Formula 1

20 vuotta sitten yli miljoona suomalaista tapitti aamuyöllä uskomatonta Mika Häkkisen formuladraamaa – lue massiivinen paketti kaikkien aikojen F1-kaudesta 1998

rac

Julkaistu:

Mika Häkkisen ensimmäisestä maailmanmestaruudesta tulee kuluneeksi 20 vuotta.
Apina on pudonnut selästä. 29-vuotias Formula 1 -kuljettaja Mika Häkkinen on ajanut uransa ensimmäiseen F1-voittoon Espanjan Jerezissä. Historiankirjoihin kirjoitettu päivämäärä on 26. lokakuuta 1997. Suomalainen on vihdoin saavuttanut yhden tavoitteistaan.

Kolmeakymmentä ikävuotta lähestyvällä Häkkisellä on Formula ykkösissä takanaan seitsemän vuotta ja 96 GP:tä. Uran saavutukset tiivistyvät kuitenkin tässä vaiheessa vaatimattomaan luetteloon: 1 voitto, 1 paalupaikka, 1 nopein kierros.

Häkkisen menestyksen esteenä on ollut niin epäonnea, kuin tekniikkamurheita; McLaren-tallin autot eivät ole olleet kovin luotettavia ja talli on ollut elämänkaarensa ehkä pahimmassa aallonpohjassa.

Kauden 1998 alkaessa Mika Häkkinen on ensimmäisen kerran ehdolla jopa maailmanmestariksi. McLarenin suomalaiskuski on yksi viidestä mestariehdokkaasta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vahvoja ehdokkaita Häkkisen lisäksi ovat Ferrarin Michael Schumacher, Williamsin Jacques Villeneuve ja Heinz-Harald Frentzen sekä Häkkisen tallitoveri David Coulthard.

Kaudelle 1998 suunniteltu auto on Williamsilta siirtyneen suunnittelijagurun Adrian Neweyn käsialaa. Talvitesteissä Neweyn uusin luomus MP4-13 on ollut huikaisevan nopea.

Moottori on entistä kehittyneempi versio, jonka luotettavuusongelmat on Mercedes-Benzin mukaan onnistuttu ratkaisemaan. 770-hevosvoimaisen moottorin uskotaan olevan koko sarjan voimakkain.

Renkaat ovat japanilaiset Bridgestonet. Testeissä renkaiden toimintakyky on ilahduttanut McLarenin tiimiä. Tallipäällikkö Ron Dennisin mukaan niin Häkkinen kuin Coulthard ovat juuri nyt tulossa uransa kypsimpään vaiheeseen.

Kaiken pitäisi olla kunnossa. Häkkinen lähtee kauteen 1998 luottavaisena ja erittäin nälkäisenä.

Yksi asia on kuitenkin varmaa: Formula 1:ssä tuhansien pikku yksityiskohtien pitää loksahtaa paikalleen, jotta tuloksena olisi yksittäinen voitto puhumattakaan maailmanmestaruudesta.
  • Mika Häkkisen menestyksen myötä suomalaisille tuli tutuksi selostaja Matti Kyllösen ääni. Ennen massiivista mestaruuskauden läpikäyntiä voit kuunnella yllä olevalta videolta, mitä Kyllöselle jäi päällimmäisenä mieleen Häkkisen upeasta ajosta vuonna 1998.
Australian Grand Prix 1998

Melbourne, 8. maaliskuuta 1998. Ilma väreilee auringon kuumentaessa Albert Parkin katuradan pintaa. Tunnelma on odottava. Yhteensä 22 autoa on ryhmittynyt lähtöruudukkoon tuhansien hevosvoimien tuottaessa korvia huumaavaa ääntä. Moottoriurheilun ystäville tuo V10-moottorien tuottama ääni on kauneinta musiikkia.

Ensimmäisessä lähtöruudussa hopeanvärisessä McLaren-Mercedeksessä istuu Vantaalta maailmalle ponnistanut Mika Häkkinen. Hän on ollut edellisenä päivänä nopein kaikista 22 kuljettajasta. Hopeista väriä löytyy myös kakkosruudusta. Häkkisen tallikaveri David Coulthard hävisi suomalaiselle aika-ajoissa vain 0,047 sekuntia.

Kierrokset nousevat ohjaamossa ja moottorissa. Kello 14:00 paikallista aikaa Albert Parkin lähtövalot sammuvat. Ensimmäisen mutkan kärkipaikkaa tavoittelee 22 kunnianhimoista kuljettajaa. Tällä kertaa kertaa se on Mika Häkkinen Suomesta.

Kauden ensimmäinen kilpailu lähtee sujumaan hyvin. Häkkinen on johdossa ensimmäiseen varikkopysähdykseensä asti, jonka hän tekee kierroksella 24. Johtoon siirtyy kierroksen ajaksi tallikaveri Coulthard.

Coulthardin mentyä tekemään varikkopysähdyksensä Häkkinen ottaa uudelleen johdon ja pitää kärkipaikan hallussaan seuraavat 10 kierrosta.

Tilanne näyttää lupaavalta. Sitten tapahtuu jotain omituista. Suomalaisen McLaren kurvaa toistamiseen varikolle, mutta ajaa pysähtymättä varikkosuoran läpi ja palaa radalle. Häkkisen ja McLaren-tallin radioliikenteessä on ollut häiriö. Johtopaikka on menetetty ja Coulthard kykenee repäisemään runsaan 12 sekunnin johdon.

Häkkisen elimistö alkaa tuottaa adrenaliinia, joka muuttuu suomalaisen ajohaalarin sisällä sisuksi. Alkaa takaa-ajo. Kierroksella 39 sisuuntunut suomalainen ajaa kilpailun nopeimman kierrosajan: 1.31,649.

Häkkinen saa ajettua Coulthardin kiinni mutta kilpailun loppu häämöttää jo. Häkkisen kannattajat jännittävät ehtiikö suomalainen ohi tallikaveristaan.

Vain kaksi kierrosta ennen maaliviivaa, kierroksella 56, tapahtuu kilpailun seuraava yllätys.

Coulthard hidastaa vauhtiaan ja Häkkinen pääsee helposti ohi. Voitto. Maamme-laulu. Kyyneleet. Samppanja.

Tunteikas Häkkinen saa lempinimen Crying Finn.

– Sitä fiilinkiä ja tunnetta, jonka siinä tilanteessa tuntee, sitä ei oikein osaa pukea sanoiksi. Ehkä se johtuu siitä kaikesta, jota olen Formula ykkösissä kerinnyt tehdä ja kokea vuodesta 1991 lähtien. Voittaminen on aina tässä hommassa tärkeintä, ja kun sen saavuttaa, tuntee tehneensä jotakin tavallisesta poikkeavaa, Häkkinen kertoo.

Yllättävän voiton taustalla on Häkkisen ja Coulthardin tekemä herrasmiessopimus. Tallikaverit olivat sopineet jo ennen lähtöä, että se joka ehtisi ensimmäiseen mutkaan ensimmäisenä, saisi kilpailla rauhassa voitosta.

– En voi muuta sanoa kuin sen, että David on todellinen herrasmies, ja että olen hänelle suuren kiitoksen velkaa. En tiedä kovinkaan monta ajajaa lajin historiassa, joka olisi tehnyt saman, Häkkinen sanoo.

McLaren-kaksikon jälkeen kolmanneksi ajaa Williamsin Heinz-Harald Frentzen. Pisteille ajavat myös Ferrarin Eddie Irvine, Williamsin Jacques Villeneuve ja Sauberin Johnny Herbert.

Keskeyttäneitä on kaikkiaan kolmetoista, heidän joukossaan moottorivian kokeva Michael Schumacher. Ainoastaan yhdeksän autoa ajaa maaliin.

Taistelu maailmanmestaruudesta on alkanut!

Katso alla olevasta kuvakarusellista kuvia osakilpailusta!



Häkkisen ja Coulthardin sopupeli herättää valtavasti huomiota maailmalla. Australian Formula 1 -kilpailun järjestäjät jättävän protestin. FIA ilmoittaa harkitsevansa tallimääräysten kieltämistä tulevaisuudessa. Brittilehdet tuohtuvat.

Johtava brittiläinen vedonlyöntitoimisto William Hill ilmoittaa, että se muuttaa Formula 1 -vedonlyöntiään ennen kauden toista MM-osakilpailua. Vedot koskevat tästä lähin tallien sijoituksia; ei enää yksittäisten ajajien. Häkkisen kauden ensimmäistä ja uran toista voittoa ei arvosteta.

Brasilian Grand Prix 1998 

Australiasta F1-sirkus suuntaa Brasilian São Pauloon. Näyttämönä toimii Interlagosin rata.

Sunnuntai 29. maaliskuuta 1998. Ulkolämpötilan näyttäessä +35 astetta, lähtöruudukon kärkikaksikko on kuin toisinto Australiasta: Häkkinen ja Coulthard. McLaren on ollut aika-ajoissa lyömätön.

Paalupaikan saavuttanut Häkkinen oli aika-ajojen selvästi nopein kuljettaja. Hän kiersi Interlagosin radan McLarenillaan ajassa 1.17,092. Tuolla ajallaan hän oli 0,665 sekuntia nopeampi tallitoveriaan David Coulthardia. Kolmanteen ruutuun yltänyt Williamsin Heinz-Harald Frentzen on jo yli sekunnin Häkkistä hitaampi.

Autot valuvat lämmittelykierrokselta lähtöruudukkoon tupakkamainosten hallitessa Interlagosin rata-aluetta. 80 000 katsojaa odottaa malttamattomina kauden toisen osakilpailun starttia. Kärkiautot joutuvat odottamaan viimeisten autojen ryhmittymistä omiin lähtöruutuihinsa. Kuljettajat tuijottavat viittä punaista valoa. Valojen sammuessa alkaa heidän työnsä.

Ruokamyrkytyksen kourissa oleva Häkkinen saa loistavan lähdön ja tallikaveri David Coulthard seuraa perässä. Suomalainen katoaa horisonttiin ja toisista kuskeista ei ole enää uhkaa.

Kisa on Häkkisen dominointia. Vauhdikkaimmillaan suomalaisen McLaren kiertää Interlagosin radan aikaan 1.19,337. Häkkinen ajaa kymmenen nopeinta kierosta koko 72 kierroksen mittaisessa kisassa.

Suomalainen johtaa kilpailua alusta loppuun ja lyö tallitoverinsa David Coulthardin 1.102 sekunnilla. Kolmanneksi ajaa Ferrarin Michael Schumacher.

Yleisön heittelemät ohjelmalehtiset roskaavat Interlagosin pääkatsomon edustan. Vain 12 autoa pääsee lopulta maaliin.

Brasilian kilpailu on Häkkiselle helppo analysoitava. Ongelmia ei juuri ollut. Häkkinen kuvailee kilpailua nautinnolliseksi, paria paikkaa lukuunottamatta.

– Pahin paikka oli ihan lopussa, kun törmäsin johonkin kovaan. Se saattoi olla lintu tai jotain, en tiedä, hän sanoo.

Häkkinen saavuttaa Grand Slamin. Formula ykkösissä Grand Slam on harvojen herkkua ja suomalainen liittyy saavutuksillaan tähän harvojen kerhoon. Termillä tarkoitetaan sitä, että kuljettaja saavuttaa aika-ajoissa paalupaikan, ajaa kilpailun nopeimman kierroksen ja johtaa kilpailun jokaista kierrosta ajaen voittoon.

Voitto on Häkkiselle jo kolmas peräkkäinen. Hattutemppu. Maailmanmestaruustaistelu on alkanut hyvin.

Brittilehdet hehkuttavat Häkkisen voittoa: "Maaginen Mika! Häikäisevä Häkkinen!". Lehdissä kirjoitetaan, että formulafanit oppivat tätä vauhtia vääjäämättä Suomen kansallislaulun sanat ulkoa.

Kauden kahden ensimmäisen kisan jälkeen Häkkisellä on koossa 20 MM-pistettä. Toistamiseen toiseksi ajanut Coulthard on 12 pisteessä. Frentzenillä on kuusi pistettä ja Michael Schumacherilla neljä pistettä.

Seuraava osakilpailu ajetaan Argentiinassa.

Katso alla olevasta kuvakarusellista kuvia osakilpailusta!



Formula 1 -kuume nousee Suomessa Mika Häkkisen menestyksen mukana. Seuraava MM-osakilpailu ajetaan vielä kaukana Suomesta, Etelä-Amerikassa, mutta sen jälkeen sirkus siirtyy Eurooppaan. Muun muassa kaikki lennot Helsingistä Nizzaan Monacon Grand Prix’tä edeltävällä viikolla on jo varattu. Sports Academy -ravintolassa Helsingin Kaivokadulla kuullaan huudahdus: "Häkkinen on seuraava maailmanmestari!"

Argentiinan Grand Prix 1998 

McLarenin tallipäällikkö Ron Dennis päästää ajajansa heti Brasilian kisan jälkeen lomille.

David Coulthard lentää New Yorkiin kymmenen päivän lomalle ja Häkkinen suuntaa lepäilemään Argentiinan naapuriin Uruguayihin. Lomapaikaksi valikoituu Punta del Este. Buenos Airesiin saapuu kisaamaan kaksi hyvin levännyttä miestä.

Buenos Airesin hitaalla Autodromo Oscar Alfredo Galvezilla McLaren-kaksikon pahimmaksi vastustajaksi uumoillaan Ferrarin Michael Schumacheria.

12. huhtikuuta 1998 paalupaikalta kisaan lähtee jälleen hopeanvärinen McLaren-Mercedes. Tällä kertaa autossa istuu mies Skotlannista, David Coulthard. Skotti on kiertänyt radan nopeimmin aikaan 1:25.852. Kakkosruudussa on saksalainen Michael Schumacher. Hän onnistui rikkomaan aiemmin kaudella nähtyä kaavaa. Mika Häkkinen hävisi tallitoverilleen aika-ajoissa +0.780 sekuntia, joten hän joutuu katselemaan Coulthardin auton perää ruudussa kolme.

Tutut punaiset valot sammuvat. Häkkinen syöksyy ensimmäiseen mutkaan kuin tuulihaukka saaliin kimppuun. Mika on toinen. Erävoitto saksalaisesta. Coulthard johtaa kilpailua ja tilanne näyttää McLarenin kannalta jälleen hyvältä.

Kilpailun toisella kierroksella saalistajasta tulee saalis. Schumacher ajaa Häkkisen kiinni ja alkaa taistelu. Saksalainen näyttäytyy vuoroin vasemmassa, vuoroin oikeassa McLarenin peilissä. Ei saa antaa tuumaakaan periksi! Häkkinen yrittää kiiruhtaa pakoon, mutta turhaan.

Jo toisella kierroksella Schumcher kuittaa Häkkisen ohi. Schumilla on autossaan Goodyearin uudenmalliset renkaat. Eturenkaat ovat vanhaa mallia 25 milliä leveämmät, joten Schumacher on pystynyt säätämään autoaan eri tavalla kuin kauden kahdessa ensimmäisessä kilpailussa.

Viidennellä kierroksella saksalainen peto siirtyy puoliväkisin kärjessä olevan David Coulthardin ohi. Skotti ottaa mutkan liian laajasti ja saksalainen hyödyntää tilaisuuden. Autot koskettavat toisiinsa ja Coulthard pyörähtää. Häkkinen on toisena.

Schumacher ajaa kahden pysähdyksen taktiikalla, kun Häkkinen käy varikolla vain kerran. Siitä huolimatta Häkkinen ei saa Schumacheria kiinni tämän toisen pysähdyksen aikana.

Kilpailun lopussa alkaa tihkusade ja rata muuttuu liukkaaksi.

Loppukierroksilla Häkkinen ei ota riskejä. Hän hiljentää vauhtiaan niin paljon, että maalissa ero on Schumacherin eduksi 22.899 sekuntia. Kolmannen sijan vie Ferrarin Eddie Irvine. Coulthard on vasta kuudes. Italialainen perinnetalli katkaisee McLarenin ylivoiman.

Palkintokorokkeella Häkkinen kastelee samppanjalla Eddie Irvinen, Ferrarin tallipäällikkö Jean Todtin ja Michael Schumacherin.

Häkkisellä on koossa 26 MM-pistettä ja hän johtaa edelleen sarjaa. Michael Schumacher nousee sarjassa toiseksi 14 pisteellä ja David Coulthard on pisteen päässä saksalaisesta.

Katso alla olevasta kuvakarusellista kuvia osakilpailusta!



Mika Häkkinen ja hänen kihlattunsa Erja Honkanen ilmoittavat menevänsä alkukesästä Suomessa naimisiin. Häkkisen johto MM-sarjassa on nostanut formulat suomalaisten tv-suosikeiksi. Argentiinan osakilpailu on kyseisen viikon katsotuin tv-ohjelma lähes 1,2 miljoonalla katsojalla.  

San Marinon GP 1998 

Kaukokisojen jälkeen formulasirkus palaa Eurooppaan. 26. huhtikuuta vuorossa on San Marinon GP Imolassa.

Häkkiselle tämä tarkoittaa uransa sadannen Formula 1 MM-osakilpailun starttia. Häneltä kysytään suunnitelmista, mitä on luvassa sadannen kilpailun jälkeen. Häkkinen vastaa lyhyesti: – Kahdessadas.

Lauantain aika-ajoissa Coulthard kiertää Imolan Autodromo Enzo e Dino Ferrarin 4,930-kilometrisen radan paalulle oikeuttavaan aikaan 1.25,973. Häkkisen aika alittuu 0,102 sekunnilla.

Häkkisen nopea kierros kaatuu radalla poikittain olevaan Benettonin Giancarlo Fisichellaan. Viimeisen yrityksen viimeisessä mutkassa menee leveäksi ja tallikaveri vie pidemmän korren.

McLarenit valtaavat eturivin kauden kolmannen kerran. Kolmas aika-ajossa on Michael Schumacher. Saksalainen toivoo sunnuntain kisaan sadetta, mutta turhaan. Huhtikuun loppu on Italiassa kesäinen ja lämmin.

Startti tapahtuu tuttuun tapaan McLarenien kiitäessä kaksoisjohtoon. Heti hopeanuolten perässä tulee Michael Schumacherin punainen Ferrari. Sadattuhannet suomalaiset tv:n katselijat jännittävät Häkkisen puolesta. Mika pitää kiinni toisesta sijasta. Sadannen osakilpailun voitto on mahdollinen.

10. kierroksen tienoilla Häkkisen takapyörät lyövät lukkoon kun hän vaihtaa vaihdetta alaspäin. Häkkinen yrittää sinnitellä, mutta ongelmat autossa pahenevat.

18. kierroksella Häkkisen vauhti hidastuu selvästi. Vaihde on jumittunut neloselle. Kisassa tarvitaan kaikkia vaihteita. McLaren ryömii varikolle ja katoaa tallin uumeniin kuin haavoittunut eläin. Mercedeksen vaihdelaatikko on hajonnut. Häkkisen uran sadas kisa on ohi. Ei pisteitä. Ei kunniaa.

Vian syyksi ilmenee huonolaatuinen kuulalaakeri. Hemmetin kuulalaakeri! Miksi sen pitää pettää juuri nyt?!

– Aikamoista silppua sieltä ainakin löytyy, kun laatikko avataan, Häkkinen kuvailee medialle vaihdelaatikkonsa sisältöä.

Paalupaikalta lähtenyt David Coulthard hallitsee kilpailua loppuun asti ja pitää Michael Schumacherin takanaan.

Maaliviivan ylittävä skotti saa McLarenin tallipäällikkö Ron Dennisin huokaisemaan helpotuksesta. Coulthardin auton öljynjäähdytin osoitti kisan aikana vaarallisia merkkejä telemetriatiedoissa. Kuuma sää ja jäähdyttimen tukkineet roskat nostivat öljyn lämpötilan vaarallisen korkealle. Keskeytys oli uhkana myös Coulthardille.

McLarenin lisäksi molemmat Ferrarit nousevat palkintokorokkeelle Eddie Irvinen ajaessa kolmanneksi.

Häkkinen ei ole ainoa, jolla on epäonnea. Maaliin ajaa vain yhdeksän autoa 22:sta.

Skotti nousee Imolan voitollaan kolmen pisteen päähän suomalaisesta. Saksalainen Schumacher on jo kuuden pisteen päässä.

Häkkinen astelee median eteen suihkunraikkaana. – Keskeyttäminen ja pistejohdon kaventuminen 12:sta vain kolmeen ei helpota elämääni. Mutta ei se yöuniakaan vie, Häkkinen toteaa.

Kokonainen kansakunta pohjoisessa toivoo, että epäonni ei seuraa Häkkistä seuraavassa kisassa Espanjassa.

Katso alla olevasta kuvakarusellista kuvia osakilpailusta!

  

San Marinon GP:n ja Espanjan GP:n välissä Mika Häkkinen piipahtaa Suomessa. Hän osallistuu Hugo Boss -shopin virallisiin avajaisiin Helsingin Erottajalla. Hugo Bossin pääsuunnittelija Werner Baldessarini luonnehtii Häkkistä hyväksi malliksi. Suunnittelijan mukaan suomalaisessa kilpa-ajajassa yhdistyvät maskuliinisuus, herkkyys ja seksikkyys.

Espanjan Grand Prix 1998 

Finnairin halvat lennot (menopaluu 2585 markkaa) ja pääsylippujen helppo saatavuus tuovat Kataloniaan satoja suomalaisia formulafaneja. Katsomossa komeilee Suomen lippujen meri.

Mika Häkkisen ja David Coulthardin nimillä varustettujen Mercedes-lippisten (135 markkaa) ja T-paitojen (145 markkaa) menekki on melkoista. Suomi on formulahuumassa.

Koko kansan Mika vastaa huumaan ajamalla Espanjassa Circuit de Catalunyan radalla nopeimman ajan: 1:20.262. Paalupaikka on Häkkisen uran neljäs ja kauden kolmas. Se on myös McLarenin viides peräkkäinen paalupaikka kaudella.

Hitaampi hopeanuoli ei sekään ole hidas. Coulthard kellottaa ajan 1:20.996. Kolmanneksi ajaa tuttuun tapaan Schumacher ajalla 1:21.785.

Kisapäivä 10. toukokuuta on äitienpäivä. Mikä olisi hienompi lahja suomalaisille äideille kuin Formula 1 -voitto sinivalkoisin värein?

Hopeanvärinen turva-auto Mercedes-Benz CLK kiertää vielä viimeisen kerran radan ennen kuin Formula 1 -autot päästetään irti. Televisiokuvissa näkyy lähtöjärjestys: Häkkinen, Coulthard, Schumacher, Fisichella. Sen jälkeen loput. Katsomot ovat ääriään myöten täynnä ihmisiä.

Yksi formulakilpailun tärkeimmistä hetkistä on startti. Se onnistuu Häkkiseltä loistavasti, suomalaiset huutavat. Schumacher menettää heti kaksi sijaa ja putoaa viidenneksi. Edessä on kuitenkin 65 kierrosta ja mitä tahansa voi tapahtua. Imola ei saa toistua.

Häkkisen ylivoima Espanjan paahteessa on läkähdyttävää. Suomalainen ajaa kierroksella 25 kisan nopeimman ajan 1:24.275.

Murskaavaa ylivoimaa. Joidenkin mielestä tylsää. Kärkikaksikko karkaa, johdossa ylivoimainen Mika Häkkinen. Varsinainen perinteinen kilvanajo mies miestä vastaan käydään sijoista kolme alaspäin.

Irvine ja Fisichella pyörähtävät soralle. Mika Salon autosta nousee savupilvi ilmaan.

Häkkinen ajaa oikeasti kilpaa noin kymmenen kierrosta, tyytyy kymmenen sekunnin johtoonsa ja välttelee sen jälkeen vain virheitä.

Kierroksella jääneitä suomalainen saa ohitella ihan urakalla. 65 kierroksen jälkeen viikonloppu on paketissa.

– Olihan se (ohittaminen), ihan hymy tulee naamalle kun paukauttaa suoralla ohi vaan. Kiviä vaan lenteli kauhee määrä kypärästä ja sen takia mä en voinut ajaa perässä. Ne kun menee johonkin ilmanottoon. Välillä piti myös saada ilmaa koneelle ajamalla vieressä. Eli oli pakko haukata raikasta ilmaa ja sitten vaan ohi. Ja heittämällä, Häkkinen kuvailee.

Aila Häkkinen saa Mika-pojaltaan hienon lahjan: Espanjan GP:n murskavoitto, Maamme-laulu ja Suomen lippujen liehunta.

– Kiitos äiti ja onnea, ja onnea kaikille muillekin Suomen äideille, Häkkinen viestittää tiedotusvälineiden kautta.

Täydellinen poika. Ailalle ja koko Suomelle.

McLarenin talli ottaa suvereenin kaksoisvoiton.

Häkkinen marinoituu samppanjassa, tällä kertaa kuulalaakeri ei pettänyt. Samppanjakylvyn saa myös McLaren-tallin saudiarabialainen osaomistaja Mansour Ojjeh. Voitosta saadulla kymmenellä pisteellä Häkkinen kasvattaa MM-johtoaan.

Mika Häkkinen 36 pistettä, David Coulthard 29 pistettä ja Michael Schumacher 24 pistettä.

Katso alla olevasta kuvakarusellista kuvia osakilpailusta!

 

Mika Häkkinen turhauttaa britit. Brittilehtien mukaan David Coulthardin pitäisi olla niskan päällä eikä Mika Häkkisen. Formulasarjan tupakkamainonta puhututtaa. Seuraavassa kisassa kotikaupungissaan Monacossa Häkkisellä on mahdollisuus sivuta Keke Rosbergin "Suomen ennätystä" eli viittä MM-voittoa.

Monacon Grand Prix 1998 

Monaco. Moottoriurheilukisojen kruununjalokivi ja kisa, jonka jokainen kuljettaja haluaa uransa aikana voittaa. Mika Häkkinen on osallistunut Monacon Grand Prixiin kuusi kertaa. Hänen paras - ja ainoa - sijoituksensa on ollut kuudes. Tällä kertaa auto tuntuu sopivan Häkkiselle ja mies on muutenkin kunnossa. Häkkinen sanoo osaavansa radan mutkat paremmin kuin millään toisella MM-näyttämöllä.

Harjoituksissa Mika antaa myrskyvaroituksen – hän on radan nopein mies. Tämä antaa luottamusta aika-ajoihin. Monacon Grand Prixissä kaksi tekijää vaikuttaa kilpailun tulokseen enemmän kuin missään muualla: lähtöruutu ja sää. Säähän ei voi vaikuttaa. Lähtöruutuun voi.

Häkkinen tekee työtä, työtä ja työtä. Paalupaikka varmistuu vihdoin yhdeksännellä yrityksellä. Suomalaisen nopein aika on 1:19.798. Häkkinen kertoo olleensa aika-ajoissa poikkeuksellisen hermostunut. Jalat eivät tahtoneet enää kantaa.

Edellisestä suomalaisvoitosta Monacossa on kulunut jo 15 vuotta. Nyt Häkkisen unelma on askeleen verran lähempänä.

David Coulthard lähtee kilpailuun kakkosruudusta Häkkisen vierestä. Eroa tallikaveriin on +0,339 sekuntia. McLaren on jälleen onnistunut.

Benettonin Giancarlo Fisichella ajaa kolmanneksi ja Michael Schumacher neljänneksi.

24. toukokuuta 1998 formulakansan katseet ovat suuntautuneet Monacoon. Kuuluisa katurata kylpee auringossa.

Molemmat McLarenit saavat loistavan lähdön. Häkkinen johtaa ja vetää autoletkan ensimmäiseen Sainte Dévote -mutkaan. Häkkinen ajaa eroa Coulthardiin runsaasti: kolmen kierroksen jälkeen ero on melkein kolme sekuntia. Haastaja Schumacher jumittuu Fisichellan Benettonin taakse.

McLarenin 18. kierroksen kirous palaa takaisin kummittelemaan Monacoon. Tällä kertaa David Coulthardin auto hyytyy ja päästää savut pihalle. Fisichella nousee toiseksi ja Schumacher kolmanneksi.

Kierroksen 37 päätteeksi Häkkinen tulee ensimmäiselle varikkostopilleen. Pysähdys kestää noin yhdeksän sekuntia. Johtopaikka säilyy.

Kierroksella 38 Michael Schumacher rymistelee Alexander Wurzin Benettonin ohi. Miesten autot osuivat ohituksissa toisiinsa pari kertaa.

Uima-altaalle tullessa Schumin auton takapää osuu kaiteeseen. Jotain menee selvästi rikki. Kierroksen päätteeksi Schumacher ajaa hitaasti varikolle.

Schumin Ferrarin takapyörän ripustusta korjataan varikolla pitkään ja haastaja on jo valmis luovuttamaan. Saksalainen palaa kuitenkin radalle muutaman kierroksen kärjelle jääneenä. Kun Häkkisen voitto näyttää jo varmalta, McLaren-talli alkaa antaa hänelle radiolla ohjeita suomeksi. Hassulta kuulostava puhe naurattaa suomalaista.

78 kierrosta on takana ja Mika Häkkinen ajaa McLarenillaan ylivoimaiseen voittoon. Ero toiseksi ajavaan Giancarlo Fisichellaan on yli 11 sekuntia. Mika on Monte Carlon sankari. Ylivoimaisuudesta kertoo se, että Häkkinen saavuttaa Monacossa kauden toisen Grand Slamin. Eddie Irvine on kolmas ja Mika Salo neljäs.

Häkkinen tuulettaa voittoaan ennennäkemättömällä tavalla. Brittilehdet ihmettelevät: "Mika ei olekaan hapannaama!" / "Häkkinen näyttää tunteensa latinon lailla!".

Englantilaiset, ranskalaiset ja italialaiset toimittajat kärkkyvät voittajan haastatteluja, mutta Mikalta irtoaa nyt kommentit vain suomeksi: ”Voi tätä riemua!”.

Voitosta nauttiva viitaton sankari pääsee nauttimaan ruhtinas Rainierin illalliselle ruhtinaan palatsiin. Häkkinen paljastaa medialle, että smokki oli puhdistettu ja silitetty ja kengät lankattu jo ennen kisaa.

Juuri ennen illallisten alkua Häkkinen lainaa smokkiinsa rusetin rallin maailmanmestari Ari Vataselta. Voittojuhla jatkuu Monacossa läpi yön.

Voitostaan Monacossa Häkkinen saa talliltaan miljoonan dollarin, noin 5,5 miljoonan markan, bonuksen. Suomalainen on taistellut itsensä legendojen, kuten Graham Hill, Jackie Stewart, Ayrton Senna ja Alain Prost, joukkoon.

Häkkinen johtaa MM-sarjaa 46 pisteellä. Tallikaveri David Coulthard on toisena 29 pisteellä ja Michael Schumacher kolmantena 24 pisteellä.

Katso alla olevasta kuvakarusellista kuvia osakilpailusta!



Formulahäät! Mika Häkkinen ja Erja Honkanen vihitään Monacon kaupungintalossa. Siviilivihkimistä on todistamassa vain kourallinen ihmisiä. Apulaispormestarin pitämä puhe saa hääväen nauramaan vedet silmissä.

Ranskalaiset ja italialaiset lehdet ylistävät Mika Häkkisen voittoa Monacon F1-kilpailussa. Englantilaisille Häkkisen voitto on sen sijaan katkera pala. The Times -lehden mukaan F1-sarja tylsistyy, kun Häkkinen voittaa koko ajan.

Mika Häkkinen on tällä hetkellä maailman tunnetuin suomalainen.

Kanadan Grand Prix 1998 

Toukokuu vaihtuu kesäkuuhun ja Formula 1-sirkus rantautuu Kanadaan. Kisanäyttämönä toimii 4,421 kilometrin pituinen Circuit Gilles Villeneuve. Tukevassa MM-johdossa oleva tuore ukkomies on harjoitusten nopein.

Aika-ajoissa Häkkinen joutuu tunnustamaan tallitoverinsa David Coulthardin paremmakseen. Coulthard ajaa nopeimman kierrosajan 1.18,213. Suomalainen ajaa kakkosruutuun ajalla 1.18,282. Häkkisen takana kolmannessa ruudussa vaanii Michael Schumacher.

Lähtösuoran valot sammuvat erittäin tuulisen ja koleahkon sään vallitessa Montrealissa. Häkkinen saa huonon lähdön ja Michael Schumacherin ohjastama Ferrari syöksyy vasemmalta ohi.

Ensimmäiseen mutkaan tultaessa Benettonin Alexander Wurz osuu Jean Alesin Sauberiin.

Wurzin auto lennähtää ilmaan ja pyörii kolmella voltilla hiekalle, minne ajautuvat myös Sauberin Johnny Herbert ja Prostin Jarno Trulli.

Kisa keskeytetään alle 30 sekuntia lähdön jälkeen.

Hiekalle ajautuneet kuljettajat nousevat autoistaan ja juoksevat varikolle hakemaan uutta autoa. Tulossa on uusintalähtö.

Häkkiselle uusintalähtö tulee kuin tilauksesta. Tällä kertaa Schumacher ei saa päästä ohi.

Valot sammuvat Montrealissa nyt toiseen kertaan. Häkkisen auto hyytyy välittömästi uusintalähdön jälkeen. McLaren-Mercedeksen vaihdelaatikko on hajonnut. Monacon vastakruunattu kuningas on poissa pelistä. Keskeytys on Häkkiselle kauden toinen.

Vaihdelaatikkorikkoisen McLarenin nilkuttaessa nurmikolle Trulli ja Alesi kolaroivat jälleen ensimmäisessä mutkassa ja ajautuvat ulos radalta. Trullin auto jää keikkumaan Alesin auton päälle ja syttyy tuleen.

Turva-auto tulee vetämään formulaletkaa.

Turva-auton poistumisen jälkeen kärkipaikalla olevan David Coulthardin McLaren hajoaa kaasupolkimen elektroniikkavikaan. Kyseessä on jälleen McLarenia vainonnut kierros 18. Ferrarin Michael Schumacher siirtyy kärkeen.

Synkkä sunnuntai McLarenille. Lopulta Schumacher nousee ylivoimaiseksi voittajaksi kymmenen sekunnin aikasakostaan huolimatta.

Schumacher saa rangaistuksen törkeästä ajotavastaan. Hän ajoi varikolta tullessaan Heinz-Harald Frentzenin Williamsin kylkeen, mikä johti Frentzenin keskeyttämiseen.

Kisa on tapahtumarikasta kaaosta. Katsojille mielekästä, talleille kallista. Lopulta vain 10 autoa 22:sta pääsee maaliin. Turva-auto on käynyt radalla kolmeen eri otteeseen.

Fisichella ajaa Benettonilla toiseksi ja Schumacherin tallitoveri Eddie Irvine on kolmas.

Keskeytyksestä huolimatta Häkkinen taistelee edelleen väkevästi maailmanmestaruudesta.

Katso alla olevasta kuvakarusellista kuvia osakilpailusta!



Mika ja Erja Häkkinen avioituivat Porvoon Tuomiokirkossa. Häitä tanssitaan Haikon kartanossa. Saksan Mercedes Benz antaa hääpäiväksi morsiusparin käyttöön legendaarisen noin 10 miljoonaa markkaa maksavan 600 Pullman Landaulet Mercedeksen.

Mika Häkkisestä tehdään laulu suomeksi ja englanniksi. Mika Sundqvistin kappale on tehty yhteistyössä Mika Häkkinen fan clubin kanssa. Kappale soi mm. monacolaisessa diskossa.

Ranskan Grand Prix 1998 

Lyhyen hääloman jälkeen Mika Häkkinen matkustaa F1-sirkuksen mukana Ranskaan. Magny Coursin radalla ajettavassa kauden kahdeksannessa MM-osakilpailussa käydään kilvanajon lisäksi väkivallatonta hermosotaa McLarenin ja Ferrarin välillä. Montrealin GP:n jälkeen McLarenin luotettavuus on asetettu kyseenalaiseksi. Kuumin puheenaihe Magny Coursissa on se, pystyykö Ferrari kuromaan MM-sarjan toisella puoliskolla McLarenin etumatkan kiinni.

Häkkinen vastaa spekulaatioihin olemalla vapaiden harjoitusten nopein ja ajamalla aika-ajoissa paalupaikalle ajalla 1:14.929. Talliin ja kuljettajiin kohdistuvasta paineesta huolimatta Häkkinen onnistuu valtaamaan uransa kuudennen ja kauden viidennen paalupaikan. – Tämä oli ehdottomasti kauden paras paalupaikkani, hän kommentoi mediaväelle.

Häkkisen vierestä starttaa MM-sarjassa toisena oleva Ferrarin Michael Schumacher. Saksalainen jää Häkkisen ajasta 0,230 sekuntia. Tallikaveri David Coulthard jää paalupaikasta runsaat neljä kymmenystä ja on kolmas.

28. kesäkuuta 1998. Mika Häkkinen istuu hopeisessa McLarenissa Magny Coursin moottoriradalla, joka sijaitsee keskellä Ranskan maaseutua. Sää on aurinkoinen ja lämmin. TV-kuvissa näkyy, miten Häkkinen napsauttaa kypäränsä visiirin kiinni. Schweppes on ostanut mainospaikan Häkkisen visiiristä.

Valot – ...kolme, neljä, viisi ja NYT! Häkkinen ampaisee paalupaikalta liikkeelle. Täydellinen startti! Kamerakuvat vaihtuvat lähtöhurmoksesta Jos Verstappenin Stewartiin, joka seisoo lähtöruudukossa. Auto ei hievahdakaan. Keltaiset liput liehuvat ja F1-lähetykseen ilmestyy teksti: "RACE STOPPED". Kisa keskeytetään ja luvassa on uusintastartti. Ei voi olla totta!

Autot ajetaan lämmittelykierrokselta lähtöruutuihin toisen kerran. Paalupaikalla oleva Häkkinen päästää kytkimen luistamaan ylös liian aikaisin. Kolme valoa on jo syttynyt, eikä hän ehdi enää korjata tilannetta.

Häkkinen pidättelee autoa jarrulla, mutta kytkin kuumenee. Valot sammuvat – startti. Vaihde tempaisee niin lujaa kiinni, että takapyörät sutivat. Painajainen.

Häkkinen joutuu päästämään ennen ensimmäistä oikealle kääntyvää mutkaa sekä Michael Schumacherin, että Eddie Irvinen ohitseen. Jos ensimmäinen startti olisi hyväksytty, Häkkinen johtaisi tällä hetkellä kilpailua. Nyt hän joutuu metsästämään kahta Ferraria edellään.

Irvine tekee Häkkisen edessä kaikkensa päästääkseen Schumacherin karkuun. Ero kasvaa jatkuvasti.

Kierroksella 20 kolmantena ajavan Häkkisen ero johdossa olevaan Schumacheriin on jo yli 14 sekuntia. Irvinen tulppa pitää. Viimeisessä Lycée-mutkassa Häkkinen pyörähtää hiekalle, mutta saa jatkettua matkaansa. Hän putoaa tallikaverinsa taakse neljänneksi.

Coulthardin varikkopysähdyksessä ilmenee, että auton tankkausmekanismissa on vika. Autoon ei saada millään lisää polttoainetta. Coulthard pysähtyy varikolla peräti neljä kertaa kisan aikana. Tallikaverin epäonnen avulla Häkkinen nousee takaisin kolmanneksi.

Häkkinen yrittää vielä viimeisellä kierroksella ohitusta Irvinesta, mutta turhaan.

Ruutulippu ohitetaan seuraavassa järjestyksessä: Michael Schumacher, Eddie Irvine, Mika Häkkinen. Ferrarit nöyryyttävät McLarenia. Voitto on Schumacherin uran 30:s.

Kansainvälisen lehdistön edessä Häkkinen yrittää kiistää pettymyksensä. Se on kuitenkin vaikeaa.

– Startti oli neljä miinus, Häkkinen tilittää.

Voitto nostaa Schumacherin Häkkisen vakavaksi haastajaksi MM-tittelin tavoittelussa. Häkkinen johtaa MM-sarjaa enää kuuden pisteen erolla.

Häkkisellä on 50 MM-pistettä, Schumacherilla 44 pistettä ja David Coulthardilla 30 pistettä.

Katso alla olevasta kuvakarusellista kuvia osakilpailusta!



Mika Häkkisen tallikaveri David Coulthard valittaa Mirror-lehdessä kohtaloaan "epäonnen kuskina", joka on jäänyt Häkkisen varjoon.

Brittilehdet vihjailevat, että McLarenin pomo Ron Dennis suosii suomalaista Mika Häkkistä maanmiehensä David Coulthardin kustannuksella. Dennisiä syytetään siitä, ettei hän ole antanut tarpeeksi tukeaan David Coulthardille.

Myös Schumacher herättää keskustelua: yli 4000 äänestäjää eli 47 prosenttia internetkyselyyn vastanneista vastaa "kyllä" kysymykseen, onko Schumacher vaarallinen kuljettaja. 

Britannian Grand Prix 1998 

Heinäkuu 1998. Sää Silverstonen moottoriradalla on harmaa ja sateinen. Peribrittiläinen McLaren saapuu kotiradalleen kaksi peräkkäistä tappiota kokeneena. Kauden puoliväli on ylitetty ja Michael Schumacher on kuronut MM-pisteissä lähelle Häkkistä. Katsomossa liehuu Union Jack-lippujen lisäksi myös paljon siniristilippuja. Häkkinen ja Coulthard ovat tällä maaperällä kuumaa kamaa. Paikalle on tullut myös brittiläisen Mika Häkkinen -faniklubin jäseniä.

Häkkinen tarjoilee herkkua faneilleen ja moottoriurheilun ystäville. Suomalaisen ohjastama hopeanuoli kiertää Silverstone Circuitin paalupaikkaan oikeuttavaan aikaan 1:23.271. Uran seitsemäs paalupaikka on saavutettu. Ero toiseksi tulleeseen Michael Schumacheriin on puoli sekuntia. Häkkinen toteaa medialle, että formuloissa puoli sekuntia on valovuosi. Tallikaveri David Coulthard jää Häkkisestä yli sekunnin ja on neljäs. Williamsin Jacques Villeneuve kiilaa kolmanneksi.

Ranskan uusintalähtö kummittelee vielä Häkkisen takaraivossa. Silverstonessa startin pitää onnistua nappiin ja Häkkinen on harjoitellut tosissaan. Koelähtöjä on kertynyt ennen Silverstonen kisaa vajaat viisikymmentä.

12. heinäkuuta 1998. Koko aamun Keski-Englantia härnännyt sade loppuu paria tuntia ennen starttia. Rata on silti paikoin märkä. Märkyys ei suomalaista pelota, vaikka Schumacheria on totuttu pitämään parhaana sadekelin kuskina. Häkkinen on harjoitellut tällä kaudella paljon märissä oloissa.

Tutut valot sammuvat. Tällä kertaa Häkkinen ei nosta kytkintä ylös liian aikaisin. Startti onnistuu täydellisesti. McLaren-Mercedeksen 770 hevosvoimaa vapautuu moottorista ja Mika lähtee vetämään autoletkaa. Silverstonen rata on paikoin märkä, joten Häkkinen pyrkii hakemaan parasta kuivaa ajolinjaa.

Häkkinen kasvattaa välimatkaansa muihin kuskeihin kierros kierrokselta. Hänen vauhtinsa on hurjaa. Tässä vaiheessa suomalainen on kiinni selvässä voitossa.

Puoli tuntia startin jälkeen vesisade alkaa uudelleen ja yltyy. Autoja alkaa suistumaan radalta solkenaan. Häkkisen johto 20 kierrosta ennen maalia on 40 sekuntia. Silverstonen radalla se merkitsee melkein puolta kierrosta.

Sateen lisäksi rataa pyyhkii navakka tuuli, joten näkyvyys on lähes olematon paitsi autojen nostattamien, myös luonnon omien vesipyörteiden vuoksi.

Kierroksella 42 Häkkisen McLaren ajautuu siltakaarteessa vesiliirtoon, minkä seurauksena hänen autonsa pyörähtää pari kertaa ympäri. Hopeanuoli sinkoutuu radalta soramatolle, mutta palaa nurmikon kautta radalle.

Suomalainen pääsee jatkamaan matkaansa. Yleisö taputtaa rajusti.

Häkkisen auton etusiiveke vahingoittuu kuitenkin sorapiruetin aikana niin pahasti, että hänen on pakko hidastaa vauhtia.

Kuskien lisäksi useat kommentaattorit televisiossa ihmettelevät, miksi kilpailua ei keskeytetä täysin. On selvää, että rata on käynyt liian vaaralliseksi.

Sade yltyy edelleen ja koko Silverstone muistuttaa enemmän kiemurtelevaa joenuomaa kuin moottorirataa. 22 autosta mukana on enää 11. Kilpailun johto lähettää radalle turva-auton.

Sääntöjen mukaan turva-auton ilmestyessä radalle toisia ei saa ohittaa. Edellä ajavien kiinniottoa ei erikseen kielletä.

Häkkisen etumatka on hetkessä kurottu umpeen ja kaksi kolmasosaa kilpailusta on kuin pyyhkäisty pois. Eihän tämä nyt näin voi mennä?

Eniten turva-autosta hyötyy Ferrarin Michael Schumacher, joka pääsee Häkkisen kannoille kuten kilpailun alussa. Turva-auto ajaa viisi kierrosta, sade taukoaa ja kilpailijat ampaisevat täyteen vauhtiin.

Alkaa taistelu. Kuskien hermot ja taidot ovat nyt koetuksella. Häkkinen ajaa kuin myrskytuuli karkuun saksalaista Schumacheria, joka on päässyt aivan Häkkisen kannoille.

Kierros 51. Häkkisen McLaren syöksyy ulos radalta Beckettsin kurvissa, leikkaa kaarteen sorakentän läpi, mutta palaa suomalaisen ohjauksessa uudelleen radalle. Mika ei luovuta! Aiempi ulosajo on vahingoittanut hänen autonsa etusiivekkeen minkä vuoksi hopeanuoli ei pysy täysin kontrollissa. Suomalaisen kisa on muuttunut märäksi painajaiseksi.

McLarenin vaurioituneen etusiivekkeen vuoksi Häkkinen ei pysty vastaamaan Schumacherin vauhtiin. Lisäksi takana vaanii uusi uhka: Ferrarin Eddie Irvine.

Kierroksia on kuitenkin jäljellä niin vähän, että Häkkinen saa pidettyä toisen Ferrarin takanaan.

Kisan viimeiseltä kierrokselta Michael Schumacher ei ajakaan ruutulipulle. Hän on saanut 10 sekunnin aikarangaistuksen. Saksalainen on ohittanut kanssakilpailijansa keltaisen lipun jälkeen kierroksella 43 vähän ennen turva-auton ilmestymistä radalle.

Hetkeä myöhemmin maalisuoralle kurvaa Mika Häkkisen hopeinen McLaren-Mercedes. Ruutulippu heiluu! Mutta kuka on voittaja?

Tulostaulun perusteella Häkkinen on 24 sekunnin päässä Schumacherin takana ja näin saksalaisen aika kestää kymmenen sekunnin lisän. Schumacher on voittaja.

Turva-auton lähettäminen radalle ryöstää kisaa dominoineelta Mika Häkkiseltä 40 sekunnin johdon ja voiton. Yhdeksän autoa 22:sta on ajanut maaliin.

Palkintokorokkeella raikuu Saksan kansallislaulu Deutschlandlied. Häkkinen suihkuttaa katkeraa samppanjaa. Paras mies ei tällä kertaa voittanut.

– Olen äärimmäisen pettynyt, mutta huonomminkin olisi voinut käydä, Häkkinen kommentoi kisan jälkeen.

Suomalaiselta kysytään kisan jälkeen ulosajoista.

– Kun menee 150 taulussa ja välillä puoli metriä ilmassa kylkimyyryä nurmen ja hiekan yli, niin kyllä siinä menee rautakin rikki. Karmean näköistä jälkeä, Häkkinen harmittelee.

McLaren tekee kilpailun jälkeen valituksen. Tutkivat toimitsijat löytävät keltaisen lipun heiluttamisessa ja rangaistuksen täytäntöönpanossa muotovirheitä, minkä vuoksi koko rangaistus mitätöidään. Se ei vaikuta kilpailun lopputulokseen, mutta parantaa Schumacherin aikaa.

Schumacher ottaa kolmannen peräkkäisen voittonsa ja kutistaa Häkkisen MM-etumatkan pelkkään kahteen pisteeseen.

Katso alla olevasta kuvakarusellista kuvia osakilpailusta!



Häkkinen käy Britannian GP:n jälkeen ajamassa testejä Italiassa Monzan radalla. Testien perusteella Häkkinen uskoo pystyvänsä näyttämään Schumacherille ja Ferrarille.

Suomessa Keimolan vanhan moottoriradan rippeet puretaan pois. Tunnetuin kasvatti on Mika Häkkinen, joka aloitti uransa Keimolan mikroautoradalla vuonna 1976.

Itävallan Grand Prix 1998

Formula 1-sirkus saapuu Itävaltaan Hermann Tilken suunnittelemalle A1-Ringille.

Rankkasade peittää Spielbergin kaupungissa sijaitsevan radan ja sen lähitienoot paksuun vaippaansa noin tunti ennen aika-ajon alkua.

Näkyväisyys on liki olematon, kun autojen renkaat nostattavat vesiryöppyjä. Autot tekevät piruetteja ja käyvät joko nurmikon tai soran puolella. Tallit pelaavat varikolla uhkapeliä ja jokainen viivyttää lähtöään radalle. Tunnin mittaisen aika-ajotapahtuman puolivälissä sade kuitenkin lakkaa. Päästään tositoimiin.

Häkkinen ottaa aika-ajossa riskin. Hän lähtee radalle puolimärän kelin renkailla. Alku ei lupaa kuitenkaan hyvää; suomalainen luistele vesilätäköissä ja on parin kolmen kierroksen ajan lähes muiden jaloissa.

Vielä muutama minuutti ennen loppua Häkkinen on vasta kahdeksantena. Sisu, taistelutahto ja McLaren lennättävät suomalaisen lopulta kolmanneksi ajalla 1:30.517.

Aika-ajon nopein ajalla 1:29.598 on Benettonin Giancarlo Fisichella. Paalupaikka on 25-vuotiaan italialaisen uran ensimmäinen. Toinen on kokenut Sauberin Jean Alesi.

Coulthard pääsee kisaan vasta ruudusta 14. Schumacher on neljäs.

26. heinäkuuta 1998. Kilpailupäivä. Sateet ovat väistyneet ja sää on aurinkoinen Itävallan Spielbergissä. Häkkinen lähtee kisaan toisesta rivistä. Valot sammuvat 10. kerran tällä kaudella. Häkkinen ampuu McLareninsa kolmannesta lähtöruudusta kärkeen Giancarlo Fisichellan ja Jean Alesin välistä. Hopeanuolen renkaat ovat kuin purukumia tiessä.

Ensimmäisessä mutkassa Toranosuke Takagi pyörähtää jarrutuksessa. Hän törmää muutamaan muuhun autoon.

Kolmannessa mutkassa Schumacher onnistuu nousemaan sijalle kaksi. Samassa mutkassa kolisee jälleen. Osallisina ovat David Coulthard, Mika Salo, Jos Verstappen sekä Pedro Diniz. Turva-auto otetaan radalle.

Muutaman kierroksen jonossa ajelun jälkeen kilpailu jatkuu normaalisti. Schumacher ajaa Häkkistä takaa kuin piruuntunut ampiainen. Suomalainen ei anna tuumaakaan periksi.

Suomalaisen ja saksalaisen kamppailu on hengästyttävää katsottavaa. Kierroksella 16 tapahtuu. Schumacher ajaa Jochen Rindt -mutkassa leveäksi. Maranellon punainen ori singahtaa ilmalentoon ja laskeutuu etusiipi edellä maahan. Siipi irtoaa, pirstaloituu ja palaset lentelevät ilmaan. Televisiokuvissa näkyy miten Schumacherin kypärä heittelehtii rajusti ilmalennon seurauksena. Auto saa muitakin kolhuja. Saksalainen on juuri ohittanut varikkotien, joten hänen täytyy ajaa kokonainen kierros rikkinäisellä autolla päästäkseen varikolle.

Schumin auton keula vaihdetaan 19,3 sekunnissa ja saksalainen putoaa 16:nneksi. Alkaa uusi takaa-ajo, ja jo pian saksalainen on kuuden parhaan joukossa. Häkkinen on kuitenkin jo kaukana.

Kilpailun lopussa Schumacherin edellä on enää kaukana horisontissa McLarenin kaksikko ja 15,5 sekunnin päässä tallikaveri Eddie Irvine.

Kolme kierrosta ennen maalia Eddie Irvinen autoon tulee "jarruongelmia", jotka hidastavat hänen vauhtiaan niin että Michael Schumacher pääsee hänen ohitseen.

Ohituksen jälkeen jarruongelmat ilmeisesti korjaantuvat itsestään, koska Irvinen vauhti palaa entiselleen. Kaikki puhuvat kielletystä tallimääräyksestä, mutta Ferrari ei myönnä mitään.

Neljä-viisi kierrosta ennen maalia Häkkisen ote on herpaantua. Mika näkee katsomossa satoja Suomen lippuja ja "Hyvä Häkä" -lakanoita. Hän kokee kypärän sisällä valtavan tunnelatauksen.

– Minun piti melkein nipistää itseäni, että keskity nyt, nyt pitää ajaa taas.

Tunnelatauksen takia Häkkisen kuulo tekee hänelle tepposia. – Tuntui että kone ei vääntänytkään mutkasta lähdettäessä. Ajattelin, että voi ei, kohta se hajoaa, hän kertoo. Mercedeksen moottorissa ei ole kuitenkaan mitään vikaa.

Häkkinen ajaa ruutulipulle ensimmäisenä. Ja tällä kertaa hän todella on voittaja. Schumacherin voittoputki on katkaistu.

Häkkinen tuulettaa voittoaan niin, että Bridgestone-lippalakki putoaa päästä. Maamme-laulu kajahtaa ilmoille ja palkintojenjaon jälkeen samppanja kastelee ajohaalarit. Suukottelu Erja-vaimon kanssa kruunaa päivän.

Jäljellä on vielä kuusi osakilpailua. Häkkisellä on pisteitä koossa 66 ja Schumacherilla 58. Kolmantena sarjassa on Coulthard 36 pisteellään.

Katso alla olevasta kuvakarusellista kuvia osakilpailusta!



Mika Häkkinen katsotaan parhaaksi Suomi-kuvan kirkastajaksi Ilta-Sanomien Suomen Gallupilla teettämässä kyselyssä. Häkkisen valttikortteja ovat kohteliaisuus ja herrasmiesmäinen käyttäytyminen. 29-vuotias Häkkinen on kiitollinen saamastaan luottamuksesta.

Saksan Grand Prix 1998

Itävallan A1-Ringiltä siirrytään noin 600 kilometrin päähän Saksaan Hockenheimin radalle.

Kilpailu on McLarenille todella tärkeä, sillä kilpailukeskus on tallin moottorivalmistajan Mercedes-Benzin koti- ja testirata.

Paperilla Hockenheimin rata on hyvin yksinkertainen: vain kaksi shikaania katkaisee täysillä ajettavat pitkät suorat. Autojen säätämisessä tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman suuri nopeus suorilla. McLarenin käyttämät Mercedes-Benzin moottorit ovat sarjan tehokkaimmat ja McLaren on ennakkoon vahvoilla Hockenheimissa.

Katsomomerta hallitsee punainen väri ja Saksan liput. On muistettava, että Saksan GP on maailmanmestaruudesta kamppailevan Michael Schumacherin kotikisa. Lisäksi kotikisaansa ajaa Ralf Schumacher ja Heinz-Harald Frentzen.

Häkkinen ajaa saksalaisyleisön edessä uransa kahdeksannen paalupaikan ajalla 1:41.838. Aika-ajot ovat Häkkisen näytöstä alusta loppuun. Toiseksi sijoittunut David Coulthard häviää Häkkiselle yli puoli sekuntia. Kolmanteen lähtöruutuun ajaa Williamsin Jacques Villeneuve. Katsomon suursuosikki Schumacher on aika-ajossa vaikeuksissa ja joutuu lähtemään kilpailuun yhdeksännestä lähtöruudusta. Schumacher ajaa kotiyleisön edessä kauden huonoimman aika-ajonsa.

Eturivin valtauksen jälkeen McLaren ja moottorintoimittaja Mercedes julkistavat Häkkisen ja Coulthardin vuoden mittaisen jatkosopimuksen. Työpaikka ja paalupaikka on taattu.

2. elokuuta 1998. Formula 1 -autojen moottorien tuottama kuumuus saa ilman väreilemään Hockenheimin lähtösuoralla. Kaikki on valmista kauden 11. kilpailun starttiin. Sää on pilvinen mutta kuiva. Satatuhatpäisen saksalaisyleisön tuottaman metelin kuulee jopa moottorien karjunnan yli.

Valot syttyvät ja sammuvat. Molemmat McLarenit saavat loistavan lähdön. Häkkinen lähtee tuttuun tapaan vetämään autoletkaa perässään. Edessä on 45 kierrosta 6.823 kilometrin mittaista rataa.

Katsomoissa liput liehuvat, torvet soivat ja ilotulitusraketit räjähtelevät, kun autot kiertävät rataa. Yleisö on hurmoksessa.

Varmaotteiset ja nopeat McLarenit johtavat kisaa kierros kierrokselta. Häkkinen tulee varikolle kierroksella 26 hakemaan autoonsa polttoainetta ja uudet renkaat. Tallikaveri Coulthard saa johtaa kilpailua kahden kierroksen ajan. Sen jälkeen formulaorkesterin kapellimestariksi palaa Mika Häkkinen.

Kaksitoista kierrosta ennen maalia Häkkisen McLarenin moottori alkaa menettää tehoaan. Kolmantena ajava Villeneuve saavuttaa Häkkistä ja Coulthardia lähes sekunnin jokaisella kierroksella. McLarenin varikolta annetaan Häkkisen korvanappiin käskyjä säätää moottoria ohjaamosta käsin. Häkkinen säätää, mutta mitään merkittävää muutosta ei tapahdu. Lopulta varikolta annetaan suomalaiselle selvä ja helposti ymmärrettävä komento: "HANAA!".

Aivan Häkkisen kannassa ajava Coulthard huomaa myös, että Häkkisen autossa kaikki ei ole kunnossa. Mercedeksen moottori vuotaa nimittäin öljyä. Ajaminen on vaikeaa Coulthardille, sillä Mikan autosta suihkuava öljy peittää hänen näkyvyytensä. Takaa uhkaavasti lähestyvä Williams kuitenkin pakottaa pitämään vauhtia yllä.

Loppua kohti Villeneuven on luovuttava hyvään malliin päässeestä jahdista, sillä hänen autoonsa iskee vika. Villeneuve varmistaa kuitenkin kolmospaikan. Öljyä vuotava Mercedeksen moottori kestää ja McLarenit ajavat kaksoisvoittoon. Häkkinen hyppää autostaan ulos ja kaappaa auton suunnittelijan Adrian Neweyn riemuisaan syleilyyn.

Palkintokorokkeella Häkkisen nyrkit nousevat tuttuun tapaan takomaan ilmaa. Saksan liikenneministeri Matthias Wissman luovuttaa Häkkisen palkinnon. Samppanja suihkuaa ja hymy on herkässä.

– Deivitti sano kisan jälkeen että se oli niinku ihan öljystä peitetty. Siellä oli yksinkertaisesti jotakin häikkää, Häkkinen kommentoi moottoriongelmiaan medialle.

Kauden kuudes ja uran seitsemäs GP-voitto tuo Häkkiselle 16 pisteen etumatkan Ferrarin Michael Schumacheriin. MM-kilpailussa toisena oleva saksalainen jää kotiyleisönsä edessä viidenneksi.

Punaiseen pukeutunut saksalaisyleisö poistuu Hockenheimin moottoriradan katsomoista pettyneenä.

Häkkisen voitto on erittäin tärkeä myös moottorinvalmistaja Mercedekselle, sillä Mercedes voitti Saksan Formula 1 -kilpailun edellisen kerran 44 vuotta sitten 1954.

Häkkisellä on MM-pisteitä 76, Schumacherilla 60 ja Coulthardilla 42.

Katso alla olevasta kuvakarusellista kuvia osakilpailusta!



McLaren testaa autojaan kolme päivää Jerezin radalla Etelä-Espanjassa. Talli pyrkii löytämään autoihinsa oikeat säädöt seuraavaksi ajettavaa Unkarin osakilpailua varten.

Ferrari-tallilla on raju viikon mittainen testiohjelma testiradallaan Italian Fioranossa. Asiantuntijoiden mukaan Ferrarin kiivas testitahti on merkki siitä, että talli on ollut huolestunut autonsa heikkenevästä suorituskyvystä.

Unkarin Grand Prix 1998

20 kilometriä Budapestin koillispuolella sijaitsevassa laaksossa on Hungaroringin moottorirata. 3.975 kilometrin mittainen rata on syheröinen, mäkinen ja kapea asvalttinauha.

Hungaroring on ollut aina suomalaisten formulaturistien mekka. Siniristilippumeri velloo katsomoissa nyt kiihkeämmin kuin koskaan aikaisemmin. Häkkisen menestys saa suomalaiset moottoriurheilun ystävät liikkeelle.

Rohkeimpien arvioiden mukaan suomalaisfaneja on paikalla jopa 17 000. Finnair on joutunut lisäämään viisi ylimääräistä suoraa lentoa Budapestiin. Unkarin lentoyhtiö Malev palvelee lähes kymmenellä lisävuorolla.

Hungaroringin taikasana on pito. Tuuli puhaltaa pölyä viereisiltä kukkuloilta laaksossa olevalle radalle, joten rata on tavannut olla osakilpailun alussa likainen ja liukas. Bridgestone tuo Unkariin entistä leveämmät eturenkaat, jotka takaavat vieläkin paremman pidon.

Aika-ajoissa suomalaisyleisö saa rahoilleen vastinetta. Noin 19 minuuttia ennen aika-ajojen loppumista Häkkinen kiidättää McLareninsa nopeimmin radan ympäri. Paalupaikkaan oikeuttava aika on 1.16,973. Häkkisen kauden seitsemäs ja uran kahdeksas paalupaikka on totta. Ero toiseksi ajaneeseen tallitoveri David Coulthardiin on 0,158 sekuntia ja Michael Schumacheriin 0,393 sekuntia.

Häkkisen paalupaikan varmistuttua Hungaroringin leirintäalueella laitetaan sauna päälle. Tyrvääläisfanien löylyhuoneena toimii puolijoukkueteltta ja kiuas on tehty unkarilaisesta puutarhagrillistä ja rikotuista pihalaatoista. Saunan kerrotaan lämpenevän kolmessa tunnissa.

16. elokuuta 1998. Hungaroringin katsomot täyttyvät innokkaista faneista, heidän joukossaan tuhansia suomalaisia. Siniristilippujen perusteella on Unkarin osakilpailu on muuttunut Suomen GP:ksi. Häkkisen paalupaikka on ollut vain alkupala. Nyt ryhdytään ahmimaan pääruokaa ja loppuhuipennuksena toivottavasti makeaa jälkiruokaa.

Autot ryhmittyvät lämmittelykierrokselta lähtöruudukkoon. Sää on helteinen ja kuiva. Lämpömittari näyttää noin kolmeakymmentä astetta.

Autot singahtavat liikkeelle. F1-autojen tuottama meteli iskee päin kasvoja. Se on huumaava ja repivä. Auto numero 8 ajaa ensimmäiseen mutkaan kärkipaikalla. Se on Häkkinen Suomesta! Suomalaiskatsojat huutavat. Mikan takana tulee tallikaveri David Coulthard.

McLarenit ajavat kärkisijoilla reilusti kisan puolivälin yli. Häkkinen tulee varikolle kierroksella 46. Hänen McLareninsa hallittavuus on alkanut heiketä selvästi.

Varikkostopin yhteydessä Häkkinen menettää kärkipaikan Schumacherille. Tallikaveri Coulthard oli käynyt varikolla hetkeä aiemmin.

Seuraavilla kierroksilla Häkkisen McLarenin vauhti hiipuu vain lisää. Häkkis-fanien ilmeet alkavat kivettyä. Mihin ihmeeseen Häkän vauhti on kadonnut?

Suomalainen valittaa autonsa balanssia, hän ei pysty hallitsemaan sitä. Kyseessä on tekninen vika auton jousituksessa. Myös kaasupolkimessa on vikaa.

Kuusi kierrosta ennen maalia Häkkinen putoaa kuudennelle sijalle. Hänen edellään ajavat Michael Schumacher, David Coulthard, Jacques Villeneuve, Damon Hill ja Heinz-Harald Frentzen. Unelma Unkarin GP:n voitosta on murentunut.

Voittoon ajaa pahin kilpakumppani Michael Schumacher. Suomalainen on kuudes ja saa ainoastaan yhden MM-pisteen.

Saksalainen juhlii voittoaan podiumilla rajusti. Schumille samppanjaa, Häkkiselle vettä.

Suomalaisen kasvoilla näkyy raju pettymys: ”Kyllä tuntuu pahalta”. Schumacher kiitää haastattelusta toiseen mairea hymy kasvoillaan. Hän kuvailee voittoaan uransa tunteellisimmaksi. Schumacherin voiton myötä Häkkisen MM-johto kaventuu seitsemään pisteeseen.

Paikalla olevat suomalaiset eivät juhli. Jokainen joutuu käsittelemään Häkkisen tappion omalla tavallaan.

Tyrvääläinen formulaporukka käyttää tappion tuoman olotilan helpottamiseen vanhaa perinteistä tapaa: sauna ja löyly helpottavat oloa. Sauna, jonka kiuas on tehty unkarilaisesta puutarhagrillistä.

Katso alla olevasta kuvakarusellista kuvia osakilpailusta!



Unkarin epäonnen jälkeen Häkkinen virkistää mieltään Prahassa, jossa hän vierailee ensi kertaa. Häkkinen osallistuu McLaren-tallin isoon pr-tapahtumaan ja tapaa muun muassa tšekkiläisen jääkiekkoilijan Dominik Hasekin.

Loppukiri kohti Formula 1:n maailmanmestaruutta alkaa. Edessä ovat Spa, Monza, Nürburgring ja Suzuka. Kaikkiaan jaossa on vielä 40 MM-pistettä.

Belgian Grand Prix 1998

Mika Häkkinen on vuorostaan haastajan asemassa Belgian Spassa. Span luonnonkaunis rata on yksi Häkkisen kilpakumppanin Michael Schumacherin suosikeista. Saksalainen sanoo Spata kotiradakseen, koska se sijaitsee lähinnä hänen syntymäkaupunkiaan Kerpeniä ja hän on ajanut siellä paljon. Lisäksi lajin tilastot suosivat Schumia ainakin Spassa. Hän on voittanut Spassa kolme kertaa peräkkäin vuosina 1995-1997. Voittoja hänellä on kaikkiaan neljä.

Kotikisa tai ei, Häkkinen näyttää Schumacherille kuka on isäntä talossa. McLaren numero 8 kiertää Span radan aikaan 1:48.682. Nopein aika syntyy viimeisellä minuutilla ja viimeisellä rengaskerralla. David Coulthard tulee toiseksi ajalla 1:48.845.

Todellinen yllättäjä on kahden vuoden takainen maailmanmestari Damon Hill. Hän kiitää Jordanilla kolmanteen ruutuun. Michael Schumacher on suosikkiradallaan neljäs. Saksalainen häviää Häkkiselle yli 1,3 sekuntia.

30. elokuuta 1998. Rankkasade on kastellut koko Span radan litimäräksi aamun lämmittelyjen aikana. Lämpötila on kolea elohopean noustessa vain noin 10 lämpöasteeseen. Sateen odotetaan lisääntyvän kilpailun kuluessa.

Kilpailu alkaa. McLarenit saavat eturivistä hyvän lähdön ja Häkkinen nappaa kärkipaikan. Autojen renkaat alkavat välittömästi nostaa vesisuihkuja ilmaan. Takana tulevien kuskien näkyvyys on surkea.

Eau Rouge -mutkaa lähestyttäessä Coulthardin auto käväisee radan vasemmassa laidassa olevan nurmikon päällä. Hän menettää autonsa hallinnan, ja sinkoutuu turva-aitaan radan oikeassa reunassa.

Alkaa rytinä. Ilma on useiden sekuntien ajan täynnä Formula 1 -autojen osia: renkaita, siivekkeitä, vääntynyttä metallia ja säleitä. Rata on kolarin jälkeen hetken savun peitossa ja ilmassa leijuu kumin, bensiinin ja autoista sinkoutuneiden osien käry.

Kaikkiaan 13 autoa on ajanut yhteen F1-historian pahimmassa joukkokolarissa. Autoja on tuhoutunut kymmenien miljoonien markkojen edestä. Yksikään kuljettaja tai katsoja ei ole loukkaantunut. Kilpailu keskeytetään välittömästi ja rataa ryhdytään siivoamaan romusta.

Uusintalähtö tapahtuu noin tunnin kuluttua kolarista. Startissa on mukana 18 autoa. Mika Salo, Rubens Barrichello, Olivier Panis ja Ricardo Rosset eivät pääse osallistumaan uusintastarttiin. Rata on edelleen märkä.

Valot sammuvat nyt toisen kerran. Häkkinen saa huonon lähdön ja jää puristuksiin sisäkaarteeseen. Damon Hill nousee hänen ohitseen, mutta Schumacher on aivan Häkkisen rinnalla.

Häkkinen yrittää painostaa Schumacheria, mutta saksalainen ei väistä milliäkään. Häkkisen auto pyörähtää märällä radalla ja pysähtyy. Hän yritti kääntää McLareniaan, mutta englantilainen Johnny Herbert ajaa Sauberillaan päin Häkkistä. Suomalainen on ulkona pelistä.

Saksalaisyleisö riemuitsee Häkkisen keskeytystä. Katsomossa huudetaan: "Michael on maailmanmestari!".

Häkkinen marssii naama totisena McLarenin huoltoautoon, eikä suostu kommentoimaan kolaria millään tavalla. Häkkisen mieli on synkempi kuin Span yllä oleva taivas.

– Mika kertoo olevansa hyvin surullinen, eikä hän anna lausuntoja. Olkaa hyvä ja menkää pois, McLarenin tiedottaja Anna Guerrier sanoo uteliaalle lehdistölle.

Kilpailun edetessä autoja kuljettajia putoaa pelistä pois yksi kerrallaan. Michael Schumacher on onnistunut nousemaan johtoon Damon Hillin ohi.

Voitto näyttää saksalaiselle selvältä. MM-taisto kääntyy saksalaisen eduksi.

Kierroksella 25 Schumacher törmää kuitenkin täysin yllättäen David Coulthardiin, jota saksalainen on ohittamassa kierroksella. Schumacherin auton oikea eturengas lentää kuin tykillä ammuttuna kauas ilmaan ja ripustukset hajoavat täysin. Myös Coulthardin auto kokee vaurioita. Häkkisen pahin vastustaja on ulkona kilpailusta.

Varikolla Schmacher nousee vihaisena autostaan ja lähtee silmät palaen kohti varikolle ajanutta Coulthardia. Ferrari-tallin jäsenillä on täysi työ pitää Schumacher aisoissa, ettei hän lyö skottia. Schumacherin raivo on yhtä punaista kuin hänen autonsa.

Häkkinen huokaisee huoltoautossa helpotuksesta syvän järkytyksen jälkeen. MM-taisto pysyy ennallaan.

Schumacherin ja Coulthardin yhteenajosta ehtii kulua vain minuutti, kun Ferrarin Eddie Irvine ajaa ulos. Paria minuuttia myöhemmin Giancarlo Fisichella ja Shinji Nakano osuvat toisiinsa tuhoisin seurauksin.

Formula 1 -kilpailu on muuttunut totaaliseksi romuralliksi.

Tässä vaiheessa peräti 16 autoa on keskeyttänyt erilaisten kolareiden takia.

Kisan voittoon ajaa Damon Hill, joka tuo samalla Jordan-tallin ensimmäisen ykköstilan kautta aikojen. Ralf Schumacher täydentää tallin kaksoisvoiton. Sauberin Jean Alesi on kolmas.

Maalin pääsee lopulta vain kahdeksan autoa.

Taistelu maailmanmestaruudesta jatkuu erittäin tiukkana. Jäljellä on vielä kolme osakilpailua. Ratkaisu saattaa tapahtua vasta kauden päätöskisassa Japanissa.

Katso alla olevasta kuvakarusellista kuvia osakilpailusta!



Italialaiset fanit väittävät Coulthardin eliminoineen tahallaan Michael Schumacherin Span kilpailussa Belgiassa.

Kun Coulthard ja Mika Häkkinen testaavat autojaan Italiassa Monzassa, italialaiset Ferrari-fanit buuaavat Coulthardille. Häntä syytetään banderolleissa tappajaksi.

Median mukaan maailmanmestaruustaistelun kiihtymisestä syntyneet paineet alkavat näkyä Mika Häkkisessä.

Italian Grand Prix 1998

Italian GP:llä on pitkä ja komea historia. Ensimmäisen kerran Monzassa ajettiin kilpaa vuonna 1922.

"Forza Ferrari" on huuto, jolta Autodromo Nazionale Monzalla ei voi välttyä. Ilmassa väreilee kuumeista odotusta ja katsomon lippumeri julistaa yhden tallin erinomaisuutta. Monza on Ferrarin rata. Saksalainen Michael Schumacher on italialaisyleisön kultapoika ja unelmavävy.

Aika-ajoissa Schumacher huudattaa punaiseen verhoutunutta yleisöä. Hän kiidättää Ferrarinsa paalupaikalle ajalla 1:25.289. Toisen kerran tällä kaudella kumpikaan McLaren ei lähde eturivistä. Schumacherin viereltä kisaan lähtee maailmanmestaruutta puolustava Williamsin Jacques Villeneuve. Mika Häkkinen ajaa kolmanteen lähtöruutuun oikeuttavan ajan 1:25.679. Tallikaveri David Coulthard on neljäs.

Aurinko paahtaa Monzan puistossa sijaitsevaa moottorirataa. 5,770 kilometriä pitkä rata kierretään kilpailussa 53 kertaa. McLaren on Monzassa pakkovoiton edessä. Moottoriurheilupyhätön keskinopeudet ovat korkeat, joten radan pitäisi sopia McLarenille parhaiten. Valtavat tifosit koristavat yleisömerta, joka odottaa kärsimättömänä kilpailun alkua.

13. syyskuuta 1998. Punaiset valot sammuvat. Häkkinen saa ilmiömäisen lähdön. Alle viisi sekuntia valojen sammumisesta suomalainen on noussut kolmannesta ruudusta johtopaikalle. Häkkisen taakse nousee tallikaveri Coulthard. Ferrarien lähtö epäonnistuu totaalisesti kotiyleisön edessä.

Jo kolmannella kierroksella McLarenit ovat ajaneet kauas karkuun takana tulevilta Ferrareilta. Kilpailu näyttää hyvältä Häkkisen kannalta.

Kierroksella 8 tapahtuu kummia. David Coulthard nousee suoralla Häkkisestä ohi ja kilpailun johtoon. Onko Häkkisellä tekniikkaongelmia vai onko kyse tallin taktiikasta?

Häkkinen valittaa, että auto on tasapainoton ajettava. Auton renkaisiin on laitettu väärä ilmanpaine. Kilpaa ajaminen on vaikeaa. Kierroksen 17 alkaessa Schumacher on alle puolen sekunnin päässä. Suomalainen joutuu kamppailemaan tosissaan saksalaista vastaan.

Hieman edempänä radalla johtopaikalla olevan David Coulthardin McLarenin moottori räjähtää täysin yllättäen, päästäen ilmoille valtavan savupilven. Skotti rullaa nurmikolle ja on ulkona pelistä. Samaan aikaan Schumacher ohittaa Häkkisen ja nousee kilpailun johtoon. Punaiseen pukeutunut yleisö mylvii onnesta. Johtopaikka vaihtuu alle 30 sekunnin sisällä kahdesti.

Häkkinen ei mahda Schumacherille mitään. Hän vaatii tiimiltä ratkaisua ongelmaan seuraavan varikkopysähdyksen aikana. Häkkinen viipyy varikkostopilla 9,7 sekuntia.

Uudessa rengaskerrassa ilmanpaineet ovat oikeat, ja Häkkinen aloittaa vauhdikkaan takaa-ajon. Voimasuhteet kääntyvät heti päälaelleen. Hän nousee toiseksi ja tavoittaa Schumacheria tasaisesti usean kierroksen ajan.

Seitsemän kierrosta ennen maalia Häkkinen lähestyy Monzan radan toista shikaania 300 kilometrin tuntivauhtia. Häkkinen painaa McLarenin jarrupoljinta, mutta se painuu lattiaan. Auto lentää shikaanin yli, pyörähtää hiekalle ja kyntää perä edellä turva-aluetta. Auto päätyy takaisin radalle, pysyy käynnissä ja Häkkinen saa jatkettua kilpailua.

Jarruttomalla autolla Häkkisen on kuitenkin mahdotonta ajaa parasta vauhtiaan, ja niin sekä Eddie Irvine että Ralf Schumacher pyyhkäisevät hänen ohitseen.

Ferraria rakastava yleisö räjähtää mielettömään riemuun, kun Michael Schumacher ohittaa ruutulipun voittajana. Hurmosta lisää vielä se, että tallitoveri Eddie Irvine varmistaa Ferrarille ensimmäisen kaksoisvoiton Monzassa sitten vuoden 1988.

Samppanja lentää ja Michael Schumacher kastelee itsensä kuohujuomalla ylivoimaisen voiton kunniaksi. Hän ylistää talliaan ja vähättelee Häkkistä. Schumacher ottaa voitollaan kymmenen pistettä, kun Häkkiselle pisteitä irtoaa vain neljä.

– Ottaa päähän niin vietävästi, mutta eihän sille voi mitään. Mielestäni ajoin hyvin, enkä voi mitään teknisille ongelmille, Häkkinen sanoo.

Maailmanmestaruudesta taistelevat kuljettajat ovat nyt tasapisteissä ennen kahta viimeistä koitosta.

McLarenin tallipäällikkö Ron Dennis antaa julkisuuteen vain lyhyen tiedotteen: "Tämä on moottoriurheilua, mutta kilpailu ei ole vielä ohitse."

Katso alla olevasta kuvakarusellista kuvia osakilpailusta!

 

Ennen seuraavaa osakilpailua McLaren siirtyy Magny-Coursin radalle Keski-Ranskaan, jossa haetaan optimaalisia säätöjä Nurburgringin radalla ajettavaan kilpailuun.

Lisäksi Mika Häkkinen mainostaa saksalaisella kielialueella Siemensin kännyköitä. McLaren-tallin kuskit julkistivat sponsorisopimuksen saksalaisen Siemensin kanssa aiemmin keväällä. Nokian johtajan Tapani Yli-Saunamäen mukaan Mika Häkkinen on maailmankansalainen, jota ei voi omia enää vain suomalaisten sankariksi. Häkkistä ei haukuta ”kännykkä- petturiksi”.

Luxemburgin Grand Prix 1998 

Luxemburgin GP ajetaan nimestään huolimatta Saksan Nürburgringillä. Maailmanmestaruustaistoa spekuloiva media on Häkkistä kohtaan armoton ja lehdissä pohditaan, kestääkö Häkkinen tarpeeksi painetta. Lisäksi suuri puheenaihe on McLarenin kestävyys. Erilaiset tekniset viat ovat vieneet Häkkiseltä noin 20 pistettä.

Luxemburgin GP:n lähtökohdat ovat kutkuttavat. Häkkinen voi viedä maailmanmestaruuden, jos hän voittaa Luxemburgin GP:n ja Michael Schumacher jää kokonaan ilman MM-pisteitä. Kaikissa muissa tapauksissa ratkaisu siirtyy viiden viikon päähän Japanin Suzukaan.

Totinen paikka. Mika Häkkinen lähtee Luxemburgin GP:hen kolmannesta ruudusta, mutta hänen edellään on pahin mahdollinen kaksikko: molemmat Ferrarit, Schumacher ja Eddie Irvine. Häkkinen hävisi aika-ajoissa Schumacherille +0.379 sekuntia. Tallikaveri David Coulthard lähtee kisaan viidennestä ruudusta.

27. syyskuuta 1998. Sää on pilvinen ja kylmä Eifel-vuoristossa sijaitsevalla Nürburgringillä. Sade on kastellut aamupäivällä radan pinnan. Kilpailua on tullut katsomaan 91 000 katsojaa. Edessä on 67 kierrosta 4.556 kilometrin pituisella radalla.

Valot sammuvat kauden 15. osakilpailussa ja 22 autoa syöksyy liikkeelle. Ferrarit saavat hyvän lähdön ja Eddie Irvine nousee johtopaikalle ensimmäiseen mutkaan mentäessä. Häkkinen on kolmas. Ensimmäisen kierroksen lopussa Irvine päästää Schumacherin ohitseen. Ferrarin kakkoskuskin tehtävä on nyt pitää Häkkinen takanaan ja pedata Schumacherille karkumatka. Irvine-tulppa on Häkkiselle tuttu juttu.

Ferrariin iskevien jarruongelmien takia Irvine ei kuitenkaan pysty pidättelemään Häkkistä kauaa ja suomalainen kuittaa Irvinen ohi. Myös tallitoveri David Coulthard ohittaa Irvinen - tulppa on pettänyt ja McLaren vyöryy uhkaavasti kohti Schumia.

Schumacherin varikkopysähdyksen myötä Häkkinen nousee kilpailun johtoon. Hän ajaa raivoisasti nopeita aikoja ja neljä kierrosta myöhemmin myös suomalainen tulee varikolle. Pysähdys kestää 8,7 sekuntia ja Häkkinen kiihdyttää takaisin radalle. Häkä ja Schumi tulevat mutkaan rinta rinnan. Nyt ei saa tehdä yhtään virhettä. Suomalainen saa käännettyä McLareninsa nokan ensimmäisenä mutkaan ja hän säilyttää ykköspaikkansa.

Loppu kisa on Häkkisen dominointia. Schumacher ajaa epätoivoisesti Häkkistä takaa, mutta ei onnistu saavuttamaan lentävää suomalaista. Haastaja on ja pysyy Häkkisen taustapeilissä.

Kisan loppua kohden ero Schumacheriin on kasvanut yli 6 sekuntiin. Katsomot alkavat tyhjentyä saksalaisista katsojista, jotka ovat tulleet paikan päälle katsomaan maanmiehensä voittoa. Sitä ei tänään tule. Häkkinen on ykkönen. Maalissa Häkkisen ja Schumacherin ero on 2,2 sekuntia. Suomalaisella oli varaa jopa vähän hölläillä. Tallitoveri David Coulthard on kolmas. Voitollaan Häkkinen todistaa epäilijöille, että hän kestää mestaruustaistelun paineet.

Tasavallan presidentti Martti Ahtisaari on ensimmäisenä onnittelemassa Mika Häkkistä Luxemburgin Grand Prixin voitosta. Maamme-laulu kajahtaa ilmoille ja samppanja kuohuu. Suomalaisfanit valloittavat Nürburgringin pääsuoran isoilla Suomen lipuillaan.

Häkkinen jahtaa tallipäällikkö Ron Dennisiä takaa ympäri palkintojenjakoaluetta. Kädet nousevat tuttuun tapaan ilmaan. Tärkeät 10 pistettä! Häkkinen johtaa Schumacheria nyt neljällä pisteellä, 90-86.

Maailmanmestaruus selviää kauden viimeisessä kisassa, joka ajetaan Japanissa 1. marraskuuta.

Katso alla olevasta kuvakarusellista kuvia osakilpailusta!



Häkkinen täyttää 30 vuotta. Syntymäpäivää ja voittoa Nürburgringillä juhlitaan McLarenin varikkobussilla tavallistakin riehakkaammin.

Mika Häkkisen Nürburgringin F1-osakilpailuvoittoa seuraa sunnuntai-iltapäivänä yli 1,3 miljoonaa suomalaista. Nürburgringin osakilpailu on uusi F1-katsojaennätys MTV3-kanavalla. Tällä kaudella F1-osakilpailut ovat keränneet Häkkisen ansiosta lähes joka kerta miljoonayleisön. 

Japanin Grand Prix 1998

Viiden viikon kisatauko ennen kauden viimeistä osakilpailua ei merkitse F1-talleille lokoisaa oleilua. Testaus pyörii täydellä teholla.

Ferrari testaa autojaan kiivaaseen tahtiin Barcelonassa, tehtaan omalla radalla Fioranossa sekä Mugellossa Rooman lähellä.

McLaren ja Häkkinen ajaa Magny-Coursissa sadekelin testejä varta vasten kastellulla radalla. Suzukan sää loka-marraskuun vaihteessa on epävakainen ja ratkaisukilpailussa voi hyvinkin sataa. Lisäksi McLaren testaa Silverstonessa Britanniassa. Myös viimeinen testi ennen autojen lähettämistä kuljetuskoneella Suzukaan tapahtuu Silverstonessa.

Testaamisen ja promootiotyön ohella Häkkinen ehtii lomailla Suomessa. Hän viettää aikaa perheen mökillä ja nauttii kavereidensa kanssa Suomen syksystä.

Häkkinen saapuu Japaniin itseluottamusta puhkuen. Japanilaiset ihailijat ottavat Häkkisen Tokiossa innostuneesti vastaan. Mika on yhä Japanin suosituin F1-kuski.

Ennen harjoitusten alkua Häkkinen saa käteensä paperinivaskan, johon on tulostettu 3795 kannustuskehotusta MTV3:n internetsivulta. Suomalaiset elävät ja hengittävät nyt formuloita.

Aika-ajot eivät suju suunnitelmien mukaan. Häkkinen ajaa tunnin aikana 11 kierrosta ja nopein aika on 1:36.471. Se riittää toiseen lähtöruutuun. Paalupaikalle ajaa mestaruutta uhkaava Michael Schumacher ajalla 1:36.293. Häkkisen tallikaveri David Coulthard on kolmas kellottaen tauluun ajan 1:37.496.

1. marraskuuta 1998. Kauden päätöskisa. Tänään ratkaistaan moottoriurheilun kuninkuusluokan maailmanmestaruus. Edellisestä suomalaisesta F1-maailmanmestaruudesta on kulunut jo 16 vuotta. Häkkinen on kulkenut pitkän matkan Vantaan Martinlaaksosta Japanin Suzukaan taistellakseen kaikkein arvostetuimmasta palkinnosta. Nyt mestaruus on lähempänä kuin koskaan.

Sää Suzukan moottoriradalla on hyvä. Jopa taivas näyttää toivovan sinivalkoisella värityksellään menestystä suomalaiselle.

Suomessa kello on 05:35. Suora kisalähetys Suzukasta alkaa. Yli miljoona suomalaista on herännyt tv:n ääreen katsomaan Mika Häkkisen maailmanmestaruuskamppailua. Selostajana Suzukassa on Matti Kyllönen, kommentaattoreina toimivat Keke Rosberg ja Erkki Mustakari, varikkotoimittajana toimii Olli Koivusalo.

Myös monet ravintolat Suomessa ovat avanneet ovensa aamuyöllä kisojen seuraamista varten. Osaan paikoista on jono ulos asti. Yksi näistä paikoista on Mika Häkkisen fanien kantapaikka, Allun Grilli.

Autot lipuvat lämmittelykierrokselta lähtöruutuihin. Kakkosruutuun ajava Mika Häkkinen näkee etuvasemmallaan punaisen Ferrarin, jonka sisällä istuu hänen pahin kilpakumppaninsa. Häkkinen tietää, että ohi on päästävä mahdollisimman nopeasti.

Viisi punaista valoa syttyy. Samalla lähtövaloihin syttyivät myös keltaiset valot. Jarno Trullin Prostin moottori sammuu 14. lähtöruutuun, joten starttia ei tapahdu.

Varikkohenkilökunta juoksee autojen luo. Moottorit sammutetaan ja renkaiden päälle laitetaan lämmittimet. Tunnelma on jännittynyt ja hermostunut. Kilpailua lyhennetään kierroksella, 52:teen.

Varikkohenkilökunta poistuu ja autot lähtevät uudelle lämmittelykierrokselle. Jarno Trulli joutuu starttaamaan muiden perästä.

Autot asettuvat uudelleen lähtöruutuihinsa. Lähtövalot eivät syty ja sammu vieläkään, sillä keltaiset liput alkavat liehua. Paalupaikalla oleva Michael Schumacher nostaa kätensä ylös. Hän on sammuttanut autonsa. Tämä tarkoittaa sitä, että Schumacher joutuu lähtemään viimeisestä ruudusta. Schumi pudistelee päätään Ferrarinsa ohjaamossa. Mahtava uutinen Mikalle! Samalla kilpailua lyhennetään 51 kierrokseen.

Autot ajavat lähtöruutuihin kisan kolmannelta lämmittelykierrokselta. Paalupaikalle on noussut maailmanmestaruutta janoava Mika Häkkinen.

Viisi, neljä, kolme, kaksi, yksi – NYT! Häkkisen startti onnistuu ja hän säilyttää ykköspaikkansa. Eddie Irvine, Heinz-Harald Frentzen ja David Coulthard syöksyvät Häkkisen perässä ensimmäiseen mutkaan.

Ensimmäisellä kierroksella Häkkinen kasvattaa Irvineen 1,5 sekunnin eron. Frentzen on 3,1 sekunnin päässä. Schumacher ohittaa kahdeksan autoa ja nousee 12:nneksi.

Viiden kierroksen jälkeen Schumacher ohittaa veljensä Ralfin ja nousee jo seitsemänneksi. Hän on nyt 12,5 sekuntia Häkkistä perässä. Häkkinen yrittää karistaa Irvinen perästään, mutta ei onnistu. Ero Frentzeniin, Coulthardiin, Jacques Villeneuveen, Hilliin ja Schumacheriin kuitenkin kasvaa.

Häkkinen otetaan varikolle kierroksella 18. Uudet renkaat, polttoainetta ja visiirin puhdistus. Stoppi kestää 7,3 sekuntia. Häkkinen palaa radalle edelleen kärkiautona.

Kymmenen kierrosta myöhemmin Schumacher on noussut jo kolmanneksi ja on 19,8 sekuntia Häkkisen takana. Eddie Irvine on edelleen toisena.

Kierroksella 28 Minardin Esteban Tuero ja Tyrrellin Toranosuke Takagi kolaroivat shikaanissa ja keskeyttävät. Autoista lentää kappaleita radalle.

Kello 14.15 paikallista aikaa Schumacherin oikea takarengas räjähtää ja putoaa vanteelta. Saksalainen keskeyttää kierroksella 31.

F1-selostaja Matti Kyllönen huutaa television välityksellä suomalaisten olohuoneisiin: "MIKA HÄKKINEN ON MAAILMANMESTARI KAUDELLA -98! SCHUMACHER JOUTUU KESKEYTTÄMÄÄN! LIPUT SALKOON - NYT SAA TUULETTAA! MIKA ON MAAILMANMESTARI! SE ON TOTTA - MIKA ON MAAILMANMESTARI!"

Schumacher nousee ulos autosta kiipeää istumaan ratamuurin päälle ilmeettömänä. Häkkinen tekee 7,7 sekunnin mittaisen varikkostopin. Hänelle kerrotaan radioon, että Schumacher on keskeyttänyt.

"HYVÄ SUOMI, HYVÄ MIKA, LOISTAVAA!".

Ferrari-tallissa kyynelehditään Luca di Montezemolon lohduttaessa mekaanikkoja. McLarenin ja Mercedeksen varikkohenkilökunta iloitsee ja läimii toisiaan selkään. Siniristiliput liehuvat kun suomalainen ajaa kisan viimeisiä kierroksia.

Häkkinen nostaa viimeisen loivan oikean mutkan aikana vasemman kätensä etusormen pystyyn. Voittaja. Mika ajaa ensimmäiseen maailmanmestaruuteensa Japanin Suzukan radalla. Hänestä on tullut historian toinen suomalainen F1-maailmanmestari.

Matti Kyllönen vuodattaa televisiolähetyksessä: "MIKA HÄKKINEN ON VOITTAJA, SE ON SIINÄ, SE ON SIINÄ, LOISTAVAA MIKA!"

Häkkinen nostaa kypäränsä visiirin ylös ja pyyhkii silmiään. Ne ovat onnen kyyneleitä. Toiseksi ajaa Eddie Irvine ja David Coulthard on kolmas.

Ensimmäinen Häkkistä onnitteleva henkilö on kilpakumppani Michael Schumacher. Tämän jälkeen Häkkinen saa David Coulthardilta lämpimän halauksen. 

Palkintokorokkeella Häkkinen kuuntelee Maamme-laulua ja osallistuu itsekin orkesterin johtamiseen.

"Oi maamme, Suomi, synnyinmaa, soi, sana kultainen!

Ei laaksoa, ei kukkulaa, ei vettä rantaa rakkaampaa, kuin kotimaa tää pohjoinen, maa kallis isien!

Sun kukoistukses kuorestaan kerrankin puhkeaa.

Viel lempemme saa nousemaan sun toivos, riemus loistossaan, ja kerran, laulus synnyinmaa korkeemman kaiun saa." 

Häkkisen voiton myötä kauden lopulliset MM-pisteet nousevat suomalaisella tasan 100:aan. Schumacher jää pisteittä ja ottaa näin MM-sarjan kakkostilan 86 pisteellä. David Coulthard on MM-pisteissä kolmas. Myös tallien mestaruus menee McLarenille.

Juhlittu sankari soittaa äidilleen maapallon toiselta puolelta: – "Mamma, olen maailmanmestari!".

Katso alla olevasta kuvakarusellista kuvia osakilpailusta!

TARJOUS: Urheilulehti puoleksi vuodeksi

49,00 €/6 kk * (norm. 87 €)

Tilaa »
  • Painettu Urheilulehti viikoittain kotiin kannettuna
  • Kaikki tilausjakson aikana ilmestyvät kausioppaat, mm. Veikkausliiga

* Määräaikainen 6 kk:n tilaus, joka ei jatku automaattisesti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Tuoreimmat
    1. Juuri nyt
    2. Temptation Island Suomi -sinkut Emma ja Jenna lupaavat hyvin kostean ja kiihkeän kauden: ”Kyllä siellä lippistä kudottiin”
      Viihde
    3. Formulalupaus Niko Kari sopimukseen F3-sarjan kärkitallin kanssa: ”Olen erittäin luottavainen”
      Formula 1
    4. Hollantiin siirtyvää Euroopan lääkevirastoa uhkaa jättilasku Lontoon tiloista – sopimus ulottuu vuoteen 2039
      Ulkomaat
    5. Keskustan varapuheenjohtaja Anne Bernerin lähdöstä: ”Kitkeryyttä olisi varmasti lieventänyt se, että ehdokkuudesta olisi kerrottu etukäteen”
      Kotimaa
    6. Kummelin sketsi päätyi FC Barcelonan julkaisuun – suurseura purki pettymystään sketsihahmon tuskalla
      Mestarien liiga
    7. Toinen vanhemmista pahoinpiteli pikkuvauvan hengenvaarallisesti – kumpikaan ei saa syytettä, koska varmuutta tekijästä ei saatu
      Kotimaa
    8. Sokkotestasimme 18 ja 239 euron kahvinkeittimessä valmistetun Juhla Mokan – toinen kahvi voitti lukemin 5–3
      Ajankohtaista
    9. Ystävä lähetti Jethro Rostedtille lomaparatiisista kuvan, joka sai kiinteistövälittäjän järkyttymään – paljastaa karun todellisuuden
      Viihde
    10. Kilpailu- ja kuluttajavirasto perää järeämpiä aseita pikavippifirmojen valvontaan: ”Keinot ovat 70-luvulta”
      Taloussanomat
    11. Tunti sitten
    12. Tellervo Koivisto kukitti 100-vuotiaan lentopalloilijan – myös presidentti Mauno Koiviston pelipaita nostettiin kattoon
      Lentopallo
    13. Näytä lisää