Formula 1

Rengasfiasko jäi ikuisesti F1-fanien mieleen – mutta muistatko nämä sankarilliset ja hirvittävät hetket USA:n radoilla?

Julkaistu:

Formula 1
Yhdysvalloissa on ajettu monta unohtumatonta F1-kilpailua.
Mestaruus on katkolla Lewis Hamiltonille sunnuntaina ajettavassa Yhdysvaltojen GP:ssä.

Jos Hamilton saa Austinin radalta vähintään kahdeksan pistettä enemmän kuin MM-sarjassa toisena oleva Sebastian Vettel, Mercedeksen englantilaistähti pääsee juhlimaan viidettä maailmanmestaruuttaan.

Yllättävät käänteet ovat kuitenkin aina mahdollisia kuten monissa USA:n F1-kisoissa on vuosien saatossa nähty.

Nämä Amerikan radoilla ajetut kilpailut muistetaan:
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sebring 1959

Jack Brabham johti joulukuussa Floridassa ajettua kauden päätöskilpailua, mutta hänen Cooper-autostaan loppui polttoaine viimeisellä kierroksella vain kaksi mutkaa ennen maalia.

Australialainen nousi autostaan ja lähti työntämään sitä.

Brabham pääsi autonsa kanssa maaliviivalle lähes viisi minuuttia myöhemmin kuin voittoon ajanut Bruce McLaren. Hän sijoittui silti neljänneksi ja pääsi juhlimaan ensimmäistä maailmanmestaruuttaan.


Watkins Glen 1973

Francois Cevert oli voittanut Watkins Glenissä 1971. Se jäi hänen ainoaksi F1-voitokseen.

Kaudella 1973 Cevert oli sijoittunut Tyrrellillään kuudesti toiseksi ja haastanut kisa kisalta paremmin tallikaveriaan Jackie Stewartia.

MM-sarjassa kolmantena ollut Cevert taisteli aika-ajoissa paalupaikasta, kunnes hän menetti autonsa hallinnan nopeassa vasen-oikea -mutkayhdistelmässä. Hän ajoi reunakivien yli, ja auto pyöri rajusti kaiteisiin. Ranskalainen kuoli välittömästi.

Seuraavana vuonna itävaltalainen Helmuth Koinigg menehtyi samalla radalla toisessa F1-kilpailussaan.


Long Beach 1983

McLarenilla ajanut John Watson nousi Kaliforniassa sensaatiomaisesti 22. lähtöruudusta voittoon. Kukaan ei ole voittanut F1-kilpailua niin huonolta lähtöpaikalta – eikä voita, jos sarjaan ei tule enemmän talleja.

Watsonin tallikaveri Niki Lauda pystyi myös nousemaan kisan aikana hurjasti. Lauda joutui lähtemään 23. ruudusta mutta oli maalissa toinen.

Long Beachin viimeinen F1-kisa muistetaan myös Keke Rosbergin huimasta 360 asteen pyörähdyksestä avauskierroksella, kun hän yritti nousta Patrick Tambayn ohi kärkeen. Rosberg menetti spinnauksessa vain yhden sijan mutta keskeytti myöhemmin kolarin takia.

Dallas 1984

Ainoa Dallasissa järjestetty F1-kilpailu päättyi Williams-Hondalla ajaneen Keke Rosbergin voittoon. Kisasta tuli todella rankka selviytymistaistelu, koska lämpötila nousi yli 40 asteeseen. Katurata alkoi rapistua kuumuudessa niin, että osa kuljettajista ajoi sen takia ulos.

Niki Lauda ja Alain Prost yrittivät saada viikonlopun aikana kuljettajat boikotoimaan kisaa – tuloksetta. Nelson Piquet ihmetteli, hajoaako ensin rata, autot vai kuljettajat.

26 kuljettajasta 18 keskeytti. Heistä 14 hajotti autonsa kaiteeseen. Ayrton Senna vitsaili reunavallin törmänneen häneen eikä toisinpäin.

Ranskalainen René Arnoux nousi 26. sijalta toiseksi, ja Nigel Mansell osui loppuhetkillä kaiteeseen. Englantilainen lähti työntämään autoaan kohti maalia. Mansellin voimat loppuivat, ja hän lyyhistyi radalle. Hän kuitenkin sijoittui kuudenneksi ja sai yhden MM-pisteen, koska ohi ei enää tullut muita kuljettajia.

Indianapolis 2002

Kilpailu päättyi ihmeellisellä tavalla. Ferrarilla oli kaksoisjohto. Kärjessä ajanut Michael Schumacher hidasti yllättäen vauhtiaan juuri ennen ruutulippua.

Tallikaveri Rubens Barrichello pääsi livahtamaan ohi ja voitti kilpailun vain 0,011 sekunnin erolla Schumacheriin.

Vieläkään ei ole täyttä varmuutta siitä, mitä oikeasti tapahtui. Yrittikö Schumacher todella päästä mahdollisimman lähelle tasapeliä vai erehtyikö hän hieman maaliviivan sijainnista?


Vai halusiko hän antaa Barrichellon voittaa, koska brasilialainen oli menettänyt voiton Schumacherille aiemmin samana vuonna Itävallassa tallimääräyksellä?

Indianapolis 2005

Täydellinen fiasko.

Ensin Ralf Schumacher suistui Toyotalla harjoituksissa rajusti seinään rengasrikon takia. Myöhemmin rengasvalmistaja Michelin ilmoitti, etteivät sen renkaat kestä kuin kymmenkunta kierrosta, jos vauhtia ei selvästi pudoteta radan kovavauhtisessa viimeisessä kaarteessa.

Ongelman ratkaisuksi esitettiin shikaanin rakentamista viimeiseen kaarteeseen tai pakollisia varikkostoppeja Michelinin talleille. Kumpikaan ehdotuksista ei lopulta mennyt läpi.

Kaikki 20 autoa lähtivät lämmittelykierrokselle, mutta Michelinin asiakastallien autot palasivat takaisin varikolle. Vain Bridgestonen renkailla liikkuneet Ferrarit, Jordanit ja Minardit starttasivat kisaan.


Katsojat raivostuivat. Osa lähti heti kotimatkalle, osa jäi protestoimaan rajusti. Radalle lensi juomatölkkejä ja paljon muutakin roinaa.

Tapausta puitiin pitkään. Ferrarin kaksoisvoittoon päättynyt kuuden auto ”kilpailu” oli fanien pettämistä.

Austin 2015

Kolme vuotta sitten Texasissa oli karmea sää. Perjantain toinen harjoitusjakso peruttiin rankkasateiden takia. Lauantain harjoituksiin ei päästetty yleisöä turvallisuussyiden takia.

Aika-ajojen alkaminen viivästyi monta kertaa surkean sään takia, ja lopulta ne siirrettiin sunnuntaiaamuun. Silloinkin keli oli vielä niin huono, ettei aika-ajojen päätösosiota ajettu lainkaan.


Kilpailuun startattiin välikelin renkailla. Lopulta 12 kuljettajaa selviytyi maaliin hyvinkin värikkäässä kisassa, jossa nähtiin paljon ohituksia. Turva-auto tuli radalle kahdesti, ja vauhteja hidastettiin kahdesti myös virtuaalisella turva-autolla.

Hamilton painosti kärjessä olleen Nico Rosbergin ajovirheeseen, ajoi voittoon ja varmisti silloin kolmannen maailmanmestaruutensa.

Vuoden 2018 Yhdysvaltain GP:n tiedot ja aiempien vuosien ajopaikat

Rata: Circuit of the Americas, pituus 5,513 km

Sijainti: Texasin pääkaupungissa Austinissa

Aikataulu: Aika-ajot la 20.10. klo 24.00, GP-startti su 21.10. klo 21.10

Kisapituus: 56 kierrosta

Voittaja 2017: Lewis Hamilton, Mercedes 1.33.50,993

Eniten voittoja: Hamilton 5 voittoa

Suomalaismenestys: Kimi Räikkönen 3:s 2017

MM-tilanne:
1) Lewis Hamilton 331
2) Sebastian Vettel 264
3) Valtteri Bottas 207
4) Kimi Räikkönen 196
5) Max Verstappen 173

USA:n F1-radat
Indianapolis 1950–60 ja 2000–07
Sebring 1959
Riverside 1960
Watkins Glen 1961–80
Long Beach 1976–83
Las Vegas 1981–82
Detroit 1982–88
Dallas 1984
Phoenix 1989–91
Austin 2012–18

TARJOUS: Urheilulehti puoleksi vuodeksi

49,00 €/6 kk * (norm. 87 €)

Tilaa »
  • Painettu Urheilulehti viikoittain kotiin kannettuna
  • Kaikki tilausjakson aikana ilmestyvät kausioppaat, mm. Veikkausliiga

* Määräaikainen 6 kk:n tilaus, joka ei jatku automaattisesti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt