Mika Salo todisti formulamaailmaa kauhistuttaneen ulosajon paikan päältä – ”En ole ikinä ennen nähnyt mitään vastaavaa”

Julkaistu:

autourheilu
Macaon Grand Prix’n kolari säikäytti monet. Mika Salo näki Sophia Flörschin ulosajon paikan päältä.
Macaon legendaarisessa F3-kisassa nähtiin viikonloppuna yksi viime vuosien pelottavimmista autourheiluonnettomuuksista.

Saksalaiskuljettaja Sophia Flörschistä, 17, tuli matkustaja kilpailun kolmannella kierroksella. Hänen autonsa lähti ilmalentoon ja paiskautui päin japanilaisen Sho Tsuboin ajokkia, josta kimmokkeen ottanut Flörschin auto lensi radan reunavallin yli.

Ilmalento päättyi valokuvaajien käytössä olleen rakennuksen seinään. Flörschillä on kerrottu olleen ennen onnettomuutta vauhtia 276 kilometriä tunnissa.

Flörschin selkäranka murtui. Yksi ratavalvoja ja kaksi valokuvaajaa loukkaantui. Japanilaiskuski Tsuboi selvisi vähällä, vaikka hänen kypäränsäkin naarmuuntui kolarin seurauksena.

On ihme, ettei kellekään käynyt onnettomuudessa sen vakavammin. Flörsch oli maanantaina 11 tuntia kestäneessä leikkauksessa ja jää muutamaksi päiväksi toipumaan Macaoon.


Entinen F1-kuski Mika Salo, 51, näki onnettomuuden paikan päällä.

– Se oli aika hurjan näköinen. Vaikea sanoa, mitä siinä on tapahtunut. Puhuin ennen kisaa tuomarien kanssa mutten kisan jälkeen. FIA tutkii asian nyt kunnolla, Salo sanoo Ilta-Sanomille.

– Tosi oudon näköinen tilanne. Silloinhan heilutettiin keltaisia lippuja. Vaikea sanoa, mitä siinä tapahtui. Onko esimerkiksi niin, että hän (Flörsch) on ainoana missannut ne keltaiset liput, kun kaikki muut ovat hidastaneet. Katsotaan, mitä tutkinnasta selviää.

Myös Salo on sitä mieltä, että kävi valtava tuuri, kun kenellekään ei sattunut pahemmin.

– Todellakin. Flörschin auto meni niin korkealle ja otti kimmokkeen toisesta autosta sinne, missä valokuvaajat olivat. En ole ikinä ennen nähnyt mitään vastaavaa.

SMP Racingin urheilujohtaja Salo oli Macaossa seuraamassa suojattinsa Robert Shwartzmanin suorituksia. Venäläiskuski oli kisan yhdeksäs.

Salo osallistui itse Macaon F3-kilpailuun yhden kerran, vuonna 1990. Michael Schumacherin ja Mika Häkkisen välinen voittotaisto ratkesi aivan kisan loppuhetkillä, kun Häkkinen osui suoralla ohitusta blokanneen saksalaisen perään ja paiskautui reunavalliin.

Schumacher voitti, Salo oli toinen ja Eddie Irvine kolmas.

– Ihan hyvä, kävin kisassa vain kerran ja olin toinen. Se riitti.


Huippuvaativa rata

Macaon legendaarinen katurata on monien kuskien suosiossa. Kyseessä on yksi maailman vaativimmista radoista, joka on pysynyt vuosien läpi samana.

– Se on niin siisti, koska se on niin sairaan vaikea. On täysillä vedettävä osa rannassa ja sitten kaupunkiosa, jossa kierretään tosi kapeita paikkoja. Ei ole varaa pieneenkään virheeseen, tai auto on saman tien aidassa.

– Sinne ei ole tehty samanlaisia paikkoja kuin Monacossa, jossa voi nykyään tietyissä kohdin rataa ajaa suoraan, jos jarrutus menee pitkäksi.

Salo oli Macaossa ensi kertaa 28 vuoteen.

– Rata on pysynyt samana, mutta muuten siellä oli paljon enemmän rakennuksia ja ihmisiä. Paljonhan se paikka on muuttunut ja on tietysti nykyään Kiinan eikä enää Portugalin hallinnassa.

Macaon Grand Prix on yksi arvostetuimmista nuorten kuskien kisoista maailmassa. Kilpailussa oli mukana silti myös japanilaisen B-Max-tallin päällikkö Ryuji Kumita, 51.

Taiteilijanimellä Dragon kilpaillut Kumita oli mukana ensi kertaa viime vuonna, jolloin hän ajoi ulos aika-ajoissa ja joutui sivuun loukkaannuttuaan.

Nyt Dragon selvisi kisaan asti ja sijoittui viimeiseksi. Nopein kisakierros oli yli 15 sekuntia hitaampi kuin kisan voittajan Dan Ticktumin.

Salo on samanikäinen kuin Dragon.

– Ja Gabriele Tarquini voitti WTCC:n (World Touring Car Cup) mestaruuden. Hän on melkein 60 ja oli aikoinaan Tyrrellillä minun testikuskina. Ei tehnyt kyllä itse mieli yhtään ajaa, Salo sanoi.

WTCC:tä ajettiin Macaossa F3-kisan oheisluokkana. Salo ei ole enää pariin vuoteen ajanut kisoja ja hän on sanonut, että häntä tuskin enää nähdään ajamassa tosimielellä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt