Formula 1

Tästä tulimerestä alkoi perhetragedia 40 vuotta sitten – F1-legendan vaimo löydettiin myöhemmin kuolleena kylpyammeesta

Julkaistu:

Formula 1
Ruotsalaisen F1-legendan Ronnie Petersonin kuolemasta tulee tänään kuluneeksi tasan 40 vuotta.
Lempinimen ”Super Swede” saanut Ronnie Peterson kuoli milanolaisessa sairaalassa 11. syyskuuta 1978 sen jälkeen, kun hän oli loukkaantunut Monzan F1-kilpailun startissa tapahtuneessa joukkokolarissa.

Petersonin uskottiin selviytyvän onnettomuudesta hengissä, mutta toisin kävi.

Ensimmäisen virheen teki kilpailun 61-vuotias lähettäjä Gianni Restelli. Hän antoi lähtöluvan, vaikka viisi tai kuusi viimeistä kuljettajaa eivät olleet vielä ehtineet omiin lähtöruutuihinsa. He saivat lentävän lähdön.

Arrowsilla ajanutta Riccardo Patresea on yleisesti pidetty syyllisenä kymmenen auton joukkokolariin. Italialainen osui ensin hieman James Huntin McLareniin. Sen jälkeen Huntin auto törmäsi Petersonin auton oikeaan takapyörään.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Petersonin auto pyörähti ja suistui päin reunamuuria noin 120 kilometrin tuntivauhdilla. Tulipalloksi muuttunut auto kimposi reunavallista vielä takaisin radalle. Hetkeä myöhemmin Vittorio Brambillan Surtees törmäsi vielä Petersonin ajokkiin.

Hunt, Patrick Depailler ja Clay Regazzoni saivat vedettyä Petersonin pois palavasta Lotuksesta.

Petersonin uskottiin toipuvan

Peterson oli koko ajan tajuissaan, kun hän odotti radalla lääkäreitä ja kuljetusta sairaalaan. Hän oli loukannut molemmat jalkansa erittäin pahasti. Erilaisia luunmurtumia oli 27. Hänellä oli myös palovammoja kädessä ja olkapäissä.

Myöhään illalla kello 23 italialaislääkärit pitivät lehdistötilaisuuden ja kertoivat, että Petersonin tila on tyydyttävä. He uskoivat Petersonin kävelevän parin kuukauden kuluttua.

Petersonin jalat oli kuitenkin leikattava. Hänen managerinsa Staffan Svenby joutui kuljettajan muun lähipiirin kanssa miettimään erilaisia vaihtoehtoja. Olisiko järkevintä suorittaa leikkaus heti Milanossa? Kannattaisiko Peterson lennättää parempaan sairaalaan Sveitsiin, Itävaltaan tai Ruotsiin?

Leikkauksen siirtäminen olisi kuitenkin voinut johtaa jalan amputointiin. Lopulta leikkaus päätettiin tehdä heti.

Kaksi ja puoli tuntia kestäneen leikkauksen jälkeen F1-lääkäri Sid Watkins soitti Petersonin vaimolle ja vakuutti, että Ronnie toipuu onnettomuudesta.

Aamuyöllä Petersonin tila kuitenkin heikkeni nopeasti. Hieman ennen aamuneljää sairaalasta soitettiin manageri Svenbylle ja pyydettiin häntä palaamaan välittömästi Petersonin luokse.

Peterson oli jo kriittisessä tilassa. Hän kärsi pahoista hengitysvaikeuksista ja oli saanut vakavan aivovaurion.

– Lääkärit toimivat väärin, kun he ryhtyivät niin suureen leikkaukseen. Hän oli vielä liian heikko sellaiseen operaatioon, italialaislääkäri Jean-Pierre Varolo arvosteli kollegojensa toimia Expressenille.

Kun Peterson oli saanut veritulpan keuhkoihin, mitään ei ollut enää tehtävissä. Ronnie Peterson julistettiin kuolleeksi 11.9. kello 9.11. Hän oli kuollessaan 34-vuotias.

”Hän oli äärettömän lahjakas”

Vaatimaton ja hieman ujo ruotsalainen ylsi F1-sarjassa kahdesti hopealle ja ehti voittaa kymmenen osakilpailua. Peterson väläytti taitojaan heti ensimmäisessä F1-kilpailussaan Monacossa 1970 ajettuaan yksityistallin Marchilla seitsemänneksi.

Seuraavana vuonna Peterson ylsi MM-sarjassa Jackie Stewartin jälkeen toiseksi ja voitti F2-luokassa Euroopan mestaruuden.

– Hän oli äärettömän lahjakas – yksi niistä harvoista, joilla ajaminen oli täysin kontrollissa. Ronnie ajoi täysin omalla tyylillään kuten myös Gilles Villeneuve ja Jochen Rindt. Hän oli yksi parhaista F1-kuljettajista, Stewart sanoi Petersonin kuoltua.

Vuosina 1973 ja 1974 Peterson voitti Lotuksella legendaarisen tallipomon Colin Chapmanin alaisuudessa yhteensä seitsemän F1-kilpailua. Peterson palasi vuonna 1976 kesken kauden Marchin rattiin. Kaudella 1977 Petersonin autona oli kuusipyöräinen Tyrrell P34, mutta sillä hän pääsi vain kerran palkintopallille.

Seuraavana vuonna Peterson palasi Lotukselle, Mario Andrettin tallikaveriksi. Sopimuksessa oli ikävä ehto. Petersonin oli pysyteltävä kakkoskuljettajana.

Se merkitsi sitä, että Lotus antoi ruotsalaisen käyttöön huonompia renkaita, raskaamman auton ja vähemmän mekaanikkoja. Ennen traagista Monzan kilpailua Peterson oli jo allekirjoittanut McLarenin kanssa sopimuksen kaudesta 1979.

Andretti sai ainoan F1-mestaruutensa unohtumattomalla tavalla. Hänen mestaruutensa varmistui samalla hetkellä, kun Peterson siirtyi yläkerran kilparadoille.

Perhetragedia sai jatkoa

Toinen ruotsalainen F1-kuljettaja Gunnar Nilsson menehtyi syöpään vain kuusi viikkoa Petersonin kuoleman jälkeen. Nilsson oli menettänyt paikkansa Lotuksella juuri Petersonille. Kesti todella kauan, ennen kuin ruotsalainen rata-autoilu alkoi toipua kahden huippukuljettajan menetyksestä.

Ronnien leski Barbro Peterson ei koskaan päässyt kunnolla yli miehensä kuolemasta. Hänellä oli 1980-luvulla viitisen vuotta kestänyt suhde toisen F1-kuljettajan John Watsonin kanssa. Kun Watson vuonna 1982 taisteli mestaruudesta Keke Rosbergia vastaan, pohjoisirlantilaisen tukema oli Petersonin leski.

Kun suhde Watsoniin päättyi, Barbro Petersonista tuli entistä yksinäisempi. Joulukuussa 1987 hänet löydettiin kuolleena kylpyammeestaan. Kuolinsyy oli alkoholin ja rauhoittavien aineiden sekakäyttö.

Petersonien tytär Nina, joka on saanut nimensä Jochen Rindtin suomalaisen lesken Nina Rindtin mukaan, jäi orvoksi 12-vuotiaana. Nina, jonka sukunimi on nykyisin Kennedy, oli vain kaksivuotias, kun hänen isänsä kuoli.

Hän ei pysty vierailemaan isänsä ja äitinsä haudalla Örebrossa.

– Siitä tulee niin kammottava tunne. Ei hyödytä enää mitään mennä sinne, Nina Kennedy sanoi viime vuonna Expressenille.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt