Suuri muutos vaikuttaa Kimi Räikkösen menestysmahdollisuuksiin alkavalla F1-kaudella: ”Ero on valtava”

Julkaistu:

F1
14 vuotta F1-insinöörinä toiminut Ossi Oikarinen kertoo, miksi Kimi Räikkönen voi taistella tällä kaudella muhkeasta pistepotista.
Hyvät pistesijat, kaiken osuessa kohdalleen jopa palkintokorokepaikka.

Entisen F1-insinöörin Ossi Oikarisen näkemys Kimi Räikkösen mahdollisuuksista alkavalla F1-kaudella noudattaa tutun realistista kaavaa. Supersuositun suomalaistähden menestysnäkymät ovat olleet lajin kuumimpia puheenaiheita siitä saakka, kun Räikkönen siirtyi viime kauden päätteeksi Ferrarilta Sauberille eli nykyiseen Alfa Romeo Racingiin.

– Jos ollaan inhorealisteja, on vaikea nähdä, että vielä tänä vuonna Alfa Romeo voisi taistella noin vain samoista sijoista Mersun kanssa, C More -kanavan asiantuntijana työskentelevä Oikarinen, 48, sanoo Ilta-Sanomille.

– Podiumpaikka vaatii Kimiltä ja tallilta täydellistä onnistumista, mutta myös sen, että isommilla talleilla (Mercedes, Ferrari, Red Bull) menee jotain pieleen.

Vuosina 1997–2012 F1-insinöörinä toiminut Oikarinen uskoo kuitenkin Räikkösen voivan kerätä kauden aikana kunnioitettavan pistepotin. Optimistiseen arvioon on kaksi merkittävää syytä.

Oikarinen nostaa esiin Räikkösen ajokokemuksen ja taidon tuoda menopeli luotettavasti maaliin. Sen lisäksi Alfa Romeo on kehittynyt lupaavaan suuntaan.

Vielä muutama vuosi sitten pieni ja sympaattinen sveitsiläistalli Sauber taisteli olemassaolostaan. Yhteistyö Alfa Romeon kanssa toi tallille elintärkeitä lisäresursseja.

– Pari vuotta sitten Sauberilla ei ollut varaa kehittää autoaan kauden aikana. Autoja tehtiin erittäin rajoitetusti. Nyt kun säännöt ovat muuttuneet aerodynaamisesti, Alfa Romeo pystyy reagoimaan niihin ja tekemään uusia osia. Sillä on iso merkitys, Oikarinen sanoo.


Talousmurheiden väistyminen on vaikuttanut myös tiimin ilmapiiriin. Ahdistuksen tilalle on tullut varmuutta ja tasapainoa. Tallia, jota ennen povattiin jämäsijoille, pidetään nyt vahvana ehdokkaana sarjan keskikastiin.

– Ero on valtava. Nyt ei tarvitse pelätä enää tallin konkurssia tai että ihmisiltä loppuvat työt. Autoa pystytään suunnittelemaan vähän suuremmalla riskillä, mikä näkyy yleensä myös suorituskyvyssä.

Tallihenkilökunnan lisäksi Räikkösen uskotaan nauttivan vapautuneemmasta ilmapiiristä. Legendaarisen italialaistallin Ferrarin vilinä ja mediarumba vaihtuvat rauhallisempiin aikoihin.


Oikarinen näkee nykytilanteessa yhtäläisyyksiä kauteen 2012, kun F1-sarjaan palannut Räikkönen kilpaili tulokastalli Lotuksen riveissä.

– Nyt Kimi menee taas talliin, jossa ei ole ylimääräisiä paineita tai ylimääräistä politiikkaa. Alfa Romeolla on aika rento ja perhemäinen meininki. Olen varma, että se on hyvä ympäristö niin Kimille kuin (tallin italialaiskuskille) Antonio Giovinazzille.

Vuonna 2012 Räikkönen yllätti kaikki huippuotteillaan. Varmat suoritukset siivittivät suomalaisen lopulta MM-sarjan kolmoseksi.

– Lotus onnistui rakentamaan sille kaudelle kilpailukykyisen auton. Kun puhutaan täydellisistä myrskyistä eli siitä, etteivät isommat tallit pääse jylläämään, sille tallille osui pari kertaa täydellinen myrsky kohdalle, Oikarinen muistelee.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt