Formula 1

Unelmastartista kohupotkuihin ja miljoonakorvauksiin – Räikkösen ja Ferrarin yhteinen taival sisältää uskomattomia käänteitä

Julkaistu:

Formula
Kimi Räikkösen ja Ferrarin tarina on poikkeuksellisen vaiheikas.
Kimi Räikkösen F1-ura – ja etenkin taival Ferrarin kanssa – on täynnä uskomattomilta tuntuvia käänteitä.

Räikkönen voitti maailmanmestaruuden heti ensimmäisellä Ferrari-kaudellaan 2007. Hän solmi jatkosopimuksen ”punakoneen” kanssa vuonna 2008, mutta lopulta hänen kontrahtinsa purettiin kesken sopimuskauden ennen kautta 2010.

Sillat Maranelloon eivät olleet kuitenkaan palaneet, sillä Räikkönen palasi Ferrarille erinäisten vaiheiden jälkeen 2014.

Nyt sen sijaan näyttää siltä, että lokakuussa 39 vuotta täyttävä Räikkönen on kulkenut polkunsa Ferrarin kanssa loppuun – ainakin italialaisvalmistajan F1-tallissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

LUE LISÄÄ: Kommentti: Kimi Räikköselle on yhä takaportti auki Ferrarille – tallin johto suunnittelee historiallista riskivalintaa

Ikimuistoinen mestaruus

Räikkösen siirrosta Ferrarille huhuttiin aikoinaan pitkään. Räikkönen oli tehnyt oivaa jälkeä McLarenin ajokilla varsinkin kausilla 2003 ja 2005.

Itse asiassa Ferrarin kerrottiin olleen kiinnostunut Räikkösestä jo silloin, kun McLaren nappasi suomalaispilotin Sauberilta kaudeksi 2002.

Huhut Räikkösen siirrosta Ferrarille kiihtyivät, kun McLaren-Mercedes tuskaili autonsa luotettavuuden kanssa.

On sanottu, että Räikkösellä voisi olla saavutettuna jopa kolme maailmanmestaruutta yhden sijaan, jos McLaren olisi kestänyt nähtyä paremmin. Toisaalta urheilu – ja varsinkin moottoriurheilu – on täynnä jossittelua.

Pitkään velloneet huhut Räikkösen siirrosta Ferrarille saivat vihdoin vahvistuksen 2006, kun Ferrari tiedotti kolmivuotisesta sopimuksesta suomalaiskuljettajan kanssa.

Räikkönen otti Ferrarilla unelmastartin. Hän voitti kauden ensimmäisen GP:n Australiassa ja viimeisteli hattutempun eli otti paalupaikan, kaasutteli kisan nopeimman kierrosajan ja voitti.


Kauden aikana oli omat vaikeutensa, mutta lopulta se huipentui ikimuistoiseen maailmanmestaruuteen. Räikkönen kukisti toiseksi jääneen silloisen McLaren-pilotti Lewis Hamiltonin vain yhdellä pisteellä.

Muhkeat kipurahat

Mestaruuskauden jälkeen Räikkösen tulostaso ailahteli ja hänen motivaatiotaan epäiltiin.

Syyskuussa 2009 Ferrari ilmoitti, että Räikkösen sopimus puretaan kesken sopimuskauden, eikä tämä aja tallin autolla enää 2010.

Räikkösellä oli vuoden 2010 kattava sopimus taskussaan, mutta se purettiin. Ferrari otti suomalaiskuskin tilalle espanjalaistähti Fernando Alonson.

Omituisen tilanteesta teki se, että Räikkönen oli vasta syyskuussa 2008 solminut Ferrarin kanssa vuoteen 2010 ulottuvan sopimuksen.

Yleinen käsitys on, että Räikkösen irtisanomiseen vaikutti eniten Ferrarin suursponsori, espanjalainen Santander, joka ajoi vahvasti Alonsoa Räikkösen paikalle.


Räikkönen ei kuitenkaan joutunut lähtemään Ferrarilta ilman muhkeita kipurahoja. Saksalaisen Auto Motor und Sport -lehden mukaan Ferrari osti Räikkösen ulos sopimuksesta ja maksoi hänelle 17 miljoonaa euroa siitä, ettei hän ajanut seuraavalla kaudella minkään muun F1-tallin autolla. Jos hän olisi ajanut, Ferrarin maksama korvaus olisi ollut ”vain” kymmenen miljoonaa euroa.

Ferrarin lähtöpassien jälkeen Räikkösen kerrottiin neuvotelleen paluusta McLarenille. Lopulta hän kuitenkin päätyi rallin MM-sarjaan kahden vuoden ajaksi.


Ralliseikkailusta takaisin valokeilaan

Kesken ralliseikkailun alkoi liikkua huhuja, joiden mukaan Räikkönen olisi palaamassa F1-sarjaan. Kerrottiin, että Räikkönen keskustelisi paluusta Williams-tallin kanssa.

Useat asiantuntijat tyrmäsivät tuoreeltaan Räikkösen Williams-kytköksen. Miksi maailmanmestari menisi talliin, joka taistelisi lähtökohtaisesti jämäsijoista? Myöhemmin varmistui, että Räikkönen ja Williams olivat keskustelleet.

Lopulta Räikkönen palasi F1-sarjaan Lotus-tallin ajokilla kaudeksi 2012. Aluksi tätäkin vetoa pidettiin Räikköseltä omituisena.

Kävi kuitenkin niin, että liki kahden vuoden pituisella Lotus-jaksollaan Räikkönen voitti kaksi osakilpailua, otti tukun palkintopallisijoituksia ja kasvatti entisestään suosiotaan F1-fanien keskuudessa.


Räikkönen lähti Lotukselta ristiriitaisissa tunnelmissa, sillä hän kertoi tallin jättäneen maksamatta palkkarahoja.

Ferrarin kiinnostus entistä luottomiestään – ja hylkiötään – kohtaan oli joka tapauksessa herännyt.

Kuka olisi uskonut kauden 2009 jälkeen uskonut, että Räikkönen vielä palaa Ferrarille? Aika harva.

Kaikkien aikojen suosituin kakkoskuski?

Vuoden 2013 syyskuussa Ferrari vahvisti tiedotteellaan huhut Kimin paluusta kaudeksi 2014. Sopimus oli kaksivuotinen.


Vuosi 2014 oli Räikkösen kannalta tuloksellinen katastrofi. Tallitoverina ajanut Alonso murskasi suomalaisen ainakin tulosten valossa. Ferrarin vuoden 2014 auto tosin oli suunniteltu Alonson mieltymysten mukaisesti, ja Räikkönen hyppäsi niin sanotusti liikkuvaan junaan.

Kausi 2015 oli Räikköseltä jo hieman parempi, mutta silti jatkosopimus vuodelle 2016 ei ollut missään tapauksessa itsestäänselvyys. Eivätkä itsestäänselvyyksiä olleet myöskään sitä seuranneet jatkokontrahdit.

Räikkösen jatkosopimuksia Ferrarilla perusteltiin sillä, että hänen yhteistyönsä tallin ja kaudeksi 2015 Ferrarille siirtyneen Sebastian Vettelin kanssa sujui. Käytännössä tämä tarkoitti usein sitä, että kokeneesta Räikkösestä oli tullut sopiva kakkoskuski.

Toisaalta Ferrarin piti ottaa huomioon Räikkösen uusiin mittoihin kasvanut suosio F1-fanien keskuudessa. Särmikkään Räikkösen aitoutta ja rehellisyyttä osataan arvostaa usein niin kliinisen formulamaailman keskellä.

Nyt lähtö Ferrarilta tämän kauden jälkeen vaikuttaa olevan vahvistusta vaille. Jatkosopimusta ei näytä enää heruvan, ja Räikkösen kohtelua on ihmetelty laajalti erityisesti Suomessa.

LUE LISÄÄ: Kimi Räikkönen on tienannut ajamalla satojen miljoonien omaisuuden – tähän kaikkeen hän on rahansa käyttänyt

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt