Formula 1

Ferrarin varikko-onnettomuus, Marchionnen kuolema, Vettelin kämmit... Näistä F1-kausi 2018 muistetaan

Julkaistu:

Formula 1
Ilta-Sanomat listasi kymmenen asiaa, joista sunnuntaina päättynyt kausi 2018 muistetaan.

1. Hamiltonin viides maailmanmestaruus

Hienon kauden ajanut Lewis Hamilton nousi mestaruuksissa jo kaikkien formulakuskien kummisedän Juan Manuel Fangion rinnalle. Hamilton on jo kaikkien aikojen toiseksi menestynein F1-kuljettaja.

Mercedeksen 33-vuotias englantilaistähti oli jälleen erittäin vahva varsinkin loppukaudella. Hän voitti tällä kaudella 11 kilpailua. Hamiltonilla on nyt kaikilta nykyisiltä F1-radoilta vähintään yksi voitto ja paalupaikka.


2. Vuosia odotettu Räikkösen voitto

Kimi Räikkönen villitsi Ferrarin kannattajat Monzassa paalupaikkakierroksella mutta hävisi voittokamppailun Hamiltonia vastaan. Muutama päivä aiemmin suomalaiskuljettaja oli kuullut, ettei Ferrari enää tarjoa jatkosopimusta. Alkoi näyttää siltä, että ykkössija Australiassa Lotuksella 2013 jää Räikkösen viimeiseksi F1-voitoksi.

Yli viisi ja puoli vuotta odotettu voitto tuli sittenkin Yhdysvaltojen GP:ssä lokakuussa. Se saattaa jäädä Räikkösen viimeiseksi F1-voitoksi. Kun Ferrari vaihtuu Sauberiin, on epärealistista odottaa häneltä enää voittoja.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Räikkösen kaudesta muistetaan myös varsinkin Bahrainissa sattunut varikko-onnettomuus, jossa yksi Ferrarin italialaismekaanikoista loukkaantui.


3. Vettelin erikoiset virheet MM-taistelussa

Hamiltonia auttoi mestaruustaistelussa suuresti se, että päävastustaja Sebastian Vettelin virhelistalle tuli koko ajan lisää merkintöjä. Ensin Bakussa, sitten Ranskassa, Itävallassa ja Saksassa. Kesätauon jälkeen Monzassa, Suzukassa ja Austinissa. Yksi erikoisimmista Vettelin mokista oli hölmöily auton punnituksessa Brasiliassa.

Ferrarin saksalaistähti menetti paljon pisteitä epäonnistuneiden ohitusyritysten ja omista virheistä johtuneiden lähtöruuturangaistusten takia. Heinäkuussa hän vielä johti MM-sarjaa.


4. Ferrarin ylipäällikön yllättävä kuolema

Ferrarin pääjohtaja Sergio Marchionne menehtyi yllättäen heinäkuussa. Hänellä oli jo yli vuosi aiemmin todettu vakava sairaus. Marchionnella oli paljon päätösvaltaa myös Ferrarin F1-talliin liittyneissä asioissa. Voimakkaan johtajan menehtymisellä oli yllättävän suuri vaikutus siihen, että Ferrari ajautui vaikeuksiin loppukaudella.

Marchionne teki myös kuljettajapäätökset. Ennen kuolemaansa hän oli kesäkuussa päättänyt, että Charles Leclerc ottaa Räikkösen paikan Ferrarilla tämän kauden jälkeen.


5. Nuori tulokas Leclerc uusi tähtikuski

Charles Leclerc on ollut yksi tämän kauden kiinnostavimmista kuljettajista. Nuori monacolainen saattaa olla seuraava uusi GP-voittaja, koska ajaa ensi kaudella Ferrarilla.

Tulokaskaudellaan Leclerc on pystynyt säväyttämään monta kertaa Sauberilla. Tuloksellisesti parhaan kisansa hän on ajanut tähän mennessä Bakussa. Siellä Leclerc oli kuudes.


6. Kakkoskuski Bottas tallimääräyksen uhri

Valtteri Bottaksen kausi on ollut pettymys. Palkintosijoja tuli kahdeksan, mutta voitto jäi lopulta uupumaan.

Alkukaudella epäonnea oli harmillisen paljon. Bakun katuradalla varmalta näyttänyt voitto valui käsistä rengasrikon takia. Loppukaudella Bottas on joutunut ikävään rooliin, tallikaveri Hamiltonin apupojaksi. Sotshissa Bottas olisi pystynyt voittamaan, mutta Hamilton oli päästettävä ohi tallimääräyksellä.


7. Kärkitallien hylkäämän Alonson jäähyväiset

Kaksinkertainen maailmanmestari Fernando Alonso lähtee formula ykkösistä ajettuaan 312 F1-kisaa. Karismaattisen tähtikuljettajan poistuminen on iso menetys F1-sarjalle. Espanjalainen olisi vielä jatkanut, jos olisi saanut sopimuksen jostakin kärkitallista. Alonso on kuitenkin monissa talleissa mustalla listalla vanhojen syntiensä takia.

Alonso on ollut edelleen yksi parhaista F1-kuljettajista, vaikka McLarenilla sitä on ollut vaikea osoittaa. Hän on ainoa kuski, joka ei tänä vuonna hävinnyt tallikaverilleen kertaakaan aika-ajoissa.


8. Verstappenin ja Oconin kolari Brasiliassa

Kauden unohtumattomin kolari nähtiin Brasiliassa. Max Verstappen oli jo matkalla kauden kolmanteen voittonsa, kunnes kierroksen perässä ollut Esteban Ocon yritti ohitusta. Kolarin takia Verstappen jäi kisassa toiseksi.

Selvä enemmistö monista entisistä ja nykyisistä kuljettajista on sitä mieltä, että kolari oli täysin Oconin syytä. Ranskalaiskuljettaja unohti, että kilpailua johtavan kuljettajan kanssa pitää olla erittäin varovainen ja huolellinen, kun itse on jo kierroksen jäljessä. Oconin töniminen kisan jälkeen oli Verstappenilta täysin tuomittavaa käytöstä.


9. Sauberin uusi nousu ennen Räikkösen paluuta

Sympaattinen sveitsiläistalli nousi pois jumbosijalta Ferrarin ja Alfa Romeon tukemana. Räikkönen ei olisi tehnyt kaksivuotista sopimusta Sauberin kanssa, jos tallin tilanne olisi ollut edelleen yhtä surkea kuin kahtena edellisenä vuonna.

Sauber on tehnyt tänä vuonna erittäin hyvää kehitystyötä. Loppukaudella se sai jatkuvasti ainakin toisen autoistaan lähtemään kärkikymmeniköstä.


10. Red Bullin miesten isot päätökset

Red Bullin leirissä tehtiin suuria päätöksiä. Talli päätti katkaista 12 kautta kestäneen yhteistyön moottorikumppani Renault’n kanssa. Ensi kaudella Red Bullin autoissa on Hondan moottori. Tällä kaudella se oli jo sisartalli Toro Rosson ajokeissa.

Räikkösen sopimus Sauberin kanssa oli iso yllätys, mutta niin oli myös Red Bullin australialaiskuskin Daniel Ricciardon elokuussa ilmoittama päätös siirtyä Renault’lle.

TARJOUS: Urheilulehti puoleksi vuodeksi

49,00 €/6 kk * (norm. 87 €)

Tilaa »
  • Painettu Urheilulehti viikoittain kotiin kannettuna
  • Kaikki tilausjakson aikana ilmestyvät kausioppaat, mm. Veikkausliiga

* Määräaikainen 6 kk:n tilaus, joka ei jatku automaattisesti.