Alonso voitti, Vilander joutui kolariin – suomalaiskuski Jesse Krohn ajoi legenda Alex Zanardin kanssa: ”Yksi elämäni hienoimpia kokemuksia”

Julkaistu:

autourheilu
F1-sarjan jättänyt tähtikuski Fernando Alonso juhli Daytonassa. Suomalaiskuskit Jesse Krohn ja Toni Vilander ajautuivat vaikeuksiin.
Daytonan 24 tunnin perinteikäs rata-autoilun kestävyyskisa Yhdysvalloissa päättyi Fernando Alonson, Renger van der Zanden, Jordan Taylorin ja Kamui Kobayashin juhliin.

Cadillacin prototyyppiautolla ajanut nelikko juhli kokonaiskisan voittoa, jonka ratkaisi viimeisellä ajovuorolla Alonso.

Espanjalainen ohitti toisen entisen F1-kuskin Felipe Nasrin vähän ennen kuin kilpailu keskeytettiin punaisilla lipuilla noin pari tuntia ennen maalia.

Kisaa ei lopulta sen jälkeen enää jatkettu.

Nasr, Eric Curran ja Pipo Derani ottivat Cadillacillaan kakkossijan. Kolmansia olivat Acura Team Pensken Ricky Taylor, Helio Castroneves ja Alexander Rossi.

Scuderia Corsa -tallin Ferrari 488 GT3 -auton matka päättyi Toni Vilanderin ohjaksissa hieman ennen kisan päättänyttä punaista lippua.

Vilanderilla ei ollut sadekelillä mitään mahdollisuuksia nähdä edellään ajanutta Porschea, jonka perään hän törmäsi.
Pettymys oli Vilanderin autokunnalle valtava.

– Toni lensi radalla ja oli ikävä kyllä vain niin paljon nopeampi kuin kaikki muut autot. Hän ei voinut nähdä mitään. Se oli epäonnekas onnettomuus, Vilanderin autokunnan Cooper MacNeil sanoi.

Ferrarilla ajaneet Vilander ja kumppanit olivat mukana voittotaistossa GT Daytona -luokassa.

– Tämä oli rankka päivä meille, koska meillä oli ehdottomasti auto, jolla olisi voinut voittaa, MacNeil sanoi.


Teräsmies Zanardi

Autourheilun ihmemies Alex Zanardi, 52, osallistui Daytonaan ensi kertaa urallaan.

Jalkansa Lausitzringillä 2001 tapahtuneessa onnettomuudessa menettänyt moninkertainen paralympiavoittaja Zanardi ajoi suomalaiskuski Jesse Krohin kanssa samaa BMW:tä.
BMW juhli luokkavoittoa GT Le Mans -luokassa, mutta se tapahtui toisen M8 GTE -auton voimin.

Krohn, Zanardi, Chaz Mostert ja John Edwards jäivät luokassa yhdeksänneksi eli viimeiseksi.

– Kisa ei mennyt ihan nappiin, mutta tämä oli kaikin puolin supermakea viikko. Oli makeaa tehdä Zanardin kanssa duunia, ja samaan autoon päätyminen oli todella hienoa, Krohn kertoi IS:lle.

– Oli yksi elämäni hienoimpia kokemuksia, että pääsin hänen kanssaan käymään läpi koko homman.

Käsikaasulla ja -jarrulla erilaisen ratin kanssa ajanut Zanardi pystyi ajamaan samantasoisia kierroksia tallikaveriensa kanssa.

BMW:n porukka oli kisan alkutaipaleella kärjen tuntumassa.

– Tiesimme vielä, että automme lähtee kulkemaan kunnolla vasta yöllä, Krohn kertoi.

Tiimi ajautui kuitenkin vaikeuksiin ensimmäisellä varikkokäynnillä. Ratin vaihdossa tuli ongelmia.

– Zanardi oli työntämässä rattia sisään, kun auto pudotettiin samaan aikaan. Ratti muljahti alaspäin juuri, kun se oli mennyt paikoilleen.

Kuin ihmeen kaupalla vaihto saatiin vararatin avulla onnistumaan. Kun tuli Krohnin vuoro ajaa, ratti ei mennyt enää paikoilleen.

– Koko rattiputki, jonka sisällä liitin on, jouduttiin vaihtamaan. Hävisimme seitsemän kierrosta.

Peli oli voiton osalta menetetty.

– Se on niin väkevä takamatka.

Krohn ja kumppanit nousivat vielä kolmen kierroksen päähän kärjestä, mutta suomalaiskuskin stintillä tullut rengasrikko hajotti autoa ja vaikeutti loppukisaa.


Epäonnisesta kisan kulusta huolimatta Krohn oli positiivinen.

– Sain ainutkertaisen kokemuksen, hän sanoi viitaten urheilulegenda Zanardin kanssa ajamiseen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt