Kommentti: Kimi Räikkösen F1-talli on kuin uudestisyntynyt – nämä asiat sen kertovat

Julkaistu: , Päivitetty:

Kommentti
Kimi Räikkösen ja Alfa Romeon yhteistyöstä on kehkeytymässä todella kiinnostava F1-tarina, kirjoittaa toimittaja Tommi Koivunen.
Testipäivä oli vuosi sitten päättynyt ja Kataloniassa oli jo pimeää, kun Sauberin nuori superlupaus Charles Leclerc oli illalla haastateltavissa tallin koruttomissa tiloissa pienessä ja viileässä telttarakennelmassa.

Italian tv oli tekemässä omaa juttuaan Leclercistä, mutta sen jälkeen printtimedialle varatussa haastatteluvartissa oli hyvin pieni osanotto. Teltan kulmauksessa oli lisäkseni paikalla kolme toimittajaa, joista kaksi edusti brittiläistä opiskelijoiden urheilulehteä. Tämä siitä huolimatta, että Leclerc tiedettiin yhdeksi lupaavimmista nuorista kuskeista vuosikausiin.

Nyt, vuotta myöhemmin, kiinnostus Sauberia – siis Alfa Romeo Racingia – kohtaan on aivan eri tasolla. Jo vuosi sitten Sauber oli saanut Alfa Romeon nimisponsorikseen ja siitä uutta pontta ja innostusta, mutta nyt ollaan noustu jo oikeasti huomattavasti isommaksi talliksi, joka kiinnostaa kaikkia formula ykkösissä.

Syitä siihen on kaksi.

Ensinnäkin Alfa Romeo on perinteikäs automerkki ja brändi, jonka kilpurilla voitettiin historian ensimmäiset maailmanmestaruudet 1950 ja 1951 (Giuseppe ”Nino” Farina ja Juan Manuel Fangio). Ne ovat perinteitä, jotka velvoittavat odottamaan suuria. Sauber on kaunis nimi ja kiistatta hieno osa lajin historiaa 1990-luvulta tähän päivään mutta myös nimi, joka symboloi radalla lähinnä keskinkertaisuutta.

Toisekseen, tallin toista autoa ajaa Kimi Räikkönen. Maailmanmestari ja yksi lajin globaalisti suosituimmista kuljettajista. Persoona, jonka jääminen lajiin ilahdutti faneja ympäri maailman.

Jo päiväsaikaan Alfa Romeon motorhomen ympärillä parveili väkeä. Parhaimmillaan enemmän kuin minkään muun tallin kupeessa. Ja nyt puhutaan tosiaan motorhomesta – ei enää siitä kylmästä teltasta, joka tallilla oli vuosi sitten käytössä.

Aivan upouusi se ei sentään ole. Se on sama, BMW Sauberin ajoilta peruja oleva, rakennelma, jota talli on jo aiemmin käyttänyt Euroopassa ajettavissa kisoissa.


Tänä vuonna tallin motorhome oli pullollaan väkeä lehdistötilaisuudessa, joka oli maanantaipäivän viimeinen ja alkoi kello 19.23.

Tässä kohtaa täytyy tosin mainita, että mediaa on paikalla muutenkin enemmän kuin vuosi sitten, ja muidenkin tiimien tilat olivat aivan täyteen ammuttuja lehdistövarttien aikana.

Kaikkein tärkeimmästä Sauberin, siis Alfa Romeon, muutoksesta kuultiin illalla, kun Räikkönen jakoi kommenttejaan päivän annista. Ne olivat nimittäin todella positiivisia.

– Olemme ottaneet ison askeleen eteenpäin. Kierrosajat tulevat helposti, iloitsi Räikkönen, joka testasi Sauberia Abu Dhabissa viime kauden päätteeksi.

Tästä on kehkeytymässä todella kiinnostava F1-tarina.

Juttua korjattu 19.2.2019 kello 16.41: Toisin kuin tekstissä alun perin luki, formula ykkösten vuoden 1951 maailmanmestari ei ollut Alberto Ascari vaan Juan Manuel Fangio.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt