pystynyt parantamaan pehmeimmillä C4- ja C5-renkailla kierrosaikojaan samalla tavalla kuin monet muut tallit.

Voimasuhteista tiedetään paljon enemmän, kun toinen testijakso on ohi ensi viikon perjantaina. On kuitenkin jo selvää, että Mercedeksen pitää tehdä Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen autoon muutoksia. Ensi viikolla hopeanuoleen tulee uusi aerodynamiikkapaketti, mutta riittääkö se?

Mercedes on saattanut tehdä virheen, koska se ei lähtenyt muuttamaan filosofiaansa auton ajokorkeuden suunnittelussa. Kaikki muut uusien sääntöjen mukaiset F1-autot on suunniteltu niin, että maavaraa on selvästi enemmän takana kuin edessä. Hopeanuolessa niin ei ole vieläkään, vaikka talli harkitsi sellaista muutosta jo viime kauden autoonsa.

Viime kaudella Mercedeksessä oli hyvin monimutkainen etusiipi. Sääntöihin tehtiin muutoksia, joten etu- ja takasiipi ovat nyt kaikissa autoissa hyvin erilaiset kuin viime vuonna.

Etusiiven leventäminen ja yksinkertaistaminen yhdistettynä Mercedeksen pitkään akseliväliin ja muista autoista poikkeavaan maavaraan voi olla yhtälö, jota ei ole helppo ratkaista.

Tällä hetkellä etusiipi ei toimi aerodynaamisesti niin hyvin kuin Mercedeksellä on ajateltu, ja uudet säännöt kieltävät pienten lisäsiivekkeiden lisäämisen isoon siipeen.

Mercedes kokeili kahta erilaista etujousitusta, mutta kumpikaan niistä ei tuonut autoon niin hyvää balanssia kuin Bottas ja Hamilton toivoivat.

GPS-mittausten mukaan Ferrari oli Barcelonan testeissä Mercedestä nopeampi sekä mutkissa että suorilla. Juuri tällä hetkellä Mercedeksellä ei ole ehkä edes toiseksi nopeinta autoa. Red Bullin leirissä uskotaan, että Mercedes on pudonnut taakse.

Bottas myönsi, että autossa on ajettavuusongelmia. Tuskin kukaan käskee häntä valehtelemaan sellaisissa asioissa.

Vain Mercedes-tallin sisällä tiedetään, miten vakava ongelma autossa oikeasti on ja onko suurempi murheenkryyni jossain muualla. Tämän viikon testeissä nähty Mercedes oli kuitenkin vasta aivan perusversio uudesta autosta. Mercedes on huipputalli ja hyvä ratkaisemaan ongelmia, ja kausi on pitkä. 21 osakilpailun sarjassa ei ole mikään pakko voittaa ensimmäistä eikä vielä toistakaan osakilpailua.

Ferraria ei todellakaan voi vielä julistaa mestarisuosikiksi, mutta Maranellossa voidaan kuitenkin olla ensimmäiseen testiviikkoon tyytyväisempiä kuin Mercedeksen leirissä.

Renault’n Nico Hülkenberg ajoi torstaina pehmeimmillä C5-renkailla koko viikon nopeimman ajan 1.17,393, mutta tältä näyttää ensimmäisen testijakson kärkikolmikko, kun otetaan huomioon käytettyjen renkaiden vaikutus kierrosaikoihin: 1. Charles Leclerc, Ferrari 1.16,846, 2. Sebastian Vettel, Ferrari 1.16,961, 3. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo 1.17,311.

Ajoissa on huomioitu Pirellin torstaina ilmoittamat arviot eri renkaiden tuomista aikaeroista. Rengasvalmistajan mukaan C3- ja C4-renkaiden sekä myös pehmeimpien C4- ja C5-renkaiden ero oli 0,6 sekuntia kierroksella.

Kierrosaikoihin vaikuttivat tietenkin myös monet muutkin tekijät kuten moottoriasetukset ja bensiinimäärät, joita saattoi vain arvailla.