Formula 1

Kommentti: Mitä ihmettä Räikkönen lähtee Sauberilta hakemaan? Takaportti Ferrarille paluuseen pysyy auki

Julkaistu:

Formula 1
Kimi Räikkönen saanee Sauberilta ykköskuskin aseman ja rennompaa fiilistä, mutta ei enää palkintosijoja, kirjoittaa Ilta-Sanomien moottoriurheilutoimittaja Janne Aittoniemi.
Kimi Räikkönen osaa yllättää.

Suomalaiskuljettajan erittäin laajassa fanijoukossa tiedetään hyvin Räikkösen sanoneen useammin kuin kerran, että Ferrari on hänen viimeinen F1-tallinsa. Lupaus jäi lunastamatta.

– Takaisin Sauberille? Ilta-Sanomien etusivulla luki viime viikon maanantaina.

Kovin monet eivät silti olisi varmasti lyöneet vetoa, että Räikkönen allekirjoittaa vielä jopa kaksivuotisen sopimuksen Sauberin kanssa. Uuden F1-sopimuksensa loppuvaiheessa hän on jo 41-vuotias.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Onhan se tavallaan hienoa, että Räikkönen haluaa päättää F1-uransa samassa sveitsiläistallissa, jonka autolla hän ajoi ensimmäiset F1-kilpailunsa.

Sauber tarjosi Räikköselle ensimmäisen F1-testin, ja siitä on kulunut lähes päivälleen 18 vuotta. Räikkönen ajoi ensimmäiset kierroksensa Sauberilla Mugellon radalla 12. syyskuuta 2000. Sen jälkeen tallin perustaja Peter Sauber halusi ehdottomasti tehdä sopimuksen heti uskomattoman hyvin ajaneen, silloin vasta 20-vuotiaan suomalaisen kanssa.

Lyhyt työmatka tehtaalle

Ympyrä sulkeutuu historiallisella tavalla, mutta hyvin monet fanit varmasti ihmettelevät Räikkösen päätöstä. Mitä hän oikein lähtee Sauberilta hakemaan? Paluuta Ferrarille?

Ehkä taustalta paljastuu vielä jonkinlainen hyvin mielenkiintoinen omistuskuvio, jossa Räikkönen on osallisena. Joka tapauksessa selvää on, että Räikkönen vahvistaa Sauberia monin tavoin.

Räikkönen nauttii yhä ajamisesta, ja hänen Sveitsin-kodistaan on ainoastaan noin 50 kilometriä Sauberin tehtaalle Hinwiliin. Tallissa on Kimin vanhoja kavereita, ykköskuskin asema Sauberilta on saatavissa ja myös rennompi työskentelyilmapiiri, mutta ei missään tapauksessa huippumenestystä.

Räikkönen on aina ollut tunnettu todella kovasta voitonhalustaan, mutta Sauberilla ajaessaan hän ei voi voittoja odotella.

On erittäin epätodennäköistä, että F1-sarjan pienimpiin talleihin kuuluva Sauber ottaisi niin suuren harppauksen eteenpäin, että Räikkönen pystyisi kahden seuraavan kauden aikana saavuttamaan edes yhden palkintosijan. Se voisi onnistua vain jossakin kaaosmaisessa kilpailussa, jossa keskeytyksiä nähdään paljon. Pistesijoja toki varmasti tulee.

Ferrarin jäähyväislahja?

Sauber on kuitenkin mennyt viime kauden jälkeen selvästi eteenpäin Ferrarin ja Alfa Romeon tukemana. Tallin nimikkosponsori Alfa Romeo on Fiat Chrysler -konserniin kuuluva autonvalmistaja ja lähellä Ferraria.

Huhujen mukaan Ferrarilla on tällä hetkellä oikeus valita asiakastallinsa Sauberin toinen kisakuljettaja. Formulapiireissä kuiskitaan jo, että ajosopimus Sauberin kanssa oli Ferrarin jäähyväislahja Räikköselle.

Myös formula ykkösten pääomistaja Liberty Media halusi, että Räikkösen F1-ura jatkuu vielä Sauberilla. Sarjan omistajat ymmärsivät hyvin, että Räikkösen ja Fernando Alonson vetäytyminen yhtä aikaa olisi ollut iso isku autourheilun kuninkuusluokalle.

Takaportti Ferrarille palaamiseen pysyy Räikköselle auki. Sauberilta hän olisi saatavissa takaisin Ferrarin kisakuljettajaksi.

Onhan aivan mahdollista, että Charles Leclerc alittaa selvästi odotukset Ferrarilla. Nopea hän on, mutta kestääkö nuori monacolainen ne suuret lisäpaineet, joita Ferrarilla kilpaileminen vääjäämättä tuo?

Aiemmin Sauberille huhuiltiin myös Ferrarin testikuljettajaa Antonio Giovinazzia. Ensi vuonna Räikkösen tallikaverina on näillä näkymin ruotsalaiskuljettaja Marcus Ericsson, jolla on edelleen erittäin rikas tukija Sauberin taustayhtiössä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt