Formula 1

Kimi Räikkösen korvaaja Charles Leclerc on kokenut elämässään kovia – tällainen hänen matkansa kohti Ferraria on ollut

Kimi Räikkösen korvaaja Charles Leclerc on kokenut elämässään kovia – tällainen hänen matkansa kohti Ferraria on ollut

Julkaistu: , Päivitetty:

Formula 1
20-vuotias Charles Leclerc on kokenut elämässään kovia.

Vesipisarat ropisevat Suzukan radan pintaan.

Marussia-tallin Jules Bianchi ajaa läpi ensimmäisen sektorin S-mutkien ja menettää autonsa hallinnan ylämäessä, radan seitsemänteen kaarteeseen tultaessa. Vauhtia on 213 kilometriä tunnissa. Vain 2,61 sekuntia myöhemmin Bianchi törmää pyöräkuormaajaan, joka on siirtämässä samaan paikkaan jäänyttä Sauberin autoa pois.

Kolari tapahtuu 125,5 kilometrin tuntinopeudella. Kolarin voimakkuus on järisyttävät 254 g:tä, ja Bianchin kypärä osuu pyöräkuormaajan pohjaan.

Taivas on jo valmiiksi synkkä. F1-maailma näkee nyt mustaa. Hieman aiemmin samassa paikassa ulos Sauberillaan ajaneen Adrian Sutilin kasvoilta paistaa totaalinen järkytys.

Jules Bianchi vaipuu koomaan, josta hän ei ikinä herää. Ranskalainen menehtyy vammoihinsa 17. heinäkuuta 2015. Hän on ensimmäinen F1-kilpailussa tulleisiin vammoihin kuollut kuljettaja yli 20 vuoteen. Edellinen oli kolminkertainen maailmanmestari Ayrton Senna.

Vuonna 1989 syntynyt Bianchi oli suurlupaus, jota Ferrari vei määrätietoisesti kohti kisakuljettajan paikkaa punaisessa autossa. Hänestä piti tulla Kimi Räikkösen korvaaja. Ranskalainen kävi läpi Ferrarin kuskiakatemian ja ehti vajaan kahden kauden aikana F1-sarjassa säväyttämään lukuisia kertoja. Suurimman ihmeensä hän teki Monacossa 2014 nostettuaan Marussian auton pisteille.

Kesti yli kolme vuotta ennen kuin Ferrarin seuraava kruununprinssi astui näyttämölle.

On maaliskuun ensimmäinen ilta Barcelonan F1-radalla. Kauden avannut talvitestiviikko on saatu pakettiin, ja Alfa Romeo Sauberin tulokaskuljettaja Charles Leclerc on antanut viikon viimeiset tv-haastattelunsa.

Sauberin varikkoteltassa on toki huomattavasti hiljaisempaa kuin Mercedeksen, Ferrarin ja Red Bullin prameampien varikkorakennelmien tuntumassa, mutta Leclerc ja Alfa Romeo -brändin mukaantulo ovat saaneet aivan uudenlaista säpinää Sauberin ympärille.

»Tuntuu hyvältä. Viime vuonna kun ajoin F1-autoa (perjantaiharjoituksissa), vein aina jonkun muun paikan. Se ei tunnu kuskista aina kivalta tehdä niin. Nyt minulla on oma paikkani täällä. Se tuntuu upealta», Leclerc sanoo Urheilulehdelle.

Monacolaista Leclerciä, 20, pidetään Bianchiakin suurempana talenttina. Räikköstä nuorena ihaillut Leclerc nousi formula ykkösiin Ferrarin kuskiakatemian kautta - aivan kuin Bianchi, jonka perhe on läheisissä väleissä Leclercin perheen kanssa.

Jules Bianchi oli kahdeksan vuotta nuoremmalle Leclercille kuin isoveli. Rauhallisia mutta radalla tulisia tummatukkia voisi jopa luulla veljiksi. Heidän isänsä Philippe Bianchi ja Hervé Leclerc olivat vanhoja ystäviä, ja myös poikien välille kehittyi erityinen side.

Kun Hervéllä oli vaikeuksia saada poikansa uralle rahoitusta, Bianchit astuivat esiin. He suosittelivat ansioituneelle kuskimanagerille Nicolas Todtille Charlesin ottamista siipiensä suojaan. Todt pestasi Leclercin.

Leclerc on Ferrarin akatemian kruununjalokivi. Maranellolaisten kuljettaja-akatemiasta ei ole tullut Bianchin jälkeen yhtään F1-kuskia. Huippulupauksena pidetty Raffaele Marciello ei onnistunut GP2-sarjassa voitettuaan ensin F3-eurosarjan. Toinen huippulupauksena pidetty italialainen, Antonio Fuoco, otti viime kaudella täydellisen selkäsaunan Leclerciltä Prema-tallissa. Leclerc oli formula kakkosissa täysin ylivoimainen ja tuhosi muiden ohella tallikaverinsa.

Ferrarin akatemiaan Leclerc liittyi talvella 2016.

»Heillä on hyvät simulaattorit. Akatemia tarjoaa myös hyviä mahdollisuuksia parantaa henkisiä ja fyysisiä kykyjä. Olen oppinut tosi paljon, sillä Ferrarilla on niin paljon kokemusta moottoriurheilusta. Kuskiakatemiat ovat nykyään aika ratkaisevassa roolissa, koska F1 on vuosi vuodelta tullut suljetummaksi yhteisöksi. Sinne pääsy avaa uusia ovia.»


FDA, Ferrari Driver Academy, tarjoaa mahdollisuuksia myös esimerkiksi kielten opiskeluun. Leclerc tosin puhui jo valmiiksi ranskaa, italiaa ja englantia.

»Minun tapauksessani kyseessä on ollut ennen kaikkea teknisen ymmärryksen parantaminen. Se oli alussa vielä aika kehnoa, olinhan niin nuori.»

Jos Charles Leclerc osoittaa formula ykkösissä olevansa maineensa veroinen, moni odottaa hänen olevan ensi vuonna Ferrarin kisakuljettajana. Ferrari ei perinteisesti ole luottanut nuoriin kuskeihin, mutta pääjohtaja Sergio Marchionnen uskotaan olevan valmis tekemään poikkeuksen. Leclercin kanssa samanikäisen supertähden Max Verstappenin esimerkki rohkaisee.

Kimi Räikkösen paikalle on viime vuosina huhuiltu muun muassa Sergio Pereziä ja Romain Grosjeania. He eivät kuitenkaan ole oleellisesti Räikköstä parempia kuljettajia. Suomalaisen paikka on lähes joka vuosi ollut vaarassa, mutta aina hän on lunastanut jatkosopimuksen. Räikkönen aloittaa jo viidennen perättäisen kautensa Ferrarin kakkoshevosena.

Leclerc on suurin suosikki suomalaisen korvaajaksi, mutta yhtenä vaihtoehtona on väläytelty myös Daniel Ricciardoa, jonka sopimus Red Bullin kanssa on katkolla. Maranellolaisten ykköstykki Sebastian Vettel on pitänyt Räikkösen mielellään rinnallaan, mutta Ricciardoa hän ei haluaisi kohdata uudelleen. Aussi löi Vettelin Red Bullilla 2013.

Jules Bianchin nousu Räikkösen paikalle katkesi ennen aikojaan Suzukassa. Liian nuorena lähti myös Charles Leclercin isä Hervé, joka kuoli viime kesänä vain 54- vuotiaana.

Leclerc ajoi hämmästyttävästi seuraavana viikonloppuna ylivoimaisesti paalupaikalta voittoon F2-kisassa Bakussa. Kisan jälkeen Leclerc juhli tunteikkaasti ja osoitti autonsa takasiipeen lisättyä viestiä Je t' aime papa eli rakastan sinua isä.

Charles Leclerc ja isä-Bianchi antoivat talvella tunteikkaan haastattelun ranskalaislehti Auto Hebdolle.

»Charles on ollut osa meidän perhettämme syntymästään asti. Hän on kulkenut lähes samaa reittiä kuin Jules, ja molemmat ovat edenneet Ferrarin akatemian kautta. Se tekee kaikesta vielä tunteikkaampaa. Olen menettänyt Julesin, mutta minulla on Charles. Charles menetti isänsä, mutta hänellä on minut. Mikään ei voi korvata isä-poika-suhdetta, mutta meillä on toisemme», Philippe Bianchi sanoi.

»Olen käynyt parin viime vuoden aikana läpi aika rankkoja asioita. Toivoisin, että niitä ei olisi tapahtunut, mutta ne ovat tehneet minusta myös paljon vahvemman», Leclerc sanoo nyt.

Leclerc on sanonut, ettei olisi formula ykkösissä ilman isäänsä tai Bianchien perhettä. Managerinaan hänellä on Nicolas Todt – sama mies, joka luotsasi Bianchia ja Felipe Massaa. Myös suomalainen Aaro Vainio oli aiemmin Todtin tallissa.

»Charles tekee tosi kovasti töitä. Rauhallinen kaveri, mutta kun kypärä laitetaan päähän, sitten alkaa tapahtua. Viime vuonna hän antoi kovan näytön kyvyistään, sillä vastaavanlaista dominanssia ei F2- tai GP2-sarjassa ole nähty ikinä. Vehkeetkin olivat toki hyvät, mutta Leclerc pyöritteli tiimikaveriaan Fuocoa ihan mennen tullen, vaikka hän ei ole huono kuski», Vainio sanoo.

Uusi tallitoveri Marcus Ericsson on ajanut formula ykkösissä jo neljä täyttä kautta, hyvin vaatimattomalla menestyksellä. Ruotsalainen pystyi kuitenkin viime kaudella välillä haastamaan lupaavan Pascal Wehrleinin tasaväkisesti Sauberilla. Leclercin kannalta on hyväksyttävää, jos Ericssonin kanssa on tiukkaa kauden avauspuolikkaalla, mutta aika nopeasti ruotsalaisen pitäisi jäädä tasaisesti taakse.

Ericsson, 28, allekirjoittaa Urheilulehden väitteen siitä, että hänellä on vastassaan yksi 2000-luvun kovimmista formulalupauksista.

»Olen samaa mieltä kanssasi. Charles on yksi vahvimmista tulokkaista formula ykkösissä moniin vuosiin. Ihmiset arvostavat hänen taitonsa todella korkealle. Kaikki odottavat häneltä tosi paljon.»

Uuden F1-sukupolven johtotähti on vain 17-vuotiaana formula ykkösiin noussut Max Verstappen. Verstappenin kanssa suunnilleen samaa ikäluokkaa on kolme tuoretta F1-kuskia: Leclerc, Esteban Ocon ja Pierre Gasly. Ranskankielinen kolmikko on tuntenut toisensa pikkupojista asti.

»Ajoimme yhdessä jo ensimmäisenä kartingvuotenamme. Muistan, että puhuimme silloin, että joskus me kaikki olemme formula ykkösissä. Se oli unelmamme, mutta puhuimme siitä enemmän vitsaillen. Tuntuu aika hullulta, että siitä tuli totta», Leclerc sanoo.


Myös Verstappenia vastaan Leclerc on ajanut jo kartingissa. Hollantilainen on jo Red Bullilla. Ocon saattaa ensi vuonna olla Mercedeksellä, mutta ottaako Leclerc Räikkösen paikan Ferrarilta jo ensi vuonna?

Vaikka ennusmerkit ovat hyvät, kukaan ei vielä tiedä, kuinka hyvä Charles Leclerc oikeasti on.

»Rekordin puolesta Leclerc on yksi kovimmista lupauksista, mutta vielä ei voida sanoa, onko hän Max Verstappenin tasoinen lahjakkuus», Aaro Vainio sanoo.

Verstappen tuli suoraan formula kolmosista ykkösiin historiallisen nuorena. Samanikäinen Leclerc on käynyt kaikki portaat läpi. Hän voitti toissa vuonna GP3-sarjan ensi yrittämällään ja viime vuonna F2-sarjan näytöstyyliin.

»Jokaista sarjaa hän on oikeastaan ajanut vuoden ja mennyt aina eteenpäin. Kaksi kovinta sarjaa hän on voittanut ihan pystyyn. Se kertoo miehen kasvusta ja siitä, että hän on nyt valmis F1-kuljettaja», Vainio sanoo.

Leclerc on pikkuluokissa tottunut voittamaan ja menestymään vielä enemmän kuin moni muu F1-sarjaan nouseva kuski. Formula ykkösissä asetelma muuttuu täysin. Harva pääsee valmiiseen pöytään, ja myös Leclerc joutuu aloittamaan F1-taipaleensa pienestä tallista. On täysin selvää, että voitot ja palkintosijat ovat mahdottomia Sauberilla. Tilanne on uusi, mutta Leclerc on asian kanssa sinut.

»Australiassa selviää, että missä me oikein olemme tiiminä. Minä haluan vain yhdessä tallin kanssa kehittyä läpi kauden ja tulla paremmaksi kuljettajaksi. Se on ainoa tavoitteeni tähän kauteen.»

Charles Leclerc

Syntynyt: 16. lokakuuta 1997 Monte Carlossa, Monacossa.

Talli: Alfa Romeo Sauber F1 Team.

Ura pikkuformuloissa: Formula Renault 2.0 Alps -sarjan toinen 2014, FIA:n Formula 3 -eurosarjan neljäs 2015. GP3-sarjan mestaruus 2016. F2-sarjan mestaruus 2017.

Perhe: Tyttöystävä Giada. Veljet Lorenzo ja Arthur. Edesmennyt isä Hervé kilpaili formula kolmosissa 1980- ja 1990-luvuilla. Tätipuoli Prisca Leclerc on suomalais-ranskalainen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt