Formula 1

Kommentti: Kimi Räikköselle on yhä takaportti auki Ferrarille – tallin johto suunnittelee historiallista riskivalintaa

Julkaistu:

Kommentti
Kimi Räikkönen ansaitsisi ehdottomasti jatkosopimuksen tämän kauden näytöillään, kirjoittaa moottoriurheilutoimittaja Janne Aittoniemi.
Kimi Räikkösen poistuminen koko F1-sarjasta olisi kiistatta suuri menetys formula ykkösille, mutta Ferrarilta voi olla ihan hyvä aika lähteä juuri tämän kauden jälkeen.

Sääntömuutosten takia Räikkönen ei ehkä saisi ensi kaudella yhtä hyvin ajotyylilleen sopivaa Ferraria.

Etusiivekkeestä pitää tehdä hyvin yksinkertainen, ja se tuo uusia haasteita auton suunnitteluun. Formulapiireissä tiedetään hyvin, miten tärkeää Räikköselle on ollut varsinkin se, että auton etupää toimii hänen haluamallaan tavalla. Tämän kauden Ferrari on sopinut hänelle loistavasti.

Kun lisäksi tiedetään Sebastian Vettelin erittäin vahva asema Ferrarilla, niin Räikkösellä ei todennäköisesti ensi vuonnakaan olisi kovin realistisia mahdollisuuksia mestaruuteen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Räikkösen vaihtuminen Charles Leclerciin on takaisku Vettelille. Saksalainen on pystynyt kontrolloimaan tilannetta, kun tallikaverina on ollut hyvä kaveri Räikkönen. Myöskään Vettel ei tiedä, miten nopea ja yhteistyökykyinen kuljettaja Leclerc lopulta oikeasti on.

Marchionne päätti toimia kesäkuussa

Jos Ferrarin pääjohtaja Sergio Marchionne ei olisi kesällä ennen kuolemaansa tehnyt sopimusta Leclercin kanssa, Räikkösellä olisi todennäköisesti nyt jatkosopimus kaudelle 2019.

Miksi Marchionne lopulta halusi eroon Räikkösestä? Välillä hän kehui kovasti Räikköstä, mutta nimittely nahjukseksi viime vuonna Itävallan GP:n jälkeen oli jo aika rajua puhetta.

Olin viime syksynä Ferrarin 70-vuotisjuhlissa Monzassa. Siellä Marchionne tapasi Räikkösen pitkästä aikaa. En kuullut tarkasti, mitä kaikkea pääjohtaja sanoi Räikköselle, mutta jäi vahvasti sellainen vaikutelma, että hän pahoitteli aikaisempia puheitaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Marchionne sai Räikkösestä tarpeekseen viime kesäkuussa. Ferrarin sisäpiirilähteiden mukaan Marchionne reagoi Kanadan GP:n jälkeen kuljettajatilanteeseen niin voimakkaasti, että hän olisi halunnut Leclercin ottavan Räikkösen paikan jo seuraavassa kilpailussa Ranskassa.

Ferrarin monitoimimies Gino Rosato auttoi jälleen Räikköstä puhumalla Marchionnen kanssa. Rosato on kanadalais-italialainen kuten oli myös Marchionne. Hän on eräänlainen Ferrarin johtoportaan yleismies, jolla on nykyisin yllättävän paljon vaikutusvaltaa italialaistallissa. Rosato on Räikkösen paras kaveri Ferrarilla ja Kimin Robin-pojan kummisetä.

Leclerc loisti oikeaan aikaan

Huhujen mukaan Räikköseen liitetyt ahdisteluväitteet olivat liikaa Marchionnelle, vaikka hän julkisesti antoikin tukensa vuoden 2007 maailmanmestarille. Ahdistelukohulla on ainakin ajallinen yhteys Marchionnen päätökseen luopua Räikkösestä.

Marchionnen kuljettajapäätös osuu myös ajankohtaan, jolloin Räikkönen ei ajanut kovin hyvin. Hän oli tehnyt Montrealissa virheen aika-ajoissa ja sijoittunut seuraavana päivänä aika vaisun esityksen jälkeen kuudenneksi.

Samoihin aikoihin Leclerciä ylistettiin joka suunnalta. Ferrarin kuljettaja-akatemian hyväkäytöksinen kasvatti oli ajanut Sauberilla sensaatiomaisesti kuudenneksi Bakussa ja päässyt pistesijalle myös Barcelonassa ja Montrealissa.

Sen jälkeen Marchionne päätti, että Leclerc nostetaan Ferrarin kisakuljettajaksi. Sitä päätöstä Ferrarin nykyinen puheenjohtaja John Elkann haluaa kunnioittaa.

Tämän kauden näytöillään Räikkönen ansaitsisi ehdottomasti jatkosopimuksen. Ferrarin sisällä on monia, joiden mielestä Leclercin pitäisi antaa kasvaa vielä yksi vuosi Sauberilla tai Haasilla.

Tallipäällikkö Maurizio Arrivabenen ja Sebastian Vettelin mielestä Räikkönen olisi edelleen oikea mies tallin toiseksi kuljettajaksi. Tekninen johtaja Mattia Binotto on sitä mieltä, että nyt on oikea hetki tuoda Leclerc talliin.

Perjantaina virallisesti Ferrarin toimitusjohtajaksi nimitetyllä Louis C. Camillerilla ei varmasti olisi mitään Räikkösen jatkoa vastaan. Camilleri on aina pitänyt Räikkösestä. He ovat käyneet yhdessä katsomassa NHL-ottelunkin New Yorkissa.

Ferrarilta harvinaista riskinottoa

Leclerc on historiallinen riskivalinta Ferrarilta. Ainoastaan Ricardo Rodriguez on päässyt nuorempana ajamaan F1-kisoja Ferrarilla, ja se tapahtui vuonna 1961. Viime vuosikymmenten aikana vain Gianni Morbidelli on päässyt kilpailemaan Ferrarilla vähemmällä GP-kokemuksella kuin Leclercillä on tämän kauden jälkeen.

Kukaan ei oikeasti tiedä, miten Leclerc onnistuu Ferrarin kisakuljettajana. Sauberilla ajaessa paineita on paljon vähemmän, eikä ruotsalaista tallikaveria Marcus Ericssonia ole ollut kovin vaikea voittaa. Leclercin suoritukset ovat näyttäneet hyviltä myös siksi, että Sauberin auto on huomattavasti kilpailukykyisempi kuin viime vuonna.

Ferrarilla toimitaan tyhmästi, jos talli ei edes yritä pitää Räikkösestä jollakin tavalla kiinni, jotta hänet voisi saada tarvittaessa ehkä houkuteltua takaisin kisakuljettajaksi. Voihan käydä niinkin, ettei Leclerc ole henkisesti niin vahva kuin Maranellossa uskotaan.

Jos Räikkönen vielä haluaa jatkaa jossakin muussa F1-tallissa, Sauberilta hänet olisi varmasti saatavissa nopeasti takaisin Ferrarille. Räikkönen voisi hyvinkin suostua Ferrarin testi- ja PR-kuljettajan pestiin, jos matkapäiviä ei tulisi kovin paljon.

Viime päivinä on noussut esiin sellainenkin huhu, että Räikkönen saattaa ostaa osuuden Sauberista, ja sen jälkeen hän päättäisi F1-uransa sveitsiläistallissa. Mika Salo pitää sitä täysin mahdollisena.

Jos joku suuryhtiö tai iso sijoittajaryhmä suunnittelee Sauberin ostamista, niin voisi kuvitella, että sellaiseen projektiin Räikkönen saattaisi ehkä innostua lähtemään yhtenä piensijoittajana mukaan. Ei muuten.

Räikkönen ei varmasti halua maksaa siitä, että hän pääsisi vielä ajamaan F1-autolla viimeisistä pistesijoista.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt