Formula 1

Mika Häkkinen kertoi hetkestä, jolloin hän tarjoili Ayrton Sennalle kunnon herätyksen: ”Päihitin hänet kunnolla”

Julkaistu:

formula 1
Ayrton Sennan motivaatio romahti kilpailukyvyttömän auton vuoksi. Sitten ”joku blondi suomalainen” hyppäsi toisen McLarenin rattiin.
Portugalin GP vuonna 1993 oli monella tapaa merkittävä kilpailu. Se muistetaan yhä F1-piireissä muutamastakin syystä. Merkittävin on se, että Portugalissa legendaarinen Alain Prost ilmoitti päättävänsä F1-uransa. Prost varmisti päivää myöhemmin neljännen mestaruutensa.

Toinen viikonlopun puheenaihe oli Mika Häkkinen. Tuulennopea suomalaiskuljettaja jäi varamiehen rooliin McLarenilla, kun Ayrton Senna ilmoitti vain vähän ennen kauden alkua ajavansa sittenkin. Hän sopi kilpailukohtaisesta sopimuksesta brittitallin kanssa.

Häkkinen joutui varakuskiksi, sillä talli oli jo värvännyt jenkkikuljettaja Michael Andrettin. McLaren katseli Anderttin kurvailua 13 kilpailun verran. Edes palkintopallisija ei riittänyt pelastamaan miestä. Häkkinen nostettiin kisakuskiksi kauden kolmeen viimeiseen kilpailuun.

Kausi oli vaikea McLarenille. 1980-luku sekä 90-luvun alku olivat olleet tallille todellista menestyksen aikaa. Se voitti valmistajien maailmanmestaruuden kuudesti (1984–85 sekä 1988–91) ja samana aikavälinä kuljettajien mestaruuden seitsemän kertaa. Prost ja Senna olivat olleet sen suurimmat tähdet.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hondan päätös vetäytyä F1-sarjasta kauden 1992 jälkeen oli raju isku. Samaan aikaan vieläpä naapuritalli Williams nousi takaisin sarjan huipulle Renaultin moottorien ja suunnittelijaguru Adrian Neweyn auton voimin. Nigel Mansell voitti 1992 tittelin näytöstyyliin.

Sennan motivaatio romahti

1993 oli Prostin vuoro. Senna pani alkukaudesta hyvin kampoihin ja voitti kolme ensimmäisestä kuudesta kilpailusta. Williams oli kuitenkin liian nopea, ja Monacon GP:n jälkeen Williams meni menojaan. Prost voitti neljä kilpailua putkeen ja tallikaveri Damon Hill sen jälkeen kolme.

– Muutaman kilpailun jälkeen auto ei ollut enää niin nopea. Ayrton hävisi Prostille koko ajan puoli sekuntia, sekunnin per kierros. Hän menetti aika paljon motivaatiota, Häkkinen kertoo Autosportin haastattelussa.

Häkkinen sai Autosport-lehden gaalassa sunnuntaina Gregor Grant -palkinnon. Palkinto myönnettiin ansiokkaasta elämäntyöstä moottoriurheilussa. Hän kertoi lehdelle ikimuistoisesta debyytistään McLarenin ratissa Portugalissa 1993.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Häkkinen tuli punavalkoisen auton puikkoihin Portugalin GP:hen syyskuussa. Tuolloin aika-ajot ajettiin kaksiosaisena, ensin perjantaina ja loppuun lauantaina. Häkkinen jäi perjantaina vain 0,002 sekuntia tallikaveristaan. Lauantaina jysähti: kolminkertainen maailmanmestari jäi Häkkisen taakse 0,048 sekunnin erolla.

– Ennen Estorilia minusta tuntui siltä, ettei Ayrton saanut itsestään kaikkea irti, eikä hänen tallikaveristaan ollut haastajaksi. Sitten tulin hänen vierelleen Estoriliin – ja päihitin hänet kunnolla!


Suomalaisen kilpailu alkoi mainiosti, sillä kolmosruudusta lähtenyt Häkkinen ohitti Prostin lähdössä. Häkkinen kolaroi kuitenkin 33. kierroksella ja joutui keskeyttämään.

Kilpailun voitti muuan Michael Schumacher. Keskeytyksestä huolimatta myrskyvaroitus oli ammuttu.

– Luulen, että hän todella heräsi sen kisan myötä. Kolminkertainen maailmanmestari joutui miettimään, että mitä hemmettiä, joku blondi suomalainen löi minut.

– Tuon jälkeen kamppailu todella alkoi. Hän alkoi tehdä lujasti töitä ja todella maksimoi autonsa potentiaalin. Heti Estorilin jälkeen tajusin, miten amatööri silloin olin Ayrtoniin verrattuna.

Sisuuntunut Senna voitti kauden kaksi viimeistä kilpailua. Häkkinen nousi palkintokorokkeelle Japanin GP:ssä. Hän sijoittui kolmanneksi ja seisoi palkintokorokkeella Sennan ja Prostin vierellä.

F1-maailma muuttui seuraavana vuonna peruuttamattomasti. Senna siirtyi Williamsille, mutta hänen elämänsä päättyi ennen aikojaan rajun kolarin seurauksena. Senna kuoli kolaroituaan Imolan radalla 1. toukokuuta 1994. Roland Ratzenberger oli kuollut päivää ennen brasilialaislegendaa.

Häkkinen jatkoi McLarenilla aina F1-uransa loppuun saakka. Monen vaikean kauden jälkeen suomalainen voitti maailmanmestaruuden 1998 ja 1999. Hän lopetti F1:ssä kauden 2001 jälkeen

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt