Formula 1

Suomi-urheilun tienraivaaja Keke Rosberg täytti 70 vuotta – hauskassa onnitteluviestissä fiilisteltiin tähden ulkonäöllä

Julkaistu:

F1
Keke Rosbergin nousu moottoriurheilun huipulle vaati vuosien ennakkoluulottoman työn.
F1-maailmanmestari Keke Rosberg täytti Suomen itsenäisyyspäivänä torstaina 70 vuotta.

Rosberg voitti maailmanmestaruuden Williams-tallin ajokilla vuonna 1982. Hän sai Twitterissä hauskat onnittelut entiseltä talliltaan.

– Iloista syntymäpäivää vuoden 1982 maailmanmestarille ja yksille koko moottoriurheilun nopeimmille viiksille, Williamsin tilillä luki.
Keke Rosbergin tapaista urheilijaa suomalaiset eivät olleet aiemmin oikeastaan kohdanneet. Viiksien lisäksi oli itsevarmaa puhetta, kultakoruja, aurinkolasit ja rusketusta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kun Keke nousi 1970-luvun lopulla pintaan, Suomi oli tottunut hiihtäjään tai juoksijaan, joka vakuutti tekevänsä parhaansa. Itsevarma Keke olikin jotain aivan uutta, ärsyttävääkin.

Ennen vuonna 1982 tullutta mestaruuttaan Keke oli usein lehdistön hampaissa, sillä itsevarmat puheet eivät realisoituneet tulosluettelossa. Ymmärrys formula ykkösistä oli tuohon aikaan ohuehkoa, ja lajin kaupallisuus oli tuon ajan Suomessa monelle punainen vaate.

Kun Keke vihdoin pääsi kilpailukykyisen auton rattiin Williamsilla, tulostakin syntyi. Mestaruuskaan ei silti kaikkia piikittelijöitä hillinnyt, sillä Keke voitti mestaruusvuonnaan vain yhden kilpailun.

Keken mestaruuskaudella F1:ssä elettiin turbojen murrosvaihetta. Rosberg oli moottoritehoissa alakynnessä vapaasti hengittäneellä Williams-Cosworthillaan, mutta noukki läpi kauden tasaisesti pisteitä, kun turboautoja hyytyi kisoissa radan varteen. Hän myös kesti paineet vuoden päätöskilpailussa Las Vegasissa ja otti ansaitusti mestaruuden.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mestaruuden jälkeen Rosberg valittiin Vuoden urheilijaksi Suomessa. Valinnasta käytiin kiivasta keskustelua jopa lehtien pääkirjoitussivuilla.

– Minulle on samantekevää, pidetäänkö formuloita urheiluna vai ei. Näen itse sen urheiluna ja toivon, että asiasta mielipidettä muodostava henkilö olisi nähnyt edes yhden gp-kisan, Keke kuittasi tuolloin Yleisradion haastattelussa.

F1-uransa päättämisestä Keke kertoi kesken kauden 1986 Saksan Hockenheimissa, silloisen huipputalli McLarenin kuljettajana. Kausi oli sujunut odotuksiin nähden Rosbergilta alavireisesti, mutta osoituksena nopeudestaan hän pamautti Saksan gp:n aika-ajossa parhaan kierrosajan samana päivänä, kun tieto lopettamisesta julkaistiin.

Viimeistä F1-kilpailuaan Australian Adelaidessa Keke puolestaan johti ennen kuin joutui keskeyttämään takarenkaan räjähdettyä täydessä vauhdissa.

Rosberg voitti urallaan yhteensä viisi gp-kilpailua.

F1-uran jälkeen Keke kilpaili manageritöiden ohella vielä urheiluautojen MM-sarjassa sekä DTM- ja ITC-luokissa.

Rosberg on syntynyt Suomen itsenäisyyspäivänä 1948 Ruotsin Solnassa, varttunut muun muassa Oulussa ja Iisalmessa ja on asunut pitkään ulkomailla.

Hänen nousunsa moottoriurheilun terävimmälle huipulle vaati vuosien ennakkoluulottoman työn ilman suomalaisten edelläkävijöiden apua. Ajamisen lisäksi hän myös oppi lajinsa bisneksen mestarillisesti ja toimi menestyksekkäästi liikemiehenä aktiiviuransa jälkeen.

Rosberg oli äärimmäisen määrätietoinen sekä kuljettajana että managerina. Myöhemmin hän auttoi Mika Häkkisen ja poikansa Nico Rosbergin maailmanmestareiksi.

Päämääränsä saavuttaakseen Rosberg opetteli muun muassa useita kieliä, ja Häkkiseltä hänen kerrotaan kieltäneen yhdessä vaiheessa jopa tyttöystävän, jottei keskittyminen olennaiseen häiriytyisi.

Rosbergin tyyli herätti tunteita puolesta ja vastaan. On kuitenkin helppo väittää, että hän on tärkein tienraivaaja Suomen moottoriurheilussa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt